Turcja: Polscy przedsiębiorcy szykują się do ekspansji
13.09.202212 września w Ankarze odbył się polsko-turecki biznesowy okrągły stół. Okazją do spotkania przedstawicieli biznesu była wizyta ministra Waldemara Budy.
Podczas serii spotkań polscy przedsiębiorcy nawiązali kontakty z tureckimi partnerami. Krajowa Izba Gospodarcza była organizatorem misji gospodarczej.
Turcja należy do jednych z ważniejszych partnerów Polski; zarówno w ujęciu strategicznym, jako sojusznik w ramach NATO; jak i gospodarczym. Do maja 2022 roku dwustronna wymiana gospodarcza wyniosła 4 miliardy euro. Do wybuchu pandemii obrót handlowy między Polską a Turcją stabilnie rósł w ujęciu rocznym. Obecnie bilans handlowy przemawia na korzyść Turcji, łącznie import z tego kraju stanowi 1,7% udziału w imporcie krajowym i osiąga wartość 17,7 miliona złotych. Eksport do Turcji to wartość zaledwie 9,8 miliona złotych.
Jak wynika z danych handlowych, Turcja w dalszym ciągu pozostaje atrakcyjnym i nienasyconym rynkiem dla polskiego eksportera. Nie powinna więc dziwić ambitna deklaracja ministra Waldemara Budy, o tym że wyznaczyliśmy sobie [z Turcją] wspólny cel – osiągnięcia wzajemnej wymiany handlowej na poziomie 10 mld euro. W podobnie optymistycznym tonie wypowiadał się turecki minister handlu Mehmet Mus, gospodarz poniedziałkowego spotkania.
Minister Buda mówił też o rozwoju współpracy w ramach sektora zbrojeniowego. Być może to właśnie ten filar gospodarki ma napędzić wspólny bilans handlowy.
W misji gospodarczej po stronie polskiej wzięli udział przedsiębiorcy reprezentujący sektory: budowlany, spożywczy, chemiczny, maszynowy i usługowy. Jeszcze podczas części oficjalnej odbyło się podpisanie memorandum o współpracy pomiędzy Warsaw PTAK EXPO a turecką firmą wystawienniczą TÜYAP FAIR & EXHIBITION GROUP. Jednak najważniejszą częścią misji biznesowej są sesje networkingowe i rozmowy b2b.
Otwieranie się na nowe rynki wymaga znajomości realiów danego państwa. W przypadku niektórych krajów, a do nich z pewnością należy Turcja, parasol w postaci instytucjonalnego wsparcia zdecydowanie pomaga. Turcja ma duże zapotrzebowanie importowe i inwestycyjne, kluczowe jest jednak rozpoznanie potencjalnych partnerów, oraz szans i ryzyk z jakimi wiąże się ekspansja – powiedział wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej i prezes zarządu Ptak Warsa Expo Tomasz Szypuła.
Wśród głównych produktów eksportowanych do Turcji znajdują się: maszyny i urządzenia mechaniczne i elektryczne oraz ich części; pojazdy, samoloty, statki i inne środki transportu; metale nieszlachetne i artykuły z nich. O rynek turecki mogą jednak powalczyć przedstawiciele innych sektorów.
Duży potencjał widzimy w branży medycznej, zwłaszcza że od wielu lat Turcja wybija się na lidera w dziedzinie turystyki medycznej, zwłaszcza jeżeli chodzi o chirurgię estetyczną. Dlatego też swoich sił mogą tu próbować polscy producenci kosmetyczni. Również prężnie rozwijający się sektor papierniczy jest szansą dla polskich przedsiębiorców. To o czym należy pamiętać, to fakt, że Turcja jest pomostem między Europą a Bliskim Wschodem. Nie jest to tylko slogan, bo w dziedzinie gospodarki, Turcja jest realnym partnerem, otwierającym drzwi na kolejne państwa regionu – mówi Katarzyna Sawicz, ekspert Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Stambule.
Misja polskich przedsiębiorców do Ankary jest istotnym narzędziem Krajowej Izby Gospodarczej we wspieraniu polskich firm w działalności eksportowej.
Zachęcamy do śledzenia naszej strony internetowej gdzie informujemy o kolejnych misjach zagranicznych.
Galeria zdjęć: