Krajowa Izba Gospodarcza podpisała deklarację o współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii oraz porozumienie z Urzędem Patentowym RP, by wspierać rozwój polskich firm MŚP. Miało to miejsce podczas konferencji Global Check-in 19 września 2024 r., poświęconej ekspansji zagranicznej. Wydarzenie, zorganizowane we współpracy z Amazon, przyciągnęło ponad 300 uczestników, w tym 44 prelegentów i 22 partnerów projektu cross-border.pl. Prelegenci dzielili się doświadczeniami i strategiami rozwoju eksportu cyfrowego firm MŚP na rynku wewnętrznym UE.
KIG i Ministerstwo Rozwoju i Technologii współpracują na rzecz wsparcia polskich MŚP
Sektor MŚP (mikro, małych i średnich przedsiębiorstw) to blisko 99,8% wszystkich firm w Polsce i jest główną siłą napędową krajowej gospodarki. Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii, doceniając kluczową rolę MŚP w zwiększaniu konkurencyjności i innowacyjności kraju, zadeklarowały podejmowanie wspólnych inicjatyw.
Wspólne przedsięwzięcia, wynikające z podpisanej deklaracji przez Wiceministra Rozwoju i Technologii Jacka Tomczaka oraz Zarząd KIG obejmą m.in. pomoc w ekspansji międzynarodowej, przygotowanie propozycji deregulacji gospodarki dotyczących MŚP oraz wspieranie MŚP w ich działaniach w zakresie zrównoważonego rozwoju i ESG. Strony planują także wykorzystać sieć izb gospodarczych zrzeszonych w KIG, która reprezentuje największą grupę MŚP w Polsce.
„W KIG od prawie 35 lat reprezentujemy interesy polskich przedsiębiorców. Umocnienie dialogu i współpracy między rządem a samorządem gospodarczym służy przede wszystkim przedsiębiorcom, ale też całej gospodarce. Jako KIG będziemy podejmować inicjatywy na rzecz kształtowania otoczenia prawnego sprzyjającego przedsiębiorczości i współpracować z administracją nad kolejnymi propozycjami deregulacji dla sektora MŚP. Zależy nam także na wsparciu eksporterów w UE, dlatego nasze działania obejmą promocję cross-border e-commerce i nowe projekty, w tym powołanie komitetu ds. eksportu w KIG.” – komentuje Karolina Opielewicz, Członkini Zarządu KIG
Porozumienie o współpracy KIG i Urzędu Patentowego RP dotyczące ochrony własności intelektualnej towarów i usług wytwarzanych przez polskich przedsiębiorców
Krajowa Izba Gospodarcza i Urząd Patentowy RP dostrzegły wspólne cele w promocji ochrony własności intelektualnej polskich firm. Współpraca skupi się na upowszechnianiu wiedzy wśród polskich przedsiębiorców o ochronie własności intelektualnej, w szczególności własności przemysłowej.
Na mocy nawiązanego porozumienia pomiędzy Prezes Urzędu Patentowego RP, Edytą Demby-Siwek i Zarządem Krajowej Izby Gospodarczej, instytucje będą działać na rzecz zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstw i promocji znaczenia ochrony własności intelektualnej w eksporcie cyfrowym w ramach projektu Krajowej Izby Gospodarczej – cross-border.pl.
Global Check-in – konferencja o ekspansji zagranicznej poświęcona cyfrowemu eksportowi
Tegoroczna edycja konferencji Global Check-in skupiła się na najważniejszych wyzwaniach i szansach, jakie cyfrowa transformacja i międzynarodowa ekspansja stwarzają dla polskich przedsiębiorstw, w szczególności dla właścicieli marek.
KIG zaprosił do udziału w konferencji 44 prelegentów reprezentujących instytucje i agencje rządowe (Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Urząd Patentowy RP, Polska Agencja Inwestycji i Handlu), firmy prywatne (m.in. Amazon, PayPal, Polski Standard Płatniczy – operator BLIK) oraz reprezentantów przedsiębiorstw e-commerce z rożnych dziedzin (m.in. Gonito, Shoper, Strix). Obecne były także polskie marki odnoszące sukcesy na rynkach zagranicznych, takie jak Inglot, Eveline Cosmetics, Hagi, GLOV, Trefl i Strefa Tenisa.
Podczas 7 paneli dyskusyjnych i kilku wystąpień, podzielonych na trzy obszary: polityka, trendy i marki, uczestnicy konferencji mogli przysłuchać się debacie o tym jak zwiększać obecność polskich MŚP w e-commerce w kraju i za granicą. Dyskutowano o wsparciu rozwoju innowacyjnych polskich marek na rynkach zagranicznych oraz dzielono się doświadczeniami firm z różnych branż popularnych w e-commerce, takich jak kosmetyczna, odzieżowa, sportowa i zabawkowa, które odnoszą sukcesy w ekspansji międzynarodowej.
Konferencja Global Check-in to jedna z kluczowych inicjatyw Krajowej Izby Gospodarczej, skoncentrowanych na wspieraniu polskich firm MŚP w ich ekspansji zagranicznej. Od 2023 roku KIG w partnerstwie z Amazon prowadzi projekt w zakresie cyfrowego eksportu – portal cross-border.pl, który dostarcza przedsiębiorcom MŚP niezbędne know-how, narzędzia i szkolenia.
„Od rozpoczęcia naszego projektu portal odwiedziło ponad 35 tysięcy użytkowników. Przeszkoliliśmy też ponad 200 firm podczas 7 szkoleń stacjonarnych w różnych regionach Polski. Ważnym obszarem naszego działania jest integracja branży e-commerce – współpracujemy z ponad 60 firmami prywatnymi, które wspierają merytorykę portalu cross-border.pl i angażują się w nasze działania edukacyjne i promujące cross-border e-commerce” – mówi Anna Zacharjasz, Zastępca Dyrektora w Biurze Komunikacji i Rozwoju Biznesu KIG.
Przyszłość jednolitego rynku UE – ważny wątek konferencji Global Check-in
Podczas konferencji Global Check-in Krajowa Izba Gospodarcza stworzyła przestrzeń do debaty o przyszłości jednolitego rynku UE, w kontekście dalszej integracji i deregulacji gospodarki sprzyjającej rozwojowi e-handlu oraz kompetencjom cyfrowym polskich MŚP.
W debacie z udziałem Ignacego Niemczyckiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, Mariusza Mielczarka z Amazon i Jerzego Kwiecińskiego z Krajowej Izby Gospodarczej, zaprezentowano 11 kluczowych rekomendacji dotyczących rozwoju jednolitego rynku UE. Rekomendacje opracowano na podstawie badania przeprowadzonego wśród 262 polskich przedsiębiorców MŚP przy współpracy Amazon z KIG, Gonito i Ipsos. Badanie pozwoliło przedsiębiorcom wypowiedzieć się na temat wyzwań, z jakimi spotykają się podczas prowadzenia działalności gospodarczej na jednolitym rynku.
Konferencja Global Check-in wsparta przez licznych partnerów
Konferencja o ekspansji zagranicznej Global Check-in odbyła się przy współpracy z licznymi partnerami, którzy na co dzień promują eksport na rynkach cyfrowych oraz przyczyniają się do dalszego wzrostu kanału e-commerce w polskim handlu. Partnerem strategicznym Global Check-in po raz drugi został Amazon. Do partnerów konferencji dołączyły w tym roku także firmy: PayPal, Fundacja GS1, Direct Link part of Post Nord i Meest International.
Konferencja Global Check-in została objęta honorowym patronatem: Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Finansów, Ministra Cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy Rafała Trzaskowskiego i Akademii Leona Koźmińskiego.
Wśród patronów medialnych wydarzenia znalazły się: TVP3 Warszawa, Radio RDC, Rzeczpospolita, rp.pl, MyCompany Polska, NowyMarketing, Przedsiebiorcy.eu, Telewizja Biznesowa, comparic.pl, inwestycje.pl
Biuro Prasowe