Powrót    |    2024-10-01

Za nami Global Check-In 2024 – konferencja o ekspansji zagranicznej

Global Check-in to unikatowe wydarzenie poświęcone eksportowi, podczas którego Krajowa Izba Gospodarcza w jednym miejscu skupia przedstawicieli rządu i czołowych instytucji krajowych w obszarze polityki związanej z rozwojem przedsiębiorczości i eksportu, a także doświadczonych ekspertów e-commerce reprezentujących topowe polskie marki a także przedstawicieli świata nauki.

9 września 2024 r. w Warszawie odbyła się druga edycja konferencji Global Check-in, poświęcona zagadnieniom ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. Organizatorem wydarzenia była Krajowa Izba Gospodarcza, a partnerem strategicznym – Amazon. Konferencja zgromadziła przedstawicieli biznesu, ekspertów z zakresu e-commerce oraz instytucji rządowych, którzy z wielu perspektyw  omawiali najlepsze praktyki służące rozwojowi polskich firm w cyfrowym eksporcie. 

Część oficjalna 

KIG i Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Urząd Patentowy RP na rzecz zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstw w cyfrowym eksporcie. 

Otwarcie konferencji zainaugurowało przemówienie Andrzeja Arendarskiego, Prezydenta Krajowej Izby Gospodarczej. W jego trakcie, KIG podpisała porozumienie o współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii, przy udziale Wiceministra Jacka Tomczaka. Podkreślił on znaczenie współpracy między rządem a organizacjami gospodarczymi w rozwoju sektora e-commerce oraz wskazał na konieczność dalszego wzmacniania polskiego eksportu cyfrowego.  

Jacek Tomczak Wiceminister, Ministerstwo Rozwoju i Technologii„Celem porozumienia jest dobra współpraca pomiędzy KIG a Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Korzystamy z wieloletnich doświadczeń KIG związanych z eksportem, promocją Polski, misjach zagranicznych, dziedzinach w których wspiera Ministerstwo w budowaniu potencjału polskiej gospodarki.” 

Kolejnym ważnym momentem otwarcia konferencji było sfinalizowanie porozumienia z Urzędem Patentowym RP, które podpisała Prezes Edyta Demby-Siwek, zwracając uwagę na kluczową rolę ochrony własności intelektualnej w międzynarodowej sprzedaży oraz potrzebę zabezpieczania wartościowych polskich marek. 

Edyta Demby Siwek – Prezes UPRP – „Mam nadzieję, że dzięki podpisanemu porozumieniu przedsiębiorcy będą mam nadzieję bardziej uświadomieni co do znaczenia prawa własności intelektualnej, a przede wszystkim ochrony znaków towarowych, które są kluczowe w e-commerce. Klienci dobierając produkty kierują się przede wszystkim znakiem towarowym i nazwą firmą. W związku z tym to jest kluczowa kwestia, żeby zanim przedsiębiorcy wejdą na rynek e-commerce zarejestrowali swój znak towarowy albo i inne przedmioty własności intelektualnej, takie jak np. wzór przemysłowy. Ważne jest, aby przedsiębiorcy dokonali rejestracji przed wejściem na dany rynek, ponieważ w ten sposób unikną podrabiania swoich towarów i usług.” 

Część merytoryczna 

Konferencja Global Check-in została podzielona na 3 strefy tematyczne: Policy, Trend i Brand, które umożliwiły uczestnikom zagłębienie się w szczegółowe aspekty cyfrowej ekspansji zagranicznej. 

  1. Strefa Policy: Kształtowanie polityki gospodarczej i regulacji 

Strefa Policy koncentrowała się na zagadnieniach związanych z prawnymi i regulacyjnymi aspektami ekspansji zagranicznej, szczególnie w kontekście jednolitego rynku cyfrowego Unii Europejskiej. 

Prelegenci dyskusji skupionej wokół Raportu „Jednolity rynek – sposób na wzrost gospodarczy” – Ignacy Niemczycki (Ministerstwo Rozwoju i Technologii), Jerzy Kwieciński (Krajowa Izba Gospodarcza), Mariusz Mielczarek (Amazon) omawiali wynik badania zrealizowanego wśród ponad 200 polskich firm MŚP, analizując, jak dalsza harmonizacja przepisów UE mogłaby ułatwić polskim firmom działalność za granicą, eliminując bariery prawne i techniczne. 

  1. Strefa Trend: Nowe kierunki w e-commerce  

W strefie Trend dominowały rozmowy o bieżących trendach w e-commerce, eksperci  omawiali strategie rozwoju w dynamicznie zmieniającym się środowisku cross-border e-commerce w Europie.  

Jonathan Neumann, PayPal“Sprawny proces zakupowy oraz wygodne i bezpieczne opcje płatności są kluczowe dla zdobycia zaufania klientów oraz zwiększenia współczynnika konwersji, a co za tym idzie – osiągnięcia większych przychodów”  

W ciągu 20 lat od wejścia Polski do Unii Europejskiej krajowy eksport towarów i usług wzrósł prawie sześciokrotnie, z 60 mld euro do 350 mld euro. Mali i średni przedsiębiorcy coraz śmielej podążają w stronę międzynarodowej ekspansji, optymalizując procesy i skupiając się na rozwoju oferty. 

Agata Jasińska, Amazon – „Aż 90 proc. polskich przedsiębiorców eksportowało poprzez Amazon w ubiegłym roku. W sumie 30 mln produktów od polskich sprzedawców trafiło do rąk klientów Amazon” 

By wspierać sprzedawców w rozwijaniu sprzedaży zagranicznej, Krajowa izba Gospodarcza wraz z Amazon podjęły wspólną inicjatywę cross-border.pl, projekt, który odgrywa kluczową rolę w ułatwianiu i promowaniu ekspansji zagranicznej wśród polskich MŚP. Dostarcza know-how, narzędzia i szkolenia, które pomagają przedsiębiorcom rozpocząć i rozwijać działalność eksportową online. 

Rezultaty, jakie uzyskaliśmy w pierwszy roku działalności cross-border.pl, są bardzo obiecujące. Przeszkoliliśmy setki przedsiębiorców i stworzyliśmy kompleksową bazę wiedzy, w tym katalog 127 marketplace’ów z 24 krajów. Do współpracy merytorycznej portalu dołączyło ponad 60 firm, praktyków z łańcucha wartości cross-border e-commerce” – podsumowała Anna Zacharjasz, zastępca Dyrektora w Biurze Komunikacji i Rozwoju Biznesu Krajowej Izby Gospodarczej. 

Get Noticed Agency– Monika Kosmowska„Dołączyliśmy do projektu cross-border.pl  jeszcze w zeszłym roku. Takie inicjatywy są bardzo potrzebne, ponieważ na rynku polskim wciąż krąży bardzo wiele mitów na temat tego jak wygląda ekspansja. W naszej firmie uważamy, że bardzo ważne jest przygotowanie się do tej ekspansji. Taki portal jak cross-border.pl i szkolenia, które w ramach portalu organizujecie w całej Polsce sprawiają, że przedsiębiorcy zaczynają zauważać, jak należy dobrze rozpocząć ekspansję aby z sukcesem wyjść na rynki zagraniczne.” 

  1. Strefa Brand: Tworzenie silnych marek międzynarodowych 

Najbardziej praktyczna w swojej wymowie była strefa Brand. KIG zaprosiła do udziału w wydarzeniu znane polskie marki, które odniosły sukces w międzynarodowym e-commerce i stanowią najlepszy przykład na to, jak strategia cyfrowego eksportu wspomaga dynamiczne skalowanie biznesu. 

W panelach udział wzięli m.in. Zbigniew Inglot (Inglot), Nina Kowalewska-Motlik (SenseDubai), Agnieszka Pacuk(Trefl), Monika Król (BLIK), Mateusz Kolański (Vistula Retail Group), Maksymilian Kobus (Eveline Cosmetics), Ania Kuczyńska, projektantka mody, Bartosz Ladra (Elementy), Gabriela Kawęczyńska (Hagi) i  Ewa Dudzic (GLOV). 

Przedstawili oni swoje doświadczenia związane z budowaniem rozpoznawalności marki poza Polską i wyzwaniami, z jakimi musieli się zmierzyć na rynkach międzynarodowych, a także podkreślali znaczenie budowania autentycznej tożsamości marki. Ten inspirujący panel, pełen praktycznych porad i case studies, pokazał, że polskie marki beauty i fashion mają ogromny potencjał. 

Nina Kowalewska- Motlik, Sense Dubai„Marka to nie jest ani nazwa produktu, ani logo. Marka tylko żyje i funkcjonuje w jednym miejscu i tym miejscem jest umysł konsumenta. Markę buduję się przez wiele lat konsekwentnej pracy marketingowej, zarządu i całej firmy. Celem tej pracy jest spozycjonowanie w umyśle konsumenta naszej usługi, czy naszego produktu w sposób taki, w jaki chcemy to zrobić.” 

Anna Kuczyńska , projektantka mody – „Absolutnie wszelkie sposoby i możliwości dowiadywania się i edukacji , jak dzisiejsza konferencja Global Check-in są ważne. Wsparcie instytucjonalne firm jest szalenie istotne, a nie zawsze te informacje są łatwe do znalezienia” 

Zobacz jak było:

Networking i wymiana doświadczeń 

Równolegle do konferencji, dla uczestników wydarzenia, KIG zorganizowała Strefę Ekspertów e-commerce. Podczas rozmów indywidualnych doświadczeni praktycy, zgromadzeni wokół projektu cross-border.pl, odpowiadali na pytania przedsiębiorców. 

Strefa Tenisa (obecna na 17 rynkach), Piotr Kiljański „Bardzo się cieszę, że takie konferencje się odbywają, ponieważ kiedy my rozpoczynaliśmy cross-border nic takiego w przestrzeni e-commercowej i networkingowej nie istniało. Mieliśmy bardzo duży problem  z tym jak wyjść na rynki zagraniczne, jak badać rynki, jak wykonywać analizę danego rynku, jak budować logistykę. Takie spotkania jak to dzisiaj, pokazują to, że jest zapotrzebowanie i jest przestrzeń na dzielenie się wiedzą z obszaru cross-border e-commerce. My jako przedstawiciele firmy, która przetarła już szlaki na rynkach międzynarodowych jesteśmy chętni, aby dzielić się wiedzą z innymi firmami.” 

Konferencję zakończyło wieczorne spotkanie networkingowe, które było doskonałą okazją do bezpośredniej wymiany doświadczeń między przedsiębiorcami i ekspertami.  

Tegoroczna edycja Global Check-in ponownie potwierdziła, że cyfrowa ekspansja nie musi być domeną wyłącznie dużych firm, a także małe i średnie przedsiębiorstwa mogą skutecznie rozwijać swoją działalność międzynarodową dzięki dostępnej wiedzy, technologiom oraz wsparciu instytucji publicznych i prywatnych. Dzięki obecności partnerów, takich jak m.in: Amazon, PayPal, GS1 Polska, Direct Link, Meest, Packeta, Romania Express, Salesupply Fulfillment, AtomStore,  Cinkciarz.pl, Salesupply Customer Care,  Sintra Consulting, AMZTeam.pro, Ebury,  Nethansa,  Shumee, Taxology, ASB Group, Ecommerce.Legal, Get Noticed Agency, Neadoo,  PromoTraffic, wydarzenie miało wymiar praktyczny, umożliwiając przedsiębiorcom uzyskanie bezpośrednich wskazówek od specjalistów z branży. 

Patroni honorowi

Partnerzy konferencji

Kontakt

Biuro Komunikacji i Rozwoju Biznesu

Małgorzata Zienkowska
Koordynatorka
e-mail: mzienkowska@kig.pl
tel: 577 788 130