Powrót    |    2025-03-17

Ceny w okresie I-II 2025 r. wzrosły o 4,9%.

szacunek inflacji

Luty z lepszymi wynikami niż oczekiwano

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o inflacji w lutym 2025 roku. Wraz z danymi lutowymi GUS opublikował również zaktualizowany skład koszyka towarów i usług konsumpcyjnych (obowiązujący w roku 2025) oraz pełne i skorygowane zgodnie z nowym koszykiem dane za styczeń. W koszyku na obecny rok wzrósł m. in. udział wydatków na transport, rekreację i kulturę, zdrowie, wyposażenie mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego, a spadł w przypadku m.in. żywności i napojów bezalkoholowych, użytkowania mieszkania lub domu i nośników energii, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, łączności.

W lutym ceny towarów i usług konsumpcyjnych ogółem wzrosły przeciętnie o 0,3% w stosunku do stycznia i jednocześnie były o 4,9% wyższe niż przed rokiem. W tym ceny usług wzrosły o 0,8% m/m i o 6,6% w ujęciu rocznym, a ceny towarów o 0,2% m/m i 4,3% w stosunku do lutego ub.r.

Skorygowane dane za styczeń pokazują wzrost m/m o 1,0% (zgodny z danymi wstępnymi) oraz wzrost r/r o 4,9% (danych wstępne pokazywały wzrost o 5,3%).

W lutym ceny w ujęciu miesięcznym wzrosły w przypadku: rekreacji i kultury (o 2,7%); napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,3%); zdrowia (o 0,8%); restauracji i hoteli (o 0,7%); edukacji (o 0,3%); żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,3%); użytkowania mieszkania lub domy i nośników energii (o 0,2%). W stosunku do stycznia spadły ceny: odzieży i obuwia (o 1,5%); transportu (o 0,6%); innych towarów i usług (o 0,2%). Ceny łączności oraz wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego utrzymały się na podobnym poziomie jak przed miesiącem.

W stosunku do lutego ub.r. wzrosty cen odnotowano w większości analizowanych przez GUS kategorii – najmocniej w przypadku użytkowania mieszkania lub domu i nośników energii (o 10,7%). W pozostałych grupach wzrost poziom cen w ujęciu rocznym prezentował się następująco: edukacja – wzrost o 8,3%; restauracje i hotele – wzrost o 6,4%; żywność i napoje bezalkoholowe – wzrost o 6,2%; zdrowie – wzrost o 5,4%; napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 5,1%; rekreacja i kultura – wzrost o 5,0%; inne towary i usługi – wzrost o 2,3%; łączność – wzrost o 2,1%; wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego – wzrost o 0,4%. W stosunku do lutego 2024 roku spadły ceny transportu (o 2,5%); odzieży i obuwia (o 1,3%).

GUS opublikował również szczegółowe wskaźniki pokazujące kształtowanie się cen w lutym br. w poszczególnych grupach towarów i usług. Największe wzrosty w ujęciu rocznym zaobserwowano m.in. w przypadku niektórych artykułów spożywczych (w tym np. masła o 25,0%); niektórych nośników energii (ceny gazu wzrosły r/r o 24,5%); turystyki zorganizowanej w kraju (o 13,3%); usług związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego (o 12,5%). Z kolei największe spadki cen w ujęciu rocznym dotyczą m.in. cukru (spadek o 32,6%); opieki społecznej (spadek o 26,6%); sprzętu telekomunikacyjnego (o 19,5%).
 

Kontakt

Polska gospodarka w liczbach Najnowsze dane makroekonomiczne w ujęciu KIG W najnowszym autorskim raporcie Krajowej Izby Gospodarczej, przygotowanym na podstawie danych GUS, analizujemy realny obraz polskiej gospodarki w połowie 2025 roku. W raporcie m.in.: Przejrzyste dane, krótkie podsumowania, komentarze ekspertów – wszystko, co trzeba wiedzieć, by lepiej zrozumieć kondycję gospodarki. PKB rośnie szybciej niż oczekiwano […]

Jak radzą sobie polskie branże na półmetku 2025 roku? Zatrudnienie, płace, produkcja – obraz polskich branż za pierwsze półrocze 2025 roku Najnowsze dane GUS za pierwsze półrocze 2025 r. pokazują, co dziś napędza polską gospodarkę branżową – i co ją hamuje. Z jednej strony rosnąca produkcja w przemyśle, z drugiej spadki w budownictwie i wciąż […]

Gospodarka województw w pigułce: bezrobocie, płace, inwestycje – sprawdź, gdzie Polska przyspiesza! Raport KIG: Jak radzą sobie polskie regiony? Najnowsze dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, jak naprawdę wygląda gospodarka w polskich województwach. Comiesięczny przegląd sytuacji gospodarczej w województwach – to konkretny obraz tego, gdzie pracownicy zarabiają najwięcej, które regiony napędzają wzrost w przemyśle […]

Główny Ekonomista KIG Piotr Soroczyński

Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl