• A A A

„Zatrudnić pracowników – łatwo powiedzieć" - ekspertka KIG o wynikach badań Barometru Rynku Pracy

30.09.2019

Karolina Makijewska, ekonomistka Biura Polityki Gospodarczej KIG, komentuje wyniki badań Barometru Rynku Pracy za III kwartał 2019 roku opublikowanego właśnie przez Work Service:

 W 2019 roku w Polsce obserwuje się najniższe bezrobocie rejestrowane od czasu przemiany ustrojowej. W ciągu 30 lat przeszliśmy drogę z pracy w budżetówce przez okres drapieżnego kapitalizmu do czasów, gdy w zakresie zatrudnienia warunki stawiają pracownicy, a nie pracodawcy. Te zmiany na rynku pracy wpływają jednak na utrzymujący się już od kilku lat trend problemów z zatrudnianiem pracowników. Największe kłopoty w tym zakresie widoczne są w niezrozumieniu się potencjalnych pracowników i pracodawców. Jaskrawym tego przykładem z powyższego badania jest informacja, że blisko połowa z osób planujących zmianę pracy jako powód wskazuje zbyt niskie zarobki; ze strony pracodawców zaś jako główny problem w rekrutacji wskazywane są zbyt wygórowane wymagania finansowe potencjalnych pracowników.

Z drugiej strony, firmy nie są przygotowane na szybkie i efektywne zatrudnianie. Z badania wynika, że ponad połowa przedsiębiorców ma problemy ze znalezieniem pracowników. W początkowej fazie zatrudniania bardzo rzadko współpracują z profesjonalnymi agencjami pracy, które, choć mogą się wydawać kosztowne, mogłyby znacznie ułatwić szybkie znalezienie wykwalifikowanych pracowników. A szybki proces rekrutacyjny nie jest bez znaczenia – aż 1/5 kandydatów rezygnuje z oferty pracy, ponieważ w międzyczasie znajduje lepszą.

Za problemami z zatrudnianiem idą konsekwencje, które w dalszej perspektywie mogą być kosztowne – większość pracodawców twierdzi, że niedobór pracowników ma negatywny wpływ na ich firmę. Najczęściej sprowadza się on do ograniczania nowych kontraktów oraz wzrostu kosztów personalnych.

W obecnej sytuacji na rynku pracy, przed pracodawcami stoi wyzwanie budowania nowej strategii wizerunkowej firmy, dobrze działającego employer brandingu, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Inwestowanie w obecnych pracowników firmy, np. poprzez programy rozwojowe, możliwość doszkalania, tzw. systemy kafeteryjne czy, w miarę możliwości, wprowadzenie elastycznego czasu pracy są nierzadko równie istotne jak zarobki.

Aktualnie działania skierowane do potencjalnych pracowników to już nie tylko tworzenie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Bardzo dużo przedsiębiorstw mierzy się z problemem braku wykwalifikowanej kadry. Tutaj jako doskonały przykład employer brandingu zewnętrznego można podać firmę z branży motoryzacyjnej, która nawiązując współpracę ze szkołami technicznymi uruchomiła klasy przygotowujące do pracy w branży, tym samym „stworzyła sobie” potrzebnych pracowników.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją.
Najnowszy Barometr Rynku Pracy do pobrania tutaj.

Powrót >