Po raz 10. wybierzemy „Pracodawcę Godnego Zaufania”
28.09.2020Ruszyła 10. edycja konkursu „Pracodawca Godny Zaufania”, którego współorganizatorem jest Krajowa Izba Gospodarcza. Po raz kolejny nagrodzimy pracodawców, którym bliska jest odpowiedzialna polityka pracownicza i socjalna − mimo trudów lockdownu troska o pracowników nadal powinna być priorytetem dla firm. W rozmowie z Pulsem Biznesu Prezes KIG, Andrzej Arendarski, opowiada o idei konkursu.
„Pandemia nie zwalnia pracodawców z troski o ludzi” − Prezes KIG dla Pulsu Biznesu
Puls Biznesu: Jaki cel przyświeca konkursowi „Pracodawca Godny Zaufania”?
Andrzej Arendarski, Prezes KIG: Podstawowym celem konkursu jest promowanie wśród polskich pracodawców odpowiedzialnej, zgodnej z normami europejskimi, polityki pracowniczej i socjalnej. Tytuł Pracodawca Godny Zaufania przyznawany jest firmom, instytucjom i samorządom, które w polityce pracowniczej sięgają po interesujące, atrakcyjne i skuteczne rozwiązania — uwzględniając rozwój zawodowy pracowników i ochronę ich praw.
Chcemy, by nasza inicjatywa przyczyniła się do promowania dobrych wzorców. Polskie firmy bardzo często realizują ciekawe i przynoszące znakomite rezultaty inicjatywy adresowane do pracowników. Warto je nagłaśniać. Dobry przykład idzie z góry — wierzymy, że wyróżnienie najbardziej interesujących programów realizowanych przez przedsiębiorców będzie inspiracją dla innych firm.
[…]
Mniej rekrutacji, likwidacja miejsc pracy, obniżenie wynagrodzeń… Jubileuszowa, 10. edycja konkursu wypadła w niezwykle trudnym momencie. Jak najbardziej udręczone kryzysem firmy przekonać, że nadal powinny troszczyć się o ludzi?
To właśnie jest dobry moment, żeby firma wykazała się jako dobry pracodawca. Tegoroczna edycja konkursu jest wyjątkowo istotna, ponieważ w dobie pandemii COVID-19 organizacje muszą w sposób jednoznaczny opowiadać się za wartościami, które wpisują się w ich misję i strategię, a także aktywnie planować, jak w obecnych trudnych czasach chronić wartości pracownicze. W cenie są dziś zwłaszcza dobre modele przywództwa i wzorce osobowe, które oddziałują na wszystkich pracowników.
Co powiedziałby pan przedsiębiorcom, którzy twierdzą, że dziś nie stać ich na działania wizerunkowe?
Są to działania potrzebne, zwłaszcza w dłuższej perspektywie. Na stworzenie dobrego wizerunku firmy pracują latami, a bardzo szybko można go zburzyć, czasem wystarczy chwila. Tym bardziej w obecnej sytuacji łatwo stracić zaufanie. Mimo problemów, niepewności, kryzysu nie warto rezygnować z troski o pracownika, dobrej komunikacji, pozytywnego motywowania. Konsekwencje zaniechań w tej dziedzinie mogą być poważne i dalekosiężne. W obecnych czasach odpowiedzialnym pracodawcom bardziej zależy na wizerunku niż kiedykolwiek wcześniej. O dobrego specjalistę trzeba walczyć, a później go utrzymać. Pracownik, który zna firmę od lat, jest niezwykle cenny.
Przeczytaj pełną treść rozmowy w Pulsie Biznesu „Wiarygodność jest najważniejsza” [WYWIAD]
Konkurs „Pracodawca Godny Zaufania” to inicjatywa zapoczątkowana w 2009 r. przez Krajową Izbę Gospodarczą i Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” we współpracy z innymi wybitnymi organizacjami pozarządowymi oraz uczelniami takimi jak: Instytut Staszica (partner merytoryczny); Centrum im. Adama Smitha; Instytut Biznesu; Instytut Libertatis; Polskie Towarzystwo Ekonomiczne; Stowarzyszenie Integracja i Współpraca (organizator Welconomy Toruń); Warsaw Enterprise Institute; Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania; Związek Przedsiębiorców i Pracodawców; Instytut Społecznej Odpowiedzialności Biznesu i Zrównoważonego Rozwoju działający w ramach Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego oraz Impressarium — organizator techniczny Konkursu.