Sprzedaż detaliczna w listopadzie 2025 roku
Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w listopadzie br. Sprzedaż w ujęciu nominalnym spadła o 3,2% w stosunku do października br. (wtedy zanotowano wzrost m/m o 7,1%) i była o 2,8% wyższa w ujęciu rocznym. Przypomnijmy, że dane za październik pokazywały wzrost sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym (nominalnie) o 5,5%.
Sprzedaż w okresie I-XI 2025 (w ujęciu nominalnym) wzrosła o 4,7% r/r.
Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 3,3% w ujęciu miesięcznym oraz wzrost o 3,1% w stosunku do analogicznego okresu 2024 roku.
Dane roczne okazały się gorsze od oczekiwań KIG i niższe od oczekiwań rynkowych. Listopadowy spadek sprzedaży ma charakter sezonowy.
W listopadzie br. sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) spadła w kategoriach: żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 7,7%); paliwa (o 4,3%); pozostałe (o 2,7%); pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 1,1%); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 0,9%). W porównaniu z październikiem br. wzrosła natomiast sprzedaż: mebli, rtv, agd (o 8,7%); tekstyliów, odzieży i obuwia (o 6,2%); prasy, książek oraz pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 5,4%).
Sprzedaż detaliczna w listopadzie (w cenach bieżących) w ujęciu rocznym wzrosła w niemal wszystkich kategoriach – poza prasą, książkami, pozostałą sprzedażą w wyspecjalizowanych sklepach, które zanotowały spadek o 5,1% r/r. Wyniki sprzedaży w pozostałych kategoriach prezentowały się następująco: meble, rtv, agd – wzrost o 13,4%; tekstylia, odzież, obuwie – wzrost o 10,0%; pojazdy samochodowe, motocykle, części – wzrost o 6,0%; farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny – wzrost o 4,0%; paliwa – wzrost o 3,6%; pozostałe – wzrost o 1,6%; %; żywność, napoje i wyroby tytoniowe – wzrost o 0,4%.
Wraz ze statystykami sprzedaży detalicznej w listopadzie br. GUS opublikował również dane o strukturze sprzedaży detalicznej za okres I-XI 2025 roku. Największy udział (według cen bieżących) w całości sprzedaży detalicznej wśród analizowanych grup miała żywność, napoje i wyroby tytoniowe (25,7%). Udział pozostałych grup wyglądał następująco: paliwa stałe, ciekłe i gazowe – 13,2%; pozostałe – 9,5%; meble, rtv, agd – 7,9%; pojazdy samochodowe, motocykle, części – 7,9%; farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny – 7,7%; tekstylia, odzież, obuwie – 6,0%; prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach – 3,7%.
Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących dynamiki sprzedaży detalicznej, Krajowa Izba Gospodarcza szacuje, że w listopadzie 2025 roku obroty w handlu detalicznym zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw) zamknęły się kwotą 85,762 mld PLN. Warto zaznaczyć, że kwota ta stanowi – według szacunków KIG – 74,8% obrotów handlu detalicznego w całej populacji przedsiębiorstw (zawierającej również podmioty zatrudniające do 9 osób, nieuwzględniane w publikowanych przez GUS miesięcznych statystykach sprzedaży detalicznej), które wyniosły ogółem w listopadzie 2025 114,655 mld PLN (spadek o 3,2% m/m i wzrost o 2,7% r/r).
Zgodnie z szacunkami KIG, w kwocie 85,762 mld PLN obrotów wypracowanych w listopadzie 2025 r. przez placówki zatrudniające powyżej 9 osób, największy udział w sprzedaży miała grupa żywność, napoje i wyroby tytoniowe (24,7% – 21,154 mld PLN). Kolejne były grupy: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (12,7% – 10,926 mld PLN); pozostałe (9,3% – 8,004 mld PLN); pojazdy samochodowe, motocykle, części (8,5% – 7,276 mld PLN); meble, rtv, agd (8,4% – 7,184 mld PLN); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (7,9% – 6,776 mld PLN); tekstylia, odzież i obuwie (6,8% – 5,848 mld PLN); prasa, książki pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (3,8% – 3,226 mld PLN).
Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej, GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w listopadzie 2025 roku. W porównaniu z październikiem br. sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 14,5% (w październiku br. notowano wzrost o 10,5% m/m). Sprzedaż wzrosła we wszystkich kategoriach, najmocniej w przypadku farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego (o 23,3%); mebli, rtv, agd (o 23,1%); tekstyliów, odzieży i obuwia (o 22,1%).
Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) wzrosła ogółem w listopadzie o 6,6% (miesiąc wcześniej notowany był wzrost o 8,6% r/r). W porównaniu z listopadem 2024 roku wzrosty zanotowano w większości grup – najmocniej wzrosła internetowa sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 448,5%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 42,3%). Spadek w ujęciu rocznym odnotowała (wśród analizowanych przez GUS grup) sprzedaż prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 24,0%).
Dane GUS pokazują również, że w listopadzie br. handel internetowy stanowił 11,0% ogółu sprzedaży detalicznej (miesiąc wcześniej udział ten wynosił 9,3%). Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały kategorie: tekstylia, odzież, obuwie (28,6%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (22,1%); meble, rtv, agd (21,4%).
Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego w listopadzie br., uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel”.


Kontakt
Gdzie zarabia się najwięcej, a gdzie zatrudnienie topnieje? KIG zestawia najświeższe dane GUS o kondycji polskich branż w okresie styczeń – październik 2025 Zatrudnienie spada, wynagrodzenia rosną Główny Urząd Statystyczny zaprezentował zestaw danych opisujących wyniki poszczególnych branż w okresie styczeń-październik 2025 roku. Zatrudnienie i płace Produkcja i wydajność Szczegółowe dane dotyczące stanu polskiej gospodarki – […]
Gospodarka województw w pigułce: bezrobocie, płace, inwestycje – sprawdź, gdzie Polska przyspiesza Raport KIG: Jak radzą sobie polskie regiony? W najnowszym wydaniu „Comiesięcznego przeglądu sytuacji gospodarczej w województwach”, eksperci KIG zestawili najważniejsze dane GUS dotyczące sytuacji gospodarczej województw w okresie styczeń-październik 2025 roku. Comiesięczny przegląd pokazuje, które regiony napędzają wzrost, gdzie płace są najwyższe, a […]
Miesięczny obraz gospodarki – najnowsze wskaźniki i prognozy KIG Polska gospodarka nie zwalnia tempa – jak pokazuje najnowszy Comiesięczny Przegląd Makroekonomiczny KIG, wzrost PKB utrzymuje się na solidnym poziomie, a inflacja pozostaje pod kontrolą. Choć widać lekkie spowolnienie w eksporcie i wzrost bezrobocia, ogólny obraz gospodarki pozostaje stabilny. Wskaźniki produkcji przemysłowej i budownictwa są lepsze […]
