Powrót    |    2025-04-24

Sprzedaż w okresie I-III 2025 (w ujęciu nominalnym) wzrosła o 2,5% r/r.

Sprzedaż detaliczna w marcu 2025 roku

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w marcu br. Sprzedaż w ujęciu nominalnym wzrosła o 14,6% w stosunku do lutego br. (w lutym notowano spadek m/m o 6,0%) i była o 0,6% wyższa w ujęciu rocznym.  Przypomnijmy, że dane za luty pokazywały wzrost sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym (nominalnie) również o 0,6%.

Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują wzrost sprzedaży o 14,3% w ujęciu miesięcznym oraz spadek o 0,3% w stosunku do analogicznego okresu 2024 roku.

Dane roczne okazały się gorsze od oczekiwań rynkowych i prognoz KIG. Sprzedaż w marcu zazwyczaj silnie wzrasta w ujęciu miesięcznym wraz z rozpoczęciem sprzedaży wiosennej kolekcji towarów. Tegoroczny wzrost był nieco mniejszy od oczekiwanego.

Sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) wzrosła we wszystkich grupach. Wzrost najbardziej widoczny jest w przypadku tekstyliów, odzieży i obuwia (o 31,4%). Sprzedaż detaliczna mebli, rtv, agd wzrosła o 22,5%; pojazdów samochodowych, motocykli, części – o 18,1%; paliw – o 10,9%; pozostałych – o 10,3%; żywności, napojów i wyrobów tytoniowych – o 10,0%; prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach – o 8,7%; farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego – o 4,5%.

Największy wzrost sprzedaży w kategorii „meble, rtv, agd”

Na ogólny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) w ujęciu rocznym, wpłynęły wyniki osiągnięte w kategoriach: meble, rtv, agd (wzrost o 12,3%); pojazdy samochodowe, motocykle, części (wzrost o 11,7%); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (wzrost o 7,8%); tekstylia, odzież, obuwie (wzrost o 5,4%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (wzrost o 1,3%). Spadła natomiast sprzedaż: pozostałych (o 10,0%); paliw (o 4,1%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 3,5%).

GUS wraz ze statystykami sprzedaży detalicznej w marcu br. opublikował również dane o strukturze sprzedaży detalicznej w okresie I-III 2025 roku. Największy w całości sprzedaży detalicznej wśród analizowanych grup stanowiła w marcu żywność, napoje i wyroby tytoniowe z udziałem 25,7%. Udział pozostałych grup wyglądał następująco: paliwa stałe, ciekłe i gazowe – 13,1%; pozostałe – 9,4%; pojazdy samochodowe, motocykle, części – 8,7%: farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny – 8,1%, meble, rtv, agd –7,4%; tekstylia, odzież, obuwie – 5,4%; prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach –3,6%.            

Dynamika sprzedaży detalicznej w marcu 2025. Dane GUS i szacunki KIG

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących dynamiki sprzedaży detalicznej, Krajowa Izba Gospodarcza szacuje, że w marcu 2025 roku obroty w handlu detalicznym zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw) zamknęły się kwotą 82,164 mld PLN. Warto zaznaczyć, że kwota ta stanowi – według szacunków KIG – 74,8% obrotów handlu detalicznego w całej populacji przedsiębiorstw (zawierającej również podmioty zatrudniające do 9 osób, nieuwzględniane w publikowanych przez GUS miesięcznych statystykach sprzedaży detalicznej), które wyniosły ogółem w marcu 2025 109,845 mld PLN (wzrost o 14,6% m/m i wzrost o 0,2% r/r).

Zgodnie z szacunkami KIG, w kwocie 82,164 mld PLN obrotów wypracowanych w marcu 2025 r. przez placówki zatrudniające powyżej 9 osób, największy udział w sprzedaży miała grupa żywność, napoje i wyroby tytoniowe (25,5% – 20,922 mld PLN). Kolejne były grupy: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (12,8% – 10,552 mld PLN); pojazdy samochodowe, motocykle, części (9,0% – 7,390 mld PLN); pozostałe (8,9% – 7,309 mld PLN); meble, rtv, agd (7,8% – 6,441 mld PLN); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (7,7% – 6,344 mld PLN); tekstylia, odzież i obuwie (5,7% – 4,690 mld PLN); prasa, książki pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (3,7% – 3,078 mld PLN).  

Dynamiczny wzrost sprzedaży internetowej w marcu 2025, szczególnie w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” oraz „pojazdy, motocykle, części”

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej, GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w marcu 2025 roku. W porównaniu z lutym br. sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 15,2% (w lutym br. notowano spadek o 7,4% m/m). Wzrosty zanotowano we wszystkich grupach, najmocniejsze widoczne są w przypadku: tekstyliów, odzieży i obuwia (o 27,5%); pojazdów, samochodowych, motocykli, części (o 25,9%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 14,0%).

Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) wzrosła ogółem w marcu o 13,1% (miesiąc wcześniej notowany był wzrost o 5,2% r/r). W porównaniu z marcem 2024 roku wzrosty zanotowano w większości grup – najmocniej wzrosła internetowa sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 320,5%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 36,6%). Spadek w ujęciu rocznym odnotowała (wśród analizowanych przez GUS grup) sprzedaż prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 13,4%).

Dane GUS pokazują również, że w marcu br. handel internetowy stanowił 9,0% ogółu sprzedaży detalicznej (miesiąc wcześniej udział ten również wynosił 9,0%). Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały kategorie: tekstylia, odzież, obuwie (27,2%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (19,9%); meble, rtv, agd (17,9%).

Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego w marcu br., uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel”.

Eksperci KIG przedstawili najnowszą analizę kondycji polskiej gospodarki Comiesięczny Przegląd Makroekonomiczny to publikacja Krajowej Izby Gospodarczej, oferująca aktualną analizę i prognozy dla polskiej gospodarki. Raport zawiera szczegółowe dane dotyczące PKB, produkcji przemysłowej, rynku pracy i innych kluczowych wskaźników. Porównując bieżące wyniki z danymi z poprzednich miesięcy, prezentujemy pełny obraz dynamiki polskiej gospodarki. Nasze comiesięczne przeglądy […]

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował zestaw danych opisujących wyniki poszczególnych branż w okresie I-II 2025 roku Główny Urząd Statystyczny zaprezentował zestaw danych opisujących wyniki poszczególnych branż w okresie styczeń-luty 2025 roku. Produkcja sprzedana przemysłu spadła w analizowanym okresie o 0,9% r/r. W budownictwie produkcja wzrosła w ujęciu rocznym o 0,4%. Pełne dane prezentujemy poniżej. Zatrudnienie i […]

Od dynamicznego rozwoju po stagnację – analiza danych GUS przez ekspertów KIG ujawnia, jak bardzo różni się kondycja gospodarcza polskich województw i jakie wyzwania stoją przed poszczególnymi regionami. Zachęcamy do lektury Gospodarka województw w pigułce. Wyniki za okres styczeń – luty 2025 roku Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o sytuacji gospodarczej województw w okresie styczeń-luty […]

Główny Ekonomista KIG Piotr Soroczyński

Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl