Powrót    |    2024-12-20

Sprzedaż detaliczna w listopadzie zwalnia, ale dane roczne pozytywne

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w listopadzie br.

  • Sprzedaż w ujęciu nominalnym spadła o 0,7% w stosunku do października br. (wtedy dane m/m pokazywały wzrost sprzedaży o 8,2%) i była o 3,4% wyższa w ujęciu rocznym.
  • Warto przypomnieć, że w październiku br. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ujęciu rocznym o 2,3%.
  • Sprzedaż detaliczna w okresie I-XI 2024 r. wzrosła (w ujęciu nominalnym) o 3,2% r/r.

Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 1,2% w ujęciu miesięcznym oraz wzrost o 3,1% w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku.

Mimo listopadowego spowolnienia, sprzedaż detaliczna w 2024 roku rośnie

Dane roczne okazały się lepsze od oczekiwań rynkowych i prognoz KIG. W listopadzie często występującym zjawiskiem jest korekta wyników sprzedaży w stosunku do października.

Na ogólny spadek sprzedaży detalicznej w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) wpłynęły gorsze niż przed miesiącem wyniki w kategoriach: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (spadek o 5,6%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (spadek o 3,8%); pozostałe (spadek o 0,9%). W stosunku do października wzrosła natomiast sprzedaż: prasy, książek oraz pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 7,0%); mebli, rtv, agd (o 6,9%); tekstyliów, odzieży i obuwia (o 4,1%); farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego (o 2,3%); pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 1,6%). Wzrosty w niektórych kategoriach mają charakter sezonowy i mogą być związane z przygotowaniem do okresu świątecznego.

W porównaniu z listopadem ub.r. wzrosła sprzedaż detaliczna (w cenach bieżących): pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 21,7%); pozostałych (o 17,1%); farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego (o 9,7%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 4,4%); prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 0,3%). W ujęciu rocznym spadła natomiast sprzedaż: tekstyliów, odzieży i obuwia (o 16,0%); paliw stałych, ciekłych i gazowych (o 2,2%); mebli, rtv i agd (o 2,1%).

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących dynamiki sprzedaży detalicznej, Krajowa Izba Gospodarcza szacuje, że w listopadzie 2024 roku obroty w handlu detalicznym zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw) zamknęły się kwotą 83,693 mld PLN.

Warto zaznaczyć, że kwota ta stanowi – według szacunków KIG – 75,2% obrotów handlu detalicznego w całej populacji przedsiębiorstw (zawierającej również podmioty zatrudniające do 9 osób, nieuwzględniane w publikowanych przez GUS miesięcznych statystykach sprzedaży detalicznej), które wyniosły ogółem w listopadzie br. 111,294 mld PLN (spadek o 0,8% m/m i wzrost o 2,5% r/r).

Zgodnie z szacunkami KIG, w kwocie 83,693 mld PLN obrotów wypracowanych w listopadzie 2024 r. przez placówki zatrudniające powyżej 9 osób, największy udział w sprzedaży miała grupa żywność, napoje i wyroby tytoniowe (23,4% – 19,620 mld PLN). Kolejne były grupy: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (11,8% – 9,848 mld PLN); pozostałe (9,2% – 7,705 mld PLN); pojazdy samochodowe, motocykle, części (8,0% – 6,673 mld PLN); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (7,4% – 6,164 mld PLN); meble, rtv, agd (7,1% – 5,950 mld PLN); tekstylia, odzież i obuwie (5,8% – 4,874 mld PLN); prasa, książki pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (3,7% – 3,109 mld PLN).

Trendy w sprzedaży e-commerce w świetle danych GUS

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej, GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w listopadzie 2024 r. W porównaniu z październikiem br. sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 16,7% (w październiku br. notowano wzrost o 10,7% m/m). Wzrost zanotowano w niemal wszystkich grupach analizowanych przez GUS – największy w przypadku żywności, napojów i wyrobów tytoniowych – o 31,5%. Spadła sprzedaż internetowa m/m pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 2%).

Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) spadła ogółem w listopadzie o 6,0% (przed miesiącem notowany był wzrost o 2,5% r/r). W porównaniu z listopadem ub.r. najmocniej spadła sprzedaż w kategorii: żywność, napoje, wyroby tytoniowe (o 21,2%). Z kolei największy wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym widoczny jest w przypadki pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 84,6%).

Dane GUS pokazują również, że w listopadzie br. handel internetowy stanowił 10,7% ogółu sprzedaży detalicznej (miesiąc wcześniej br. udział wynosił 9,1%). Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały kategorie: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (27,5%); tekstylia, odzież, obuwie (27,3%).

Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego w październiku, uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel”

Kontakt

Eksperci KIG przedstawili najnowszą analizę kondycji polskiej gospodarki za listopad 2024 roku Raport zawiera szczegółowe dane dotyczące PKB, produkcji przemysłowej, rynku pracy i innych kluczowych wskaźników. Porównując bieżące wyniki z danymi z poprzednich miesięcy, prezentujemy pełny obraz dynamiki polskiej gospodarki. Nasze comiesięczne przeglądy to autorskie opracowanie KIG, które ma na celu wspierać przedsiębiorców w podejmowaniu […]

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował zestaw danych opisujących wyniki poszczególnych branż w okresie I-XI 2024 roku GUS przedstawił szczegółowy obraz sytuacji gospodarczej w branżach w Polsce za okres I – XI 2024 roku. Dane te pozwalają na ocenę, które sektory gospodarki radzą sobie najlepiej, a które zmagają się z trudnościami. Przemysł odnotował niewielki wzrost produkcji, podczas […]

Najnowszy raport Krajowej Izby Gospodarczej potwierdza to, co obserwujemy od dłuższego czasu: sytuacja gospodarcza w poszczególnych województwach Polski jest zróżnicowana. Choć ogólne wskaźniki makroekonomiczne prezentują się pozytywnie, to patrząc na dane na poziomie regionalnym, widzimy wyraźne różnice w dynamice wzrostu, poziomie bezrobocia czy wysokości płac Gospodarka województw w pigułce. Wyniki za okres styczeń-listopad 2024 roku […]

Główny Ekonomista KIG Piotr Soroczyński

Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl