Raport KIG: Polski e-handel w maju
Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w maju 2025 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 112,422 mld PLN. Okazały się one o 3,5% niższe niż w kwietniu oraz o 3,9% wyższe niż w maju roku 2024.

Co nowego na rynku? Analiza dynamiki i wzrostu
Szacujemy, że 74,9% z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 84,204 mld PLN. Była ona o 3,5% niższa niż w kwietniu i o 4,3% wyższa niż przed rokiem.
Obroty w e-handlu w maju 2025 roku stanowiły 8,8% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (84,204 mld PLN) i osiągnęły wartość 7,410 mld PLN. Były one o 3,4% mniejsze niż w kwietniu. Spadek miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 6,2% wyższe niż przed rokiem.
Sezonowy spadek, ale wzrost rok do roku
Analiza struktury obrotów e-commerce w maju 2025 roku jasno wskazuje na branże, które są siłą napędową cyfrowej sprzedaży:
- Tekstylia, odzież i obuwie niezmiennie utrzymują pozycję lidera, odpowiadając za 16,2% obrotów (1,199 mld PLN). Polski konsument ceni sobie wygodę i szeroki wybór, jaki oferują sklepy internetowe z modą.
- Meble, RTV, AGD to kolejna potężna kategoria, z udziałem 15,3% (1,131 mld PLN). Rosnąca popularność urządzania mieszkań online oraz łatwy dostęp do szerokiej gamy sprzętu elektronicznego przekładają się na dynamiczny wzrost w tym segmencie.
- Kategoria „Pozostałe” stanowi znaczący udział 13,0% (0,961 mld PLN), co podkreśla różnorodność oferty dostępnej w Internecie, obejmującą m.in. artykuły dla zwierząt, sportowe czy hobby.
- Prasa, książki i pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach generują 8,9% obrotów (0,663 mld PLN), wskazując na stałe zapotrzebowanie na treści cyfrowe i specjalistyczne produkty.
- Sektor farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu ortopedycznego również rośnie w siłę, osiągając 5,6% udziału (0,417 mld PLN), co jest efektem wygody i dyskrecji zakupów online w tej dziedzinie.
- Należy również podkreślić dynamiczny rozwój sprzedaży online w kategoriach takich jak żywność, napoje i wyroby tytoniowe, które w ciągu roku wzrosły o ponad 61%. To dowód na zmieniające się nawyki konsumentów, którzy coraz chętniej decydują się na zakupy spożywcze z dostawą do domu.
Szczególnie imponujący wzrost odnotowała kategoria pojazdów samochodowych, motocykli i części, która w ujęciu rocznym (maj 2024 vs. maj 2025) poszybowała w górę o blisko 400%, osiągając obroty na poziomie 0,347 mld PLN. To pokazuje, że nawet tradycyjnie „stacjonarne” branże z powodzeniem adaptują się do cyfrowej rzeczywistości.
Dynamiczny rozwój e-handlu w Polsce jest odzwierciedleniem rosnących kompetencji cyfrowych społeczeństwa i elastyczności przedsiębiorców. Jest to trend, który z pewnością będzie kontynuowany, umacniając pozycję Polski na europejskiej mapie cyfrowej gospodarki.
Kontakt
Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl
Małgorzata Zienkowska
Biuro Komunikacji i Rozwoju Biznesu
tel. 577 788 130
e-mail: mzienkowska@kig.pl