Powrót    |    2025-06-24

Miesięczne spadki w większości kategorii, wzrosty w ujęciu rocznym

Dane roczne – zbliżone do mediany oczekiwań rynkowych i nieco wyższe od prognoz KIG

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w maju br. Sprzedaż w ujęciu nominalnym spadła o 3,5% w stosunku do kwietnia br. (w kwietniu notowano wzrost m/m o 6,2%) i była o 4,3% wyższa w ujęciu rocznym.  Przypomnijmy, że dane za kwiecień pokazywały wzrost sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym (nominalnie) o 7,9%.

Sprzedaż w okresie I-V 2025 (w ujęciu nominalnym) wzrosła o 4,2% r/r.

Sprzedaż detaliczna: dynamika spadkowa miesiąc do miesiąca, stabilny wzrost rok do roku

Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 3,2% w ujęciu miesięcznym oraz wzrost o 4,4% w stosunku do analogicznego okresu 2024 roku. Spadki sprzedaży detalicznej w maju w stosunku do poprzedniego miesiąca nie są zjawiskiem nietypowym.

Sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) spadła w kategoriach: żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 5,3%); tekstylia, odzież, obuwie (4,4%); meble, rtv, agd (o 2,9%); pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 2,6%); pozostałe (o 2,3%); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 1,2%). W stosunku do kwietnia br. wzrosła natomiast sprzedaż prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 2,3%); paliw ciekłych i gazowych (o 1,1%).

Sprzedaż detaliczna rośnie rok do roku – wyraźne odbicie w segmencie mebli, AGD i motoryzacji

Na ogólny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) w ujęciu rocznym wpłynęły wyniki w kategoriach: meble, rtv, agd (wzrost o 17,6%); pojazdy samochodowe, motocykle, części (wzrost o 9,1%); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (wzrost o 8,4%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (wzrost o 7,2%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (wzrost o 3,6%); tekstylia odzież i obuwie (wzrost o 3,1%). W porównaniu z majem 2024 roku, spadła sprzedaż pozostałych (o 9,0%); paliw stałych, ciekłych i gazowych (o 4,0%).

GUS wraz ze statystykami sprzedaży detalicznej w maju br. opublikował również dane o strukturze sprzedaży detalicznej w okresie I-V 2025 roku. Największy w całości sprzedaży detalicznej wśród analizowanych grup stanowiła w maju „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” z udziałem 26,1%. Udział pozostałych grup wyglądał następująco: paliwa stałe, ciekłe i gazowe – 13,0%; pozostałe – 9,3%; pojazdy samochodowe, motocykle, części – 8,4%: farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny – 7,8%, meble, rtv, agd –7,6%; tekstylia, odzież, obuwie – 5,6%; prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach –3,7%.               

Sprzedaż internetowa odpowiada za 8,8% całego handlu detalicznego.

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej, GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w maju 2025 roku. W porównaniu z kwietniem br. sprzedaż w cenach bieżących spadła ogółem o 3,4% (w kwietniu br. notowano wzrost o 3,4% m/m). Największe spadki zanotowano m.in. w grupach: tekstylia, odzież, obuwie (o 10,8%); pojazdy, samochodowe, motocykle, części (o 10,7%). W stosunku do poprzedniego miesiąca największy wzrost sprzedaży internetowej widoczny jest z kolei w grupie pozostałe (o 9,4%).

Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) wzrosła ogółem w maju o 6,2% (miesiąc wcześniej notowany był wzrost o 7,1% r/r). W porównaniu z majem 2024 roku wzrosty zanotowano w większości grup – najmocniej wzrosła internetowa sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 398,7%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 61,3%). Spadek w ujęciu rocznym odnotowała (wśród analizowanych przez GUS grup) sprzedaż prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 10,8%).

Dane GUS pokazują również, że w maju br. handel internetowy stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej (miesiąc wcześniej udział ten również wynosił 8,8%). Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały kategorie: tekstylia, odzież, obuwie (23,7%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,2%); meble, rtv, agd (17,3%).

Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego w maju br., uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną już wkrótce w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel”.

Sprawdź kwietniowe wyniki e-handlu

E-handel w kwietniu

Eksperci KIG przedstawili najnowszą analizę kondycji polskiej gospodarki Comiesięczny Przegląd Makroekonomiczny to publikacja Krajowej Izby Gospodarczej, oferująca aktualną analizę i prognozy dla polskiej gospodarki. Raport zawiera szczegółowe dane dotyczące PKB, produkcji przemysłowej, rynku pracy i innych kluczowych wskaźników. Porównując bieżące wyniki z danymi z poprzednich miesięcy, prezentujemy pełny obraz dynamiki polskiej gospodarki. Nasze comiesięczne przeglądy […]

Od dynamicznego rozwoju po stagnację – analiza danych GUS przez ekspertów KIG ujawnia, jak bardzo różni się kondycja gospodarcza polskich województw i jakie wyzwania stoją przed poszczególnymi regionami. Gospodarka województw w pigułce. Wyniki za okres styczeń – kwiecień 2025 roku Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o sytuacji gospodarczej województw w okresie styczeń-kwiecień 2025 roku. Bezrobocie […]

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował zestaw danych opisujących wyniki poszczególnych branż w okresie I-IV 2025 roku Zatrudnienie i płace Zatrudnienie w całym sektorze przedsiębiorstw w okresie I-IV 2025 r. było o 0,9% niższe niż rok wcześniej i wyniosło 6 450 tys. osób. W samym przemyśle zatrudnienie spadło r/r o 0,7% (do 2 709 tys. osób). Spadki zatrudnienia w […]

Główny Ekonomista KIG Piotr Soroczyński

Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl