Powrót    |    2025-10-27

Wrzesień chłodniejszy dla handlu – sprzedaż detaliczna lekko w dół miesiąc do miesiąca

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym we wrześniu br. Sprzedaż w ujęciu nominalnym spadła o 2,5% w stosunku do sierpnia br. (wtedy zanotowano spadek m/m o 0,9%) i była o 6,6% wyższa w ujęciu rocznym. Przypomnijmy, że dane za sierpień pokazywały wzrost sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym (nominalnie) o 3,0%. Sprzedaż w okresie I-IX 2025 (w ujęciu nominalnym) wzrosła o 4,3% r/r. Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 2,7% w ujęciu miesięcznym oraz wzrost o 6,4% w stosunku do analogicznego okresu 2024 roku.

Dane roczne okazały się gorsze od oczekiwań KIG i zbliżone do średniej oczekiwań rynkowych

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących dynamiki sprzedaży detalicznej, szacujemy, że we wrześniu 2025 roku obroty w handlu detalicznym zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw) zamknęły się kwotą 82,997 mld PLN. Warto zaznaczyć, że kwota ta stanowi – według naszych szacunków – 75,0% obrotów handlu detalicznego w całej populacji przedsiębiorstw (zawierającej również podmioty zatrudniające do 9 osób, nieuwzględniane w publikowanych przez GUS miesięcznych statystykach sprzedaży detalicznej), które wyniosły ogółem we wrześniu 2025 110,663 mld PLN (spadek o 2,5% m/m i wzrost o 6,5% r/r) – Piotr Soroczyński, Główny Ekonomista KIG

We wrześniu br. sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) spadła w kategoriach: paliwa (o 7,8%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 4,1%); tekstylia, odzież, obuwie (o 4,0%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 3,8%); meble, rtv, agd (o 3,8%); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 0,2%). Wzrost w stosunku do sierpnia br. zanotowano w przypadku: pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 12,5%); pozostałych (o 0,5%).

Sprzedaż detaliczna we wrześniu (w cenach bieżących) w ujęciu rocznym wzrosła w prawie wszystkich kategoriach. Wyjątkiem jest  kategoria „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”, gdzie sprzedaż była zbliżona do poziomu sprzed roku. Wyniki sprzedaży w pozostałych kategoriach prezentowały się następująco: tekstylia, odzież, obuwie – wzrost o 19,4%; meble, rtv, agd – wzrost o 13,9%; pojazdy samochodowe, motocykle, części – wzrost o 8,9%; farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny – wzrost o 6,8%; pozostałe – wzrost o 4,8%; żywność, napoje i wyroby tytoniowe –  wzrost o 4,8%; paliwa – wzrost o 2,2%.

Wraz ze statystykami sprzedaży detalicznej we wrześniu br. GUS opublikował również dane o strukturze sprzedaży detalicznej za okres I-IX 2025 roku (według cen bieżących). Największy udział w całości sprzedaży detalicznej wśród analizowanych grup miała żywność, napoje i wyroby tytoniowe (25,9%). Udział pozostałych grup wyglądał następująco: paliwa stałe, ciekłe i gazowe – 13,3%; pozostałe – 9,4%; meble, rtv, agd – 7,8%; pojazdy samochodowe, motocykle, części – 7,8%; farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny – 7,7%; tekstylia, odzież, obuwie – 5,9%; prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach – 3,8%.       

Sektor przedsiębiorstw odpowiada za blisko 75% obrotu w handlu detalicznym

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących dynamiki sprzedaży detalicznej, Krajowa Izba Gospodarcza szacuje, że we wrześniu 2025 roku obroty w handlu detalicznym zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw) zamknęły się kwotą 82,997 mld PLN. Warto zaznaczyć, że kwota ta stanowi – według szacunków KIG – 75,0% obrotów handlu detalicznego w całej populacji przedsiębiorstw (zawierającej również podmioty zatrudniające do 9 osób, nieuwzględniane w publikowanych przez GUS miesięcznych statystykach sprzedaży detalicznej), które wyniosły ogółem we wrześniu 2025 110,663 mld PLN (spadek o 2,5% m/m i wzrost o 6,5% r/r).

Główne filary handlu hurtowego: żywność i paliwa

Zgodnie z szacunkami KIG, w kwocie 82,997 mld PLN obrotów wypracowanych we wrześniu 2025 r. przez placówki zatrudniające powyżej 9 osób, największy udział w sprzedaży miała grupa żywność, napoje i wyroby tytoniowe (25,5% – 21,154 mld PLN). Kolejne były grupy: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (13,4% – 11,142 mld PLN); pozostałe (9,5% – 7,913 mld PLN); pojazdy samochodowe, motocykle, części (7,9% – 6,544 mld PLN); meble, rtv, agd (7,8% – 6,503 mld PLN); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (7,7% – 6,369 mld PLN); tekstylia, odzież i obuwie (6,3% – 5,202 mld PLN); prasa, książki pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (3,8% – 3,136 mld PLN). 

Silne odbicie sprzedaży internetowej, największe wzrosty w motoryzacji i żywności

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej, GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet we wrześniu 2025 roku. W porównaniu z sierpniem br. sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 8,5% (w sierpniu br. notowano spadek o 6,2% m/m). Sprzedaż wzrosła m.in. w przypadku pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 44,3%); prasy książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach (o 8,1%); pozostałych (o 5,2%). Gorsza niż przed miesiącem okazała się natomiast sprzedaż internetowa farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego (o 1,4%); tekstyliów, odzieży, obuwia (o 0,3%).

Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) wzrosła ogółem we wrześniu o 8,8% (miesiąc wcześniej notowany był wzrost o 4,9% r/r). W porównaniu z wrześniem 2024 roku wzrosty zanotowano w większości grup – najmocniej wzrosła internetowa sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 464,0%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 55,8%). Spadek w ujęciu rocznym odnotowała (wśród analizowanych przez GUS grup) sprzedaż prasy, książek, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 16,2%).

Dane GUS pokazują również, że we wrześniu br. handel internetowy stanowił 9,0% ogółu sprzedaży detalicznej (miesiąc wcześniej udział ten wynosił 8,1%). Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały kategorie: tekstylia, odzież, obuwie (23,6%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (20,6%); meble, rtv, agd (18,2%).

Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego we wrześniu br., uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel”.

Sprawdź sierpniowe wyniki e-handlu

Rynek e-handlu pozostaje w trendzie wzrostowym

Kontakt

Miesięczny obraz gospodarki – najnowsze wskaźniki i prognozy według KIG Polska gospodarka utrzymuje dobrą dynamikę, a tempo wzrostu pozostaje wyższe od oczekiwań analityków. Coraz wyraźniej widać odbicie inwestycji i stopniowy powrót konsumpcji na ścieżkę wzrostu. Po okresie spowolnienia firmy ponownie zwiększają aktywność, a gospodarka znajduje równowagę między ostrożnością a rozwojem. Rynek pracy w ostatnich miesiącach […]

Gdzie zarabia się najwięcej, a gdzie zatrudnienie topnieje? KIG zestawia najświeższe dane GUS o kondycji polskich branż w okresie styczeń – sierpień 2025 Zatrudnienie spada, wynagrodzenia rosną Sierpniowe dane wskazują na nieco słabszą kondycję przemysłu i budownictwa, a badania koniunktury sugerują, że sytuacja branż w kolejnych miesiącach może pozostać wymagająca. Zatrudnienie i płace Produkcja i […]

Gospodarka województw w pigułce: bezrobocie, płace, inwestycje – sprawdź, gdzie Polska przyspiesza Raport KIG: Jak radzą sobie polskie regiony? W najnowszym wydaniu Comiesięcznego Przeglądu Sytuacji Gospodarczej w Województwach, eksperci KIG zestawili najważniejsze dane GUS dotyczące sytuacji gospodarczej województw w okresie styczeń-sierpień 2025 roku. Comiesięczny przegląd pokazuje, które regiony napędzają wzrost w przemyśle i budownictwie, gdzie […]

Główny Ekonomista KIG Piotr Soroczyński

Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl