Powrót    |    2025-03-24

Sprzedaż w okresie I-II 2025 wzrosła w ujęciu nominalnym o 3,1% r/r

Sprzedaż detaliczna w lutym 2025 roku

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w lutym br. Sprzedaż w ujęciu nominalnym spadła o 6,0% w stosunku do stycznia br. (w styczniu notowano spadek m/m o 17,0%) i była o 0,6% wyższa w ujęciu rocznym.  Przypomnijmy, że dane za styczeń pokazywały wzrost sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym (nominalnie) o 6,1%.

Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 6,0% w ujęciu miesięcznym oraz spadek o 0,5% w stosunku do analogicznego okresu 2024 roku

Dane roczne okazały się gorsze od oczekiwań rynkowych i prognoz KIG. Lutowa sprzedaż detaliczna jest zazwyczaj kontynuacją obniżenia aktywności po wysokich zakupach w końcu roku. Sprzedaż zazwyczaj wzrasta w marcu wraz z rozpoczęciem sprzedaży wiosennej kolekcji towarów.

Sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) spadła niemal we wszystkich kategoriach i prezentowała się następująco: tekstylia, odzież i obuwie – spadek o 14,7%; meble, rtv, agd – spadek o 7,3%; pozostałe – spadek o 7,0%; pojazdy samochodowe, motocykle, części – spadek o 5,1%; żywność, napoje i wyroby tytoniowe – spadek o 4,4%; farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny – spadek o 3,8%; paliwa – spadek o 2,3%. Jedyną kategorią, która zanotowała wzrost sprzedaży w stosunku do stycznia (w ujęciu nominalnym) była prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach ze wzrostem o 6,0%.

Na ogólny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) w ujęciu rocznym wpłynęły lepsze niż przed rokiem wyniki osiągnięte w kategoriach: farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (wzrost o 9,8%); meble, rtv, agd (wzrost o 5,2%); tekstylia, odzież, obuwie (wzrost o 4,6%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (wzrost o 3,7%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (wzrost o 2,4%). W stosunku do lutego 2024 roku spadła natomiast sprzedaż: pozostałych (o 6,4%); paliw (o 5,6%); pojazdów samochodowych, motocykli, części (o  0,7%).

Warto dodać, że GUS wraz ze statystykami sprzedaży detalicznej w lutym br. opublikował również dane o strukturze sprzedaży detalicznej w okresie I-II 2025 r. w cenach bieżących (do tej pory informacje o strukturze były publikowane raz w roku wraz z danymi za grudzień i obejmowały okres całego roku).

Rynek detaliczny w styczniu i lutym 2025: szczegółowe dane i szacunki

Największy udział w całości sprzedaży detalicznej ma żywność, żywność, napoje i wyroby tytoniowe (26,1%). Udział pozostałych grup wygląda następująco: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (12,8%); pozostałe (9,6%); pojazdy samochodowe, motocykle, części (8,6%); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (8,4%); meble, rtv, agd (7,3%); tekstylia, odzież i obuwie (5,2%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (3,7%).

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących dynamiki sprzedaży detalicznej, Krajowa Izba Gospodarcza szacuje, że w lutym 2025 roku obroty w handlu detalicznym zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw) zamknęły się kwotą 71,696 mld PLN. Warto zaznaczyć, że kwota ta stanowi – według szacunków KIG – 74,8% obrotów handlu detalicznego w całej populacji przedsiębiorstw (zawierającej również podmioty zatrudniające do 9 osób, nieuwzględniane w publikowanych przez GUS miesięcznych statystykach sprzedaży detalicznej), które wyniosły ogółem w lutym 2025 95,851 mld PLN (spadek o 6,0% m/m i wzrost o 0,1% r/r).

Zgodnie z szacunkami KIG, w kwocie 71,696 mld PLN obrotów wypracowanych w lutym 2025 r. przez placówki zatrudniające powyżej 9 osób, największy udział w sprzedaży miała grupa żywność, napoje i wyroby tytoniowe (26,5% – 19,020 mld PLN). Kolejne były grupy: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (13,3% – 9,515 mld PLN); pozostałe (9,2% – 6,627 mld PLN); pojazdy samochodowe, motocykle, części (8,7% – 6,258 mld PLN); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (8,5% – 6,071 mld PLN); meble, rtv, agd (7,3% – 5,258 mld PLN); tekstylia, odzież i obuwie (5,0% – 3,569 mld PLN); prasa, książki pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (3,9% – 2,831 mld PLN).

Sprzedaż online ze spadkiem

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej, GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w lutym 2025 roku. W porównaniu ze styczniem br. sprzedaż w cenach bieżących spadła ogółem o 7,4% (w styczniu br. notowano sezonowy spadek o 25,9% m/m). Spadek zanotowano m.in. w przypadku: tekstyliów, odzieży i obuwia (o 17,7%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 12,7%). Lepsze niż przed miesiącem wyniki osiągnięto natomiast w sprzedaży m.in. pozostałych (o 6,8%); prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach (o 4,6%). GUS nie podał danych miesięcznych dotyczących internetowej sprzedaży pojazdów samochodowych, motocykli, części.

Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) wzrosła ogółem w lutym o 5,2% (miesiąc wcześniej notowany był wzrost o 9,4% r/r). W porównaniu z lutym 2024 roku wzrosty zanotowano w większości grup – najmocniej wzrosła internetowa sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 283,6%); oraz żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 50,3%). Spadek w ujęciu rocznym odnotowała sprzedaż prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 16,8%).

Dane GUS pokazują również, że w lutym br. handel internetowy stanowił 9,0% ogółu sprzedaży detalicznej (miesiąc wcześniej udział wynosił 9,1%). Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały kategorie: tekstylia, odzież, obuwie (28,0%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,7%); meble, rtv, agd (18,8%).

Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego w grudniu ub.r., uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel”.

Eksperci KIG przedstawili najnowszą analizę kondycji polskiej gospodarki Comiesięczny Przegląd Makroekonomiczny to publikacja Krajowej Izby Gospodarczej, oferująca aktualną analizę i prognozy dla polskiej gospodarki. Raport zawiera szczegółowe dane dotyczące PKB, produkcji przemysłowej, rynku pracy i innych kluczowych wskaźników. Porównując bieżące wyniki z danymi z poprzednich miesięcy, prezentujemy pełny obraz dynamiki polskiej gospodarki. Nasze comiesięczne przeglądy […]

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował zestaw danych opisujących wyniki poszczególnych branż w okresie I-II 2025 roku Główny Urząd Statystyczny zaprezentował zestaw danych opisujących wyniki poszczególnych branż w okresie styczeń-luty 2025 roku. Produkcja sprzedana przemysłu spadła w analizowanym okresie o 0,9% r/r. W budownictwie produkcja wzrosła w ujęciu rocznym o 0,4%. Pełne dane prezentujemy poniżej. Zatrudnienie i […]

Od dynamicznego rozwoju po stagnację – analiza danych GUS przez ekspertów KIG ujawnia, jak bardzo różni się kondycja gospodarcza polskich województw i jakie wyzwania stoją przed poszczególnymi regionami. Zachęcamy do lektury Gospodarka województw w pigułce. Wyniki za okres styczeń – luty 2025 roku Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o sytuacji gospodarczej województw w okresie styczeń-luty […]

Główny Ekonomista KIG Piotr Soroczyński

Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl