• A A A

Wykorzystanie karnetów ATA w trakcie pandemii COVID-19: Chiny, Szwajcaria, Izrael, Serbia

15.04.2020

Światowa Organizacja Ceł (WCO) we współpracy z Międzynarodową Izbą Handlową (ICC) podjęła kroki celem wypracowania jednolitych procedur ułatwiających wykorzystania karnetu ATA w sytuacji rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19 i wynikających z tego powodu opóźnień w powrotnym wywozie towarów.

Należy zwrócić uwagę, że – chociaż WCO wydało ogólne zalecenia zachęcające krajowe administracje celne do zapewnienia ułatwień dla bezcłowego powrotnego wywozu towarów – ostateczne decyzje odnośnie rozwiązań w tym zakresie będą podejmowane na poziomie krajowych administracji celnych.

Uwaga: Jeżeli posiadacze karnetów ATA nie dokonali terminowego powrotnego wywozu towarów z powodu pandemii COVID-19, wówczas przypadki te będą analizowane indywidualnie. Ostateczna decyzja o bezcłowym uregulowaniu karnetu ATA może zostać podjęta jedynie przez organy celne kraju czasowego przywozu. W celu uniknięcia potencjalnych roszczeń należy zgromadzić jak najwięcej dokumentów (np. karnet zastępczy, alternatywne dowody powrotnego wywozu, rządowe powiadomienie o zamknięciu granic, anulowanie/zmianę rezerwacji biletów lotniczych, przedłużenie rezerwacji hotelu itp.).

Poniżej zamieszczamy zalecenia dotyczące postępowania w zaistniałej sytuacji, które do tej pory otrzymaliśmy z poszczególnych krajów. Informacje te będą na bieżąco aktualizowane.

CHINY

Scenariusz 1: Karnet jest nadal ważny, ale ostateczna data powrotnego wywozu wyznaczona przez chińskie służby celne wkrótce wygaśnie.

  • Posiadacze powinni skontaktować się z właściwym urzędem celnym (w większości przypadków jest to urząd celny przywozu, natomiast w przypadku karnetów, w których otwarto procedurę tranzytu, jest to urząd celny przeznaczenia) w celu złożenia wniosku o przedłużenie ostatecznej daty powrotnego wywozu z wykorzystaniem oryginalnego karnetu ATA. Jeśli nie jest możliwe stawiennictwo w urzędzie celnym ze względu na COVID-19, należy złożyć wniosek o przedłużenie za pośrednictwem chińskiej strony celnej (tutaj).

Scenariusz 2: Ważność karnetu wkrótce wygaśnie, posiadacze karnetów powinni:

  • Krok 1: skontaktować się ze stowarzyszeniem wydającym – Krajową Izbą Gospodarczą w celu złożenia wniosku o zastępczy karnet, aby najpierw przedłużyć jego ważność.
  • Krok 2: skontaktować się z właściwym urzędem celnym w większości przypadków jest to urząd celny przywozu, natomiast w przypadku karnetów, w których otwarto procedurę tranzytu, jest to urząd celny przeznaczenia), aby złożyć wniosek o przedłużenie ostatecznej daty powrotnego wywozu z wykorzystaniem karnetu zastępczego. Jeśli nie jest możliwe stawiennictwo w urzędzie celnym ze względu na COVID-19, należy złożyć wniosek o przedłużenie za pośrednictwem chińskiej strony celnej.

Scenariusz 3: W przypadku krajów, w których nie są wydawane karnety zastępcze, aby poradzić sobie z potencjalnym opóźnieniem spowodowanym wpływem COVID-19, chińskie służby celne zgadzają się na udzielenie większego ułatwienia, jedynie w wyjątkowych przypadkach, poprzez przyjęcie listu gwarancyjnego wydanego przez Zrzeszenie Gwarantujące w kraju wystawienia karnetu ATA, w celu przedłużenia okresu jego ważności na kolejne maksymalnie 6 miesięcy. W ten sposób przedłużany jest również okres gwarancji i okres roszczeń, zatem Zrzeszenie Gwarantujące w kraju wydania karnetu musi upewnić się, że zabezpieczenie złożone przez posiadacza (o ile zostało pobrane), również zostanie przedłużone przed wydaniem takiego listu gwarancyjnego. Zalecane są następujące kroki:

  • Krok 1: posiadacz kontaktuje się ze stowarzyszeniem wydającym, aby zgłosić swój przypadek i poprosić o pomoc.
  • Krok 2: Jeśli nie istnieje możliwość wydania karnetu zastępczego, Zrzeszenie Wydające ustala z Zrzeszeniem Gwarantującym, czy list gwarancyjny może zostać wystawiony na zasadzie wyjątku.
  • Krok 3: jeśli Zrzeszenie Gwarantujące wyrazi zgodę, wyśle ​​list gwarancyjny oraz dane adresowe reprezentanta posiadacza w Chinach (w przypadku wysyłki oryginalnej kopii listu potwierdzającego) do chińskiej NGA (Claims@ccpit.org) i kopii do Sekretariatu ICC ATA (wcf-ata@iccwbo.org). Wiadomość e-mail zawierająca list musi zostać wysłana przez menedżera działu karnetów ATA za pośrednictwem Zrzeszenia Gwarantującego, z użyciem oficjalnego adresu e-mail do obsługi roszczeń.
  • Krok 4: Po otrzymaniu wniosku chińskie Zrzeszenie Gwarantujące przesyła na e-mail wnioskującego Zrzeszenia Gwarantującego z kopią do Sekretariatu ICC ATA, zeskanowaną kopię listu w wersji chińskiej wydanej dla chińskich organów celnych wraz z numerem do śledzenia przesyłki z oryginalnym listem.
  • Krok 5: Posiadacz lub jego reprezentant kontaktują się następnie z właściwym urzędem celnym (w większości przypadków jest to urząd celny przywozu, natomiast w przypadku karnetów, w których otwarto procedurę tranzytu, jest to urząd celny przeznaczenia), aby złożyć wniosek o przedłużenie ostatecznego termin powrotnego wywozu z wykorzystaniem oryginalnego karnetu ATA wraz z oryginalnym listem w wersji chińskiej. Jeśli nie jest możliwe stawiennictwo w urzędzie celnym ze względu na COVID-19, należy złożyć wniosek o przedłużenie za pośrednictwem chińskiej strony celnej.

Scenariusz 4: W przypadku niewykorzystania żadnej z powyższych możliwości przedłużenia terminu, mogą powstawać roszczenie, które będą analizowane indywidualnie dla każdego przypadku. Wszyscy posiadacze powinni zgromadzić tak dużo dokumentacji (np. informację o zamknięciu granic, blokadzie, anulowaniu / zmianie rezerwacji biletów lotniczych, przedłużeniu rezerwacji hotelu itp.), jak tylko to jest możliwe dla potwierdzenia zaistniałej sytuacji.

IZRAEL 

Zgodnie z sugestiami Światowej Organizacji Ceł, izraelskie służby celne zgodziły się zaoferować posiadaczom karnetu większe ułatwienia:

W przypadku towarów czasowo przywiezionych do Izraela na podstawie karnetów ATA, w których data wyznaczona na powrotny wywóz oraz okres ich ważności przypadają między 1 stycznia 2020 r. a 1 czerwca 2020 r., to terminy powrotnego wywozu są automatycznie przedłużane do 1 lipca 2020. Nie ma potrzeby wydawania karnetu zastępczego ani ubiegania się o przedłużenie terminu na wywóz. Nowy termin został zaktualizowany w administracyjnym systemie celnym Izraela.

SERBIA

Administracja celna Republiki Serbii, w celu ułatwienia procedur związanych z wykorzystaniem karnetu ATA, będzie akceptować zastępcze karnety ATA przesyłane drogą elektroniczną przez zrzeszenie gwarantujące kraju wydania karnetu ATA (w przypadku karnetów wydanych na terenie Polski jest to Krajowa Izba Gospodarcza) oraz serbskie zrzeszenie gwarantujące.

Ponadto przepisy krajowe sformułowane w Dekrecie o stosowaniu terminów w postępowaniu administracyjnym w stanie wyjątkowym („Dziennik Urzędowy Republiki Serbii”, nr 41/20 i 43/20), przewidują, że terminy dotyczące podejmowania działań administracyjnych, zakończenia postępowania administracyjnego i podjęcia decyzji w sprawie przedłożonych środków prawnych, które wygasają w czasie trwania stanu wyjątkowego, uważa się za wygasłe 30 dni po ustaniu stanu wyjątkowego.

W praktyce oznacza to, że okresy ważności karnetów ATA, czasowy przywóz i wywóz, powrotny przywóz i powrotny wywóz są przedłużane o 30 dni po ustaniu stanu wyjątkowego.

 SZWAJCARIA

W obecnej sytuacji związanej z Covid-19 szwajcarska administracja celna sugeruje posiadaczom karnetów ATA stosowanie karnetów zastępczych. Przy czym podkreśla, iż fizyczna obecność posiadacza lub jego upoważnionego przedstawiciela w urzędzie celnym nie jest wymagana. W celu dopełnienia formalności karnety zastępcze można przesyłać do organów celnych pocztą lub przesyłką kurierską.

Odpowiednie procedury, terminy itp. dotyczące stosowania karnetów ATA są określone w konwencjach stambulskiej i ATA i mają zastosowanie do wszystkich umawiających się stron. Austriacka Federalna Administracja Celna FCA nie jest w stanie jednostronnie podjąć decyzji o odstąpieniu od tych procedur i / lub, w szczególności, od wymaganych prawnie terminów.

Z punktu widzenia FCA należy przestrzegać obowiązujących formalności, w szczególności biorąc pod uwagę, że obrót towarami nadal przebiega bez zmian.

W przypadku braku wystarczającej ilości czasu na uzyskanie zastępczego karnetu ATA wymaganego do przedłużenia terminu odprawy czasowej, posiadacz karnetu musi zgłosić ten fakt do odpowiednich organów celnych w jakiejś formie w okresie ważności pierwotnego karnetu ATA. Strona szwajcarska podkreśla, że posiadacze karnetów nie mogą po prostu czekać i liczyć na dobrą wolę władz.

Ramy prawne nadal obowiązują. Niepodjęcie stosownych działań będzie skutkować powstaniem długu celnego z tytułu opłat przywozowych ze względu na przekroczenie terminu ważności karnetu ATA. W sprawach związanych z procedurą zastępowania karnetów ATA należy kontaktować się z:

Federal Customs Administration
Zollinspektorat Kreuzlingen Dienstabteilung St. Gallen
Oberstrasse 222,
9014 St. Gallen, Switzerland

Zobacz również: Wykorzystanie karnetów ATA w trakcie pandemii COVID-19: Norwegia, Bośnia i Hercegowina

Powrót >