Powrót    |    2024-12-20

Sprzedaż detaliczna w listopadzie zwalnia, ale dane roczne pozytywne

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w listopadzie br.

  • Sprzedaż w ujęciu nominalnym spadła o 0,7% w stosunku do października br. (wtedy dane m/m pokazywały wzrost sprzedaży o 8,2%) i była o 3,4% wyższa w ujęciu rocznym.
  • Warto przypomnieć, że w październiku br. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ujęciu rocznym o 2,3%.
  • Sprzedaż detaliczna w okresie I-XI 2024 r. wzrosła (w ujęciu nominalnym) o 3,2% r/r.

Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 1,2% w ujęciu miesięcznym oraz wzrost o 3,1% w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku.

Mimo listopadowego spowolnienia, sprzedaż detaliczna w 2024 roku rośnie

Dane roczne okazały się lepsze od oczekiwań rynkowych i prognoz KIG. W listopadzie często występującym zjawiskiem jest korekta wyników sprzedaży w stosunku do października.

Na ogólny spadek sprzedaży detalicznej w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) wpłynęły gorsze niż przed miesiącem wyniki w kategoriach: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (spadek o 5,6%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (spadek o 3,8%); pozostałe (spadek o 0,9%). W stosunku do października wzrosła natomiast sprzedaż: prasy, książek oraz pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 7,0%); mebli, rtv, agd (o 6,9%); tekstyliów, odzieży i obuwia (o 4,1%); farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego (o 2,3%); pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 1,6%). Wzrosty w niektórych kategoriach mają charakter sezonowy i mogą być związane z przygotowaniem do okresu świątecznego.

W porównaniu z listopadem ub.r. wzrosła sprzedaż detaliczna (w cenach bieżących): pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 21,7%); pozostałych (o 17,1%); farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego (o 9,7%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 4,4%); prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 0,3%). W ujęciu rocznym spadła natomiast sprzedaż: tekstyliów, odzieży i obuwia (o 16,0%); paliw stałych, ciekłych i gazowych (o 2,2%); mebli, rtv i agd (o 2,1%).

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących dynamiki sprzedaży detalicznej, Krajowa Izba Gospodarcza szacuje, że w listopadzie 2024 roku obroty w handlu detalicznym zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw) zamknęły się kwotą 83,693 mld PLN.

Warto zaznaczyć, że kwota ta stanowi – według szacunków KIG – 75,2% obrotów handlu detalicznego w całej populacji przedsiębiorstw (zawierającej również podmioty zatrudniające do 9 osób, nieuwzględniane w publikowanych przez GUS miesięcznych statystykach sprzedaży detalicznej), które wyniosły ogółem w listopadzie br. 111,294 mld PLN (spadek o 0,8% m/m i wzrost o 2,5% r/r).

Zgodnie z szacunkami KIG, w kwocie 83,693 mld PLN obrotów wypracowanych w listopadzie 2024 r. przez placówki zatrudniające powyżej 9 osób, największy udział w sprzedaży miała grupa żywność, napoje i wyroby tytoniowe (23,4% – 19,620 mld PLN). Kolejne były grupy: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (11,8% – 9,848 mld PLN); pozostałe (9,2% – 7,705 mld PLN); pojazdy samochodowe, motocykle, części (8,0% – 6,673 mld PLN); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (7,4% – 6,164 mld PLN); meble, rtv, agd (7,1% – 5,950 mld PLN); tekstylia, odzież i obuwie (5,8% – 4,874 mld PLN); prasa, książki pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (3,7% – 3,109 mld PLN).

Trendy w sprzedaży e-commerce w świetle danych GUS

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej, GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w listopadzie 2024 r. W porównaniu z październikiem br. sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 16,7% (w październiku br. notowano wzrost o 10,7% m/m). Wzrost zanotowano w niemal wszystkich grupach analizowanych przez GUS – największy w przypadku żywności, napojów i wyrobów tytoniowych – o 31,5%. Spadła sprzedaż internetowa m/m pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 2%).

Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) spadła ogółem w listopadzie o 6,0% (przed miesiącem notowany był wzrost o 2,5% r/r). W porównaniu z listopadem ub.r. najmocniej spadła sprzedaż w kategorii: żywność, napoje, wyroby tytoniowe (o 21,2%). Z kolei największy wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym widoczny jest w przypadki pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 84,6%).

Dane GUS pokazują również, że w listopadzie br. handel internetowy stanowił 10,7% ogółu sprzedaży detalicznej (miesiąc wcześniej br. udział wynosił 9,1%). Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały kategorie: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (27,5%); tekstylia, odzież, obuwie (27,3%).

Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego w październiku, uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel”

Kontakt

Eksperci Krajowej Izby Gospodarczej opublikowali raport, w którym przedstawili szczegółowy obraz polskiej gospodarki. Najnowszy raport zawiera kompleksowe dane dotyczące produktu krajowego brutto, rynku pracy, płac oraz bilansu obrotów bieżących. Analiza tych wskaźników pozwala na dokładną ocenę aktualnej sytuacji gospodarczej i sformułowanie prognoz na przyszłość. PKB i jego składowe Ludność, rynek pracy, płace i świadczenia Bilans […]

Eksperci KIG w swoim najnowszym comiesięcznym przeglądzie województw, podkreślają zróżnicowanie sytuacji gospodarczej w poszczególnych regionach kraju Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o sytuacji gospodarczej województw w okresie styczeń-październik 2024 roku. Poniżej przedstawiamy najważniejsze dane płynące z opublikowanego raportu. Gospodarka województw. Analiza danych Bezrobocie W końcu października 2024 r. liczba zarejestrowanych bezrobotnych wyniosła 765,5 tys. osób […]

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował zestaw danych opisujących wyniki poszczególnych branż w okresie I-X 2024 roku Wyniki za okres styczeń-październik 2024 Eksperci KIG, w swoim najnowszym comiesięcznym przeglądzie branżowym, przedstawiają szczegółowe dane dotyczące kondycji poszczególnych sektorów polskiej gospodarki. Analiza danych za pierwsze dziesięć miesięcy 2024 roku ukazuje zróżnicowany obraz sytuacji w poszczególnych branżach. Niestety, ogólny trend […]

Główny Ekonomista KIG Piotr Soroczyński

Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl