Powrót    |    2025-07-22

Chłodne nastroje konsumenckie w połowie roku

Czerwcowe dane GUS dotyczące handlu detalicznego zostały wnikliwie przeanalizowane przez ekspertów KIG – wyniki nie napawają optymizmem. Sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym ponownie spadła, a wzrosty roczne okazały się wyraźnie słabsze od oczekiwań. Szczególnie mocne spadki dotknęły segmenty trwałych dóbr konsumpcyjnych, takich jak meble i elektronika. Jedynym jasnym punktem był rozwijający się handel internetowy, który notuje dwucyfrowe wzrosty w wielu kategoriach.

  • Sprzedaż detaliczna ponownie w dół m/m – w ujęciu nominalnym spadek o 2,1%, a w cenach stałych o 1,8%.
  • Wzrost w ujęciu rocznym znacznie słabszy niż prognozowano – tylko 2,1% r/r nominalnie, wobec 4,3% w maju.
  • Mocne spadki w trwałych dobrach konsumpcyjnych – szczególnie w kategorii mebli, RTV i AGD (−8,6% m/m).
  • E-commerce trzyma formę – sprzedaż internetowa wzrosła o 8,0% r/r, mimo lekkiego spadku m/m.

Czerwcowe dane potwierdzają wyhamowanie tempa wzrostu sprzedaży detalicznej – roczny wynik okazał się wyraźnie słabszy od oczekiwań, co może być sygnałem ostrożniejszych decyzji zakupowych konsumentów. Szczególnie widoczne było ograniczenie wydatków na dobra trwałego użytku, co wpisuje się w trend ostrożności wobec większych zakupów w warunkach niepewności gospodarczej – Piotr Soroczyński, Główny Ekonomista KIG

Dane roczne słabsze od oczekiwań rynkowych i prognoz KIG

Sprzedaż w ujęciu nominalnym spadła o 2,1% w stosunku do maja br. (w maju notowano spadek m/m o 3,5%) i była o 2,1% wyższa w ujęciu rocznym. Przypomnijmy, że dane za maj pokazywały wzrost sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym (nominalnie) o 4,3%. Sprzedaż w okresie I-VI 2025 (w ujęciu nominalnym) wzrosła o 4,2% r/r. Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 1,8% w ujęciu miesięcznym oraz wzrost o 2,2% w stosunku do analogicznego okresu 2024 roku.

Sprzedaż detaliczna ponownie pod kreską

Sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) spadła w większości grup towarów. Spadek najbardziej widoczny był w przypadku mebli, rtv, agd – o 8,6%. Sprzedaż prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach spadla o 4,5%; pojazdów samochodowych, motocykli i części o 4,3%; żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 3,3%; a farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego o 3,2%. W czerwcu wzrosła sprzedaż: tekstyliów, odzieży i obuwia – o 3,5%; paliw stałych, ciekłych i gazowych – o 1,2%; oraz w grupie pozostałe – o 0,9%.

Na ogólny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) w ujęciu rocznym wpłynęły wyniki w kategoriach: tekstylia, odzież, obuwie (wzrost o 10,1%); meble, rtv, agd (wzrost o 9,0%); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (wzrost o 7,7%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (wzrost o 4,2%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (wzrost o 2,0%); pojazdy samochodowe, motocykle, części (wzrost o 1,7%). Spadła natomiast sprzedaż: paliw (o 2,3%) oraz pozostałych (o 2,2%).

GUS wraz ze statystykami sprzedaży detalicznej w czerwcu br. opublikował również dane o strukturze sprzedaży detalicznej w okresie I-VI 2025 roku. Największy w całości sprzedaży detalicznej wśród analizowanych grup stanowiła w tym okresie „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” z udziałem 26,0%. Udział pozostałych grup wyglądał następująco: paliwa stałe, ciekłe i gazowe – 13,0%; pozostałe – 9,3%; pojazdy samochodowe, motocykle, części – 8,3%: farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny – 7,8%, meble, rtv, agd –7,5%; tekstylia, odzież, obuwie – 5,8%; prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach –3,8%.      

Sektor przedsiębiorstw odpowiada za blisko 75% obrotu w handlu detalicznym

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących dynamiki sprzedaży detalicznej, Krajowa Izba Gospodarcza szacuje, że w czerwcu 2025 roku obroty w handlu detalicznym zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw) zamknęły się kwotą 82,436 mld PLN. Warto zaznaczyć, że kwota ta stanowi – według szacunków KIG – 74,9% obrotów handlu detalicznego w całej populacji przedsiębiorstw (zawierającej również podmioty zatrudniające do 9 osób, nieuwzględniane w publikowanych przez GUS miesięcznych statystykach sprzedaży detalicznej), które wyniosły ogółem w czerwcu 2025 110,061 mld PLN (spadek o 2,1% m/m i wzrost o 1,8% r/r).

Konsumenci ostrożniejsi – czerwcowa sprzedaż detaliczna spada

Zgodnie z szacunkami KIG, w kwocie 82,436 mld PLN obrotów wypracowanych w czerwcu 2025 r. przez placówki zatrudniające powyżej 9 osób, największy udział w sprzedaży miała grupa żywność, napoje i wyroby tytoniowe (25,5% – 21,037 mld PLN). Kolejne były grupy: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (13,5% – 11,163 mld PLN); pozostałe (9,4% – 7,753 mld PLN); pojazdy samochodowe, motocykle, części (7,9% – 6,503 mld PLN); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (7,5% – 6,213 mld PLN); meble, rtv, agd (7,2% – 5,976 mld PLN); tekstylia, odzież i obuwie (6,3% – 5,235 mld PLN); prasa, książki pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (4,0% – 3,295 mld PLN).  

Internetowy handel zyskuje na znaczeniu

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej, GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w czerwcu 2025 roku. W porównaniu z majem br. sprzedaż w cenach bieżących zmniejszyła się ogółem o 3,0% (w maju br. notowano spadek o 3,4% m/m). Spadki zanotowano w większości grup – najmocniejszy w przypadku pojazdów samochodowych, motocykli, części o 11,0%; a niewiele mniejszy w grupie żywność, napoje, wyroby tytoniowe – o 9,3%. W stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosła sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia (o 0,4%).

Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) wzrosła ogółem w czerwcu o 8,0% (miesiąc wcześniej notowany był wzrost o 6,2% r/r). W porównaniu z czerwcem 2024 roku wzrosty zanotowano w większości grup – najmocniej wzrosła internetowa sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 383,9%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 53,1%). Spadek w ujęciu rocznym odnotowała (wśród analizowanych przez GUS grup) sprzedaż prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 3,9%).

Dane GUS pokazują również, że w czerwcu br. handel internetowy stanowił 8,7% ogółu sprzedaży detalicznej (miesiąc wcześniej udział ten wynosił 8,8%). Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały kategorie: tekstylia, odzież, obuwie (23,0%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (20,1%); meble, rtv, agd (17,7%).

Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego w czerwcu br., uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną już wkrótce w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel”.

Sprawdź majowe wyniki e-handlu

Ponad 7,4 mld zł obrotu i rosnąca siła

Miesięczny obraz gospodarki – najnowsze wskaźniki i prognozy według KIG Polska gospodarka przyspiesza Wzrost gospodarczy, spadające bezrobocie i dodatnia dynamika produkcji przemysłowej wskazują, że polska gospodarka wychodzi na prostą po trudniejszych latach. Dla przeciętnego obywatela to sygnał większych szans na zatrudnienie, stabilniejszych dochodów i większej przewidywalności w planowaniu przyszłości. Dla firm i przedsiębiorców – to […]

Od dynamicznego rozwoju po stagnację – analiza danych GUS przez ekspertów KIG ujawnia, jak bardzo różni się kondycja gospodarcza polskich województw i jakie wyzwania stoją przed poszczególnymi regionami. Zachęcamy do lektury Gospodarka województw w pigułce. Wyniki za okres styczeń – maj 2025 roku Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o sytuacji gospodarczej województw w pierwszym kwartale […]

GUS podsumował pierwsze miesiące 2025 roku w gospodarce. Produkcja przemysłowa i budowlana nieznacznie wzrosły, ale zatrudnienie spadło. Wynagrodzenia nadal rosną, choć nie we wszystkich branżach widać poprawę. Mimo słabszych wyników w maju, rosnące zamówienia w przemyśle dają nadzieję na lepszą drugą połowę roku Główny Urząd Statystyczny zaprezentował zestaw danych opisujących wyniki poszczególnych branż w okresie […]

Główny Ekonomista KIG Piotr Soroczyński

Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl