W stosunku do września br. odnotowano wzrost o 8,2%

Sprzedaż detaliczna w październiku 2024 roku
Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w październiku br.
- Sprzedaż w ujęciu nominalnym wzrosła o 8,2% w stosunku do września br. (wtedy dane m/m pokazywały spadek sprzedaży o 5,8%) i była o 2,3% wyższa w ujęciu rocznym.
- Warto przypomnieć, że we wrześniu br. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących spadła w ujęciu rocznym o 2,2%.
- Sprzedaż detaliczna w okresie I-X 2024 r. wzrosła (w ujęciu nominalnym) o 3,0% r/r.
Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują wzrost sprzedaży o 7,8% w ujęciu miesięcznym oraz wzrost o 1,3% w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku.
Dynamika sprzedaży detalicznej w październiku: analiza wg. kategorii
Sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) wzrosła we wszystkich kategoriach: tekstylia, odzież i obuwie – o 17,7%; pojazdy samochodowe, motocykle, części – o 12,8%; żywność, napoje i wyroby tytoniowe – o 8,9%; farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny – o 7,1%; pozostałe – o 5,6%; meble, rtv, agd – o 4,2%; paliwa stałe, ciekłe i gazowe – o 2,8%; prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach – o 1,6%.
W porównaniu z październikiem ub.r. wzrosła sprzedaż detaliczna (w cenach bieżących): pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 17,7%); pozostałych (o 14,3%); farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego (o 13,0%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 3,5%); prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 3,0%). W ujęciu rocznym spadła natomiast sprzedaż: tekstyliów, odzieży i obuwia (o 14,3%); paliw stałych, ciekłych i gazowych (o 11,2%); mebli, rtv i agd (o 3,7%).
E-handel w październiku ze wzrostem o 10,7%

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej, GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w październiku 2024 r. W porównaniu z wrześniem br. sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 10,7% (we wrześniu br. notowano wzrost o 4,6% m/m). Wzrosty zanotowano we wszystkich grupach analizowanych przez GUS (największy w grupach: pojazdy samochodowe, motocykle, części – o 44,8; oraz tekstylia, odzież i obuwie – o 25,3%).
Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) wzrosła ogółem w październiku o 2,5% (przed miesiącem notowany był wzrost o 4,9% r/r). W porównaniu z październikiem ub.r. wzrost widoczny jest w prawie wszystkich grupach (najwyraźniej w kategorii pojazdy samochodowe, motocykle, części, których sprzedaż była większa o 100,6% r/r). Kategorią, która zanotowała w październiku spadek sprzedaży w ujęciu rocznym jest żywność, napoje i wyroby tytoniowe (spadek o 23,1% r/r).
Dane GUS pokazują również, że w październiku br. handel internetowy stanowił 9,1% ogółu sprzedaży detalicznej (miesiąc wcześniej br. udział wynosił 8,9%). Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały kategorie: tekstylia, odzież, obuwie (25,9%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (25,0%); meble, rtv, agd (19,0%).
Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego w październiku, uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel”
Kontakt
Polska gospodarka w liczbach Najnowsze dane makroekonomiczne w ujęciu KIG W najnowszym autorskim raporcie Krajowej Izby Gospodarczej, przygotowanym na podstawie danych GUS, analizujemy realny obraz polskiej gospodarki w połowie 2025 roku. W raporcie m.in.: Przejrzyste dane, krótkie podsumowania, komentarze ekspertów – wszystko, co trzeba wiedzieć, by lepiej zrozumieć kondycję gospodarki. PKB rośnie szybciej niż oczekiwano […]
Jak radzą sobie polskie branże na półmetku 2025 roku? Zatrudnienie, płace, produkcja – obraz polskich branż za pierwsze półrocze 2025 roku Najnowsze dane GUS za pierwsze półrocze 2025 r. pokazują, co dziś napędza polską gospodarkę branżową – i co ją hamuje. Z jednej strony rosnąca produkcja w przemyśle, z drugiej spadki w budownictwie i wciąż […]
Gospodarka województw w pigułce: bezrobocie, płace, inwestycje – sprawdź, gdzie Polska przyspiesza! Raport KIG: Jak radzą sobie polskie regiony? Najnowsze dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, jak naprawdę wygląda gospodarka w polskich województwach. Comiesięczny przegląd sytuacji gospodarczej w województwach – to konkretny obraz tego, gdzie pracownicy zarabiają najwięcej, które regiony napędzają wzrost w przemyśle […]

Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl