Wykorzystanie karnetów ATA w trakcie pandemii COVID-19: Japonia
27.04.2020Japońskie służby celne zadecydowały o podjęciu następujących środków w celu przyznania „większych ułatwień” w związku ze skutkami pandemii COVID-19:
- Japońskie służby celne będą akceptować „karnet zastępczy”, który pozwala na przedłużenie okresu ważności oryginalnego karnetu, o ile można będzie udowodnić, że niewywiezienie towarów w terminie było spowodowane przez pandemię COVID-19.
- Jeżeli posiadacz karnetu lub jego przedstawiciel nie są w stanie przedłożyć oryginału „karnetu zastępczego” z powodu ograniczeń w transporcie, japońskie służby celne zaakceptują oryginał karnetu ATA, którego termin ważności wygasa wraz z kopią karnetu zastępczego – z zastrzeżeniem, że dotyczy to jedynie sytuacji, gdy brak ponownego wywozu towarów w okresie ważności karnetu jest spowodowany pandemią COVID-19.
W przypadku gdy towary są przewożone przez pasażerów jako bagaż podręczny, japońskie służby celne zaakceptują oryginalny karnet ATA, jeśli pasażer okaże wraz z nim kopię zastępczego karnetu, np. w formie zdjęcia lub skanu.
Uwaga ważne:
Japońskie służby celne zastrzegają sobie prawo skontaktowania się z zrzeszeniem wydającym karnety ATA (tzn. Krajową Izbą Gospodarczą) w celu potwierdzenia czy karnet zastępczy został faktycznie wydany i przedłożona kopia jest autentyczna.
Zobacz także:
Wykorzystanie karnetów ATA w trakcie pandemii COVID-19: Norwegia, Bośnia i Hercegowina
Wykorzystanie karnetów ATA w trakcie pandemii COVID-19: Chiny, Szwajcaria, Izrael, Serbia