Powrót    |    2025-07-15

Widoczność w AI Search. Kto rządzi rynkiem w 2025?

Raport 2025: Jak topowe marki zdobywają rynek dzięki AI Search

Agencja Altavia Kamikaze + K2 opublikowała raport „Nowa rzeczywistość wyszukiwania: GEO, SGE – czyli SEO w 2025 r.”.

W obliczu rosnącego znaczenia Generative Engine Optimization (GEO) w marketingu internetowym, firmy, które jako pierwsze dostosują się do tych zmian, mogą zyskać realną przewagę rynkową. Z raportu wynika, że znaczącą przewagę w Share of Voice (SOV) uzyskują marki, które zbudowały szerokie ekosystemy (jak np. Amazon, Google czy Microsoft) lub są dominującymi platformami usługowymi (np. Allegro czy OLX). Bardzo wysokie SOV mogą również osiągnąć marki specjalistyczne, takie jak np. XTB, LELO czy Vision Express.

Wyniki raportu pokazują, że marki uzyskujące wysokie SOV koncentrują się na dostarczaniu treści, które precyzyjnie odpowiadają na złożone intencje użytkownika i są bogate w kontekst, co z kolei umożliwia algorytmom AI budowanie silnych skojarzeń.

Pierwszy raport w Polsce, który odsłania tajemnice AI Search

Raport przedstawia dogłębną analizę wyszukiwania wspomaganego sztuczną inteligencją (AI Search), opartą na metryce Share of Voice (SoV) dla zdefiniowanych kategorii. Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem narzędzia Chatbeat i zidentyfikowało TOP 20 marek pod względem SoV w każdej kategorii, co pozwoliło na kompleksową ocenę ich widoczności i dominacji w dynamicznie rozwijającym się ekosystemie AI.

Raport obejmuje 2000 brandów w 40 kategoriach. Średnie SoV wyniosło 59,25%, mediana 40,34%, maksymalne 791,34%, natomiast minimalne 0,65%.

Szeroki rozstęp wartości SoV – od bliskich zera do prawie 800% – wskazuje na ekstremalnie zróżnicowany i dynamiczny krajobraz konkurencyjny w różnych segmentach AI Search. Mediana SoV na poziomie 40.34% sugeruje, że znaczna część marek, choć obecna w TOP 20, zajmuje niższe pozycje, często oscylujące wokół pewnego „bazowego” poziomu widoczności.

Jak topowe marki zdobywają rynek dzięki AI Search

Szczegółowa analiza Share of Voice wskazała absolutnych liderów, takich jak OLX (SoV 791,34% w kategorii Ogłoszeń), XTB (738,08% w Platformach inwestycyjnych), LELO (418,23% w Erotyce), mBank (396,99% w Platformach inwestycyjnych), Allegro (332,70% w Motoryzacji i 303,02% w Ogłoszeniach) oraz DOZ (325,36% w Aptekach internetowych). Wśród innych marek z SoV powyżej 200% znalazły się m.in. Empik, Vision Express, PZU, eBilet, Leroy Merlin, Nike, Apart, home.pl i Orange.

Najbardziej wszechobecną marką w raporcie jest Allegro, które pojawiło się w aż 18 kategoriach. Wysokie wartości SoV w wielu z nich potwierdzają jej rolę kluczowej platformy transakcyjnej w polskim internecie. Amazon obecny jest w 13 kategoriach, co świadczy o realizacji globalnej strategii bycia „sklepem dla wszystkiego” oraz skutecznej adaptacji do różnych rynków.

Niektóre marki, takie jak Media Expert, Samsung, Leroy Merlin, IKEA, OLX, Rossmann, Empik, Euro RTV AGD czy Zalando, pojawiają się w więcej niż jednej kategorii.

W kilku kategoriach dominacja lidera jest wyraźna i przytłaczająca: OLX w kategorii Ogłoszeń, XTB w Platformach inwestycyjnych oraz LELO w Erotyce.

W niektórych kategoriach różnica między pierwszym a drugim miejscem jest minimalna, co świadczy o zaciętej rywalizacji na szczycie. Przykładowo, w takich segmentach jak Urządzenia i narzędzia, Prace budowlane, Telefonia komórkowa, Zoologia oraz Bielizna różnica wyniosła zaledwie 2–3 punkty procentowe. Ciekawy jest też przypadek branży ślubnej, gdzie aż siedem marek uzyskało ten sam wynik – 39,8%, a kolejne trzynaście – 18,7%.

W kilku innych kategoriach zanotowano najniższe średnie wartości Share of Voice, co może oznaczać rozdrobniony rynek lub brak pełnej optymalizacji pod kątem AI Search. To wskazuje na niewykorzystany potencjał dla marek inwestujących w tę przestrzeń.

Strategie SEO na miarę ery AI

Raport pokazuje, że era AI Search zmienia sposób budowania widoczności online. Sukces zależy nie tylko od tradycyjnego SEO, lecz przede wszystkim od dostosowania się do algorytmów AI, dostarczania wartościowych treści odpowiadających złożonym intencjom użytkowników oraz budowania silnego autorytetu. Firmy, które proaktywnie zaadaptują się do tych zmian, zyskają istotną przewagę konkurencyjną.

KIG partnerem raportu „Nowa rzeczywistość wyszukiwania: GEO, SGE – czyli SEO w 2025″

 


 

Co znajdziesz w raporcie:

  • Poznasz aktualne trendy związane z wyszukiwarkami AI.
  • Dowiesz się, dlaczego ChatGPT wyrasta na jeden z największych kanałów dystrybucji informacji o brandach.
  • Zobaczysz, która z wyszukiwarek AI wyróżniła się najmniejszą liczbą nieścisłości w cytowaniu treści.
  • Odkryjesz TOP 20 brandów z najwyższym Cumulative SoV w każdej z 40 kategorii.
  • Zrozumiesz, jak AI Search wpływa na Customer Journey.
  • Poznasz plany strategii obecności w AI Search.
  • Nauczysz się planować content z naciskiem na widoczność w AI Search.
  • Czy managerowie e-commerce korzystają z AI?

 

 

Dla kogo jest ten raport?

  • Dla marketerów i SEO-wców.
  • Contentowców i Project Managerów.
  • Dla firm, które chcą wyświetlać się w wyszukiwarkach AI.
  • Dla tych, którzy wiedzą, że „AI Search” to nowe pole gry w pozycjonowaniu.


Odkryj, jak KIG może Ci pomóc w rozwoju Twojego biznesu

Sprawdź nasze inicjatywy. Skorzystaj z wiedzy ekspertów

Komitety KIG

Dzięki bliskiemu kontaktowi z praktyką gospodarczą, eksperci komitetów na bieżąco śledzą, co dzieje się w poszczególnych obszarach życia gospodarczego i jakie problemy trapią poszczególne branże. To w nich rodzą się nowe inicjatywy, projekty i pomysły na rozwój branż oraz usuwanie ich największych bolączek.

Komitety KIG

Wiedza

Z uwagą śledzimy i analizujemy dane dotyczące kondycji gospodarki. W naszych opracowaniach kładziemy duży nacisk na nowe trendy rynkowe związane m.in. z obszarem ESG, czy rozwojem handlu internetowego. Nasze prognozy ekonomiczne mogą ułatwić podejmowanie decyzji i wyznaczanie kierunków rozwoju.

Aktualności ekonomiczne

Usługi

Współpracujemy z administracją publiczną, instytucjami otoczenia biznesu i największymi firmami. Wspólnie wspieramy przedsiębiorczość, walcząc o jak najlepsze warunki prowadzenia biznesu w Polsce.  Specjalizujemy się w organizacji wydarzeń poświęconych aktualnym trendom i wyzwaniom gospodarki.

Wszystkie usługi KIG