Sprzedaż detaliczna w okresie I-VII 2024 r. wzrosła w ujęciu nominalnym o 5,4% r/r
Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w lipcu br.
Sprzedaż w ujęciu nominalnym wzrosła o 1,5% w stosunku do czerwca br. (wtedy dane m/m pokazywały utrzymanie poziomu sprzedaży na tym zbliżonym poziomie do poprzedniego miesiąca) i była o 5,0% wyższa w ujęciu rocznym. Warto przypomnieć, że w czerwcu br. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ujęciu rocznym o 4,7%.
Sprzedaż detaliczna w okresie I-VII 2024 r. wzrosła (w ujęciu nominalnym) o 5,4% r/r.
Dane roczne okazały się zbliżone do prognoz KIG i niższe od średniej oczekiwań rynkowych
Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują wzrost sprzedaży o 1,9% w ujęciu miesięcznym oraz wzrost o 4,4% w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku.
Dane roczne okazały się zbliżone do prognoz KIG i niższe od średniej oczekiwań rynkowych.
Sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) wzrosła w kategoriach: meble, rtv, agd (o 9,7%); paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 7,2%); pozostałe (o 5,1%); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 4,9%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 3,3%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 1,7%). Spadek sprzedaży odnotowano w przypadku tekstyliów, odzieży i obuwia (o 1,6%). Sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli, części utrzymała się na poziomie zbliżonym do czerwca br.
Na ogólny wzrost sprzedaży detalicznej w lipcu (w cenach bieżących) w ujęciu rocznym wpłynęły lepsze niż przed rokiem wyniki w kategoriach: pojazdy samochodowe, motocykle, części (wzrost o 24,9%); pozostałe (wzrost o 19,9%); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (wzrost o 12,0%); paliwa stałe, ciekłe i gazowe (wzrost o 7,5%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (wzrost o 1,0%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe ( wzrost o 0,6%). W porównaniu z lipcem ub.r. spadła natomiast sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia (o 11,4%); mebli, rtv, agd (o 2,5%).
Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących dynamiki sprzedaży detalicznej, Krajowa Izba Gospodarcza szacuje, że w lipcu 2024 roku obroty w handlu detalicznym zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw) zamknęły się kwotą 80,789 mld PLN. Warto zaznaczyć, że kwota ta stanowi – według szacunków KIG – 74,9% obrotów handlu detalicznego w całej populacji przedsiębiorstw (zawierającej również podmioty zatrudniające do 9 osób, nieuwzględniane w publikowanych przez GUS miesięcznych statystykach sprzedaży detalicznej), które wyniosły ogółem w lipcu br. 107,863 mld PLN (wzrost o 1,4% m/m i 3,6% r/r).
Zgodnie z szacunkami KIG, w kwocie 80,789 mld PLN obrotów wypracowanych w lipcu 2024 r. przez placówki zatrudniające powyżej 9 osób, największy udział w sprzedaży miała grupa żywność, napoje i wyroby tytoniowe (25,1% – 20,253 mld PLN). Kolejne były grupy: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (14,8% – 11,960 mld PLN); pozostałe (10,1% – 8,151 mld PLN); pojazdy samochodowe, motocykle, części (7,8% – 6,327 mld PLN); meble, rtv, agd (7,5% – 6,030 mld PLN); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (7,4% – 6,009 mld PLN); tekstylia, odzież i obuwie (5,7% – 4,583 mld PLN); prasa, książki pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (4,0% – 3,229 mld PLN).
Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w lipcu 2024 r. W porównaniu z czerwcem br. sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 8,4% (w czerwcu br. notowano spadek o 4,6% m/m). Wzrosty zanotowano w niemal wszystkich grupach analizowanych przez GUS (największy w grupie meble, rtv, agd – o 12,6%) z wyjątkiem żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, których sprzedaż internetowa spadła w porównaniu z czerwcem br. o 0,3%.
Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) wzrosła ogółem o 16,7% (przed miesiącem notowany był wzrost o 11,8% r/r). Sprzedaż w porównaniu z lipcem ub.r. wzrosła we wszystkich kategoriach towarów. Najsilniejsze wzrosty widoczne są w przypadku m.in.: pozostałych (o 47,7%); pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 33,7%).
Dane GUS pokazują również, że w lipcu br. handel internetowy stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej (miesiąc wcześniej br. udział wynosił 8,2%). Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały takie kategorie jak: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (22,7%); tekstylia, odzież, obuwie (22,5%); meble, rtv, agd (17,6%).
Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego w lipcu, uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel”.
Kontakt
Raport KIG potwierdza. Polska gospodarka na dobrej drodze Eksperci Krajowej Izby Gospodarczej opublikowali raport, w którym przedstawili m.in. szczegółową analizę dynamiki PKB w Polsce. PKB zwiększył się w drugim kwartale 2024 o 3,2% r/r, po wzroście o 2,1% r/r w kwartale pierwszym. W kolejnych dwóch kwartałach, tempo wzrostu powinno utrzymywać się w przedziale 2,7% – […]
Główny Urząd Statystyczny zaprezentował zestaw danych opisujących wyniki poszczególnych branż w okresie I-IX 2024 roku Gospodarka województw w pigułce. Wyniki za okres styczeń-wrzesień 2024 Eksperci KIG, w swoim najnowszym comiesięcznym przeglądzie branżowym, przedstawiają szczegółowe dane dotyczące kondycji poszczególnych sektorów polskiej gospodarki. Analiza danych za pierwsze dziewięć miesięcy 2024 roku ukazuje zróżnicowany obraz sytuacji w poszczególnych […]
Eksperci KIG, w swoim najnowszym comiesięcznym przeglądzie województw, podkreślają zróżnicowanie sytuacji gospodarczej w poszczególnych regionach kraju Gospodarka województw w pigułce. Wyniki za okres styczeń-wrzesień 2024 Główny Urząd Statystyczny przedstawił najnowsze dane dotyczące sytuacji gospodarczej w poszczególnych województwach Polski w okresie od stycznia do września 2024 roku. Raport ukazuje zarówno pozytywne tendencje, jak i wyzwania, z […]
Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl