• A A A

Relacja: AutoEvent 2021

11.10.2021

AutoEvent 2021 – sukces w czasach pandemii!

Konferencja organizowana przez Polską Izbę Motoryzacji, czyli AutoEvent odbyła się w końcu w tym roku stacjonarnie w Zawierciu! To było duże ryzyko organizacji tego wydarzenia w czasie trwania pandemii, ponieważ do samego końca nie było pewności, że niespodziewanie obostrzenia nie zostaną wprowadzone.

Już sama organizacja tegorocznego AutoEventu udowodniła potrzebę spotkań twarzą w twarz a nie on-line. Lawinowo rosnąca liczba uczestników w krótkim czasie udowodniła, że warto. Efekt? Dwudniowa konferencja z liczbą ponad 150 uczestników. Więcej uczestniczyć nie mogło – wiadomo obostrzenia pandemiczne.

W tym roku hasło przewodnie spotkania to: Europejska Motoryzacja – „Carmageddon” czy „Transformers”? i to właśnie przyciągnęło przedsiębiorców, ekspertów i liderów rynku automotive z całej Polski. Przez dwa dni wymieniali się doświadczeniami oraz prognozami na temat przyszłości branży w kraju i na całym świecie. Spotkaniu temu towarzyszyła również wystawa produktów i usług zarówno wewnątrz hotelu jak i na zewnątrz. Można było zobaczyć pokazy automatyki na stoisku Mitsubishi Electric Europe czy też demonstracyjnego busa, znanego jako BOB (Balluff on Board), który ruszył w kolejną trasę po Europie. Można było skorzystać z wyjątkowej okazji całkowicie bezpłatnych szkoleń z rozwiązań automatyki przemysłowej czy przetestować technologie. Z kolei REK Robus podstawiony przez Firmę Personnel Service to mobilny punkt rekrutacyjny, ułatwiający proces wyszukiwania i zatrudniania pracowników.

Wśród poruszanych zagadnień, podzielonych na pięć bloków tematycznych, były m.in.:

– Ekonomia do góry nogami – koniec „słusznych teorii”. Dlaczego „stare teorie ekonomiczne” nie działają?;

– Pandemia i regulacje klimatyczne – możliwe ścieżki dla branży motoryzacyjnej;

– Nowa rzeczywistość po COVID czy „pełzająca pandemia” i działalność wg nowych „zasad VUCA”, czyli co nas czeka w najbliższych latach?;

– Zielony Ład – Propozycja Komisji Europejskiej “Fit for 55” dla motoryzacji;

– Polska vs. inne kraje UE – sprzedaż nowych pojazdów niskoemisyjnych i import pojazdów wysokoemisyjnych. Jak szybko musi się zmieniać infrastruktura i park samochodowy żeby osiągnąć cele emisyjne? Kto to sfinansuje i czy podatnika na to stać?;

– Zakłócenia dostaw w czasie pandemii – co się wydarzyło na rynku produkcji i dostaw mikroprocesorów?;

– Kompetencje dla branży motoryzacyjnej – nowy pracownik ASAP. Doskonałość zawodowa – nowe możliwości i szanse dla branży;

– Rynek pracy. Sytuacja w sektorze „automotive” a trendy demograficzne.

 

Natomiast prelegenci i paneliści to postacie znane w sektorze automotive. Wśród nich byli eksperci i analitycy rynkowi, przedstawiciele świata nauki jak również praktycy ze świata biznesu. Takie połączenie doprowadziło do interesujących dyskusji, w których często głos zabierali uczestnicy AutoEventu.

W gronie prelegentów znaleźli się:

 –        prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska, Prezes Towarzystwa Ekonomicznego, Szkoła Główna Handlowa;

–        Julia Patorska, Partner Associate, Sustainability and Economics Leader of Economic Analysis Team Deloitte Advisory sp. z o.o. sp.k.;

–        Marek Zuber, Ekonomista i analityk rynków finansowych;

–        Martyna Dziubak, Dyrektor ds. sektora motoryzacji i TSL Santander Bank Polska S.A.;

–        Jacek Opala, Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży, Członek zarządu Exact Systems Sp. z o.o.;

–        Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Przewodniczący Liaison Committee ACEA;

–        Grzegorz Gałczyński, Menedżer ds. Branż Strategicznych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu;

–        dr inż. Piotr Bielaczyc, Wiceprezes Prezes Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych, Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o.;

–        Michał Sierszyński, Kierownik Zaawansowanych Technologii Solaris Bus & Coach sp. z o.o., AGH w Krakowie;

–        Łukasz Chełchowski, Dyrektor Rozwoju Autobusów Solaris Bus & Coach sp. z o.o., AGH w Krakowie;

–        Edoardo Turano, European Commission Deputy Head of Unit  Directorate-General Climate Action, Unit C4 – Road Transport;

–        Andrzej Korpak, Dyrektor Generalny Opel Manufacturing Poland / PSA MP;

–        dr inż. Piotr Bielaczyc, Wiceprezes Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych, Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o.;

–        Daniel Ozon, Wiceprezes Stowarzyszenia Polski Wodór;

–        Adam Żołnowski, Dyrektor Finansowy, Członek Zarządu DCT Gdańsk;

–        Mariusz Tomaka, Członek Rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji oraz Polskiego Towarzystwa Informatycznego;

–        Jacek Faber, Dyrektor Handlowy Seifert Polska Sp. z o. o.;

–        Jacek Taczała, Automotive Business Development Manager Mitsubishi Electric Europe B.V. (Sp. z o.o.);

–        Piotr Bartosiak, Dyrektor Departament Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego Ministerstwa Edukacji i Nauki;

–        Jakub Gontarek, Ekspert Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu;

–        Joanna Bochniarz, Prezes Centrum Innowacyjnej Edukacji;

–        Anna Tymoshenko, Kierownik Centrum Obsługi Inwestora, Urząd Miasta Częstochowy;

–        Prof. Agnieszka Chłoń – Domińczak, Dyrektor Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej;

–        Artur Migoń, Wiceprezes Zarządu Antal International Sp. z o.o.;

–        Paweł Czastor, Prezes Zarządu Workpol Polska z Grupy Personnel Service S.A.;

–        dr Ewa Łabno – Falęcka, Dyrektor ds. Komunikacji i Relacji    Zewnętrznych w Mercedes-Benz Polska;

–        Henryk Michalik, Przewodniczący Prezydium Rady Sektorowej.

Tegoroczny AutoEvent prowadzili: Janusz Kobus, Wiceprezes Polskiej Izby Motoryzacji, Marek Zuber Ekonomista i Analityk Rynków Finansowych oraz Grzegorz Banakiewicz, Ekspert Sektora Automotive.

Menedżer Roku i Inwestycja Roku

Pierwszego dnia po południu odbyły się rozmowy B2B. Wieczorem podczas uroczystej kolacji ogłoszono wyniki konkursu Menedżera Roku
i Inwestycji Roku. Tytuł Menedżera Roku 2021 przyznany został Jakubowi Farysiowi, Prezesowi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, natomiast ten sam tytuł ale za rok 2020 przypadł Zbigniewowi Sikorze
z Rhenus Automotive Europe i Rhenus Automotive Polska.
Obaj menadżerowie zostali docenieni za wieloletni wkład w rozwój polskiego rynku motoryzacyjnego.

Mercedes-Benz Manufacturing Poland został nagrodzony tytułem Inwestycja Roku za dwa kolejne lata: 2020 i 2021. Nagroda została przyznana za zbudowanie fabryki i uruchomienie produkcji najnowocześniejszych czterocylindrowych silników benzynowych
i wysokoprężnych (2020 r.) oraz za uruchomienie fabryki baterii elektrycznych do samochodów elektrycznych oraz plug-in hybryd
(2021 r.).

Drugi dzień konferencji AutoEvent 2021 poświęcony był szerokorozumianej współpracy sektora motoryzacji ze światem nauki. Dodatkowo odbyło się również posiedzenie Rady Sektorowej ds. Kompetencji – Motoryzacja i Elektromobilność.

Krajowa Izba Gospodarcza otrzymała dofinansowanie w ramach projektu POIR.03.04.00-14-0001/20 „Dotacja na kapitał obrotowy dla Krajowej Izby Gospodarczej”, w ramach działania 3.4 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.