Powrót    |    2025-04-04

ERASMUS + Projekt START

O projekcie

KIG wraz z podmiotami z Belgii, Cypru, Hiszpanii i Rumunii realizuje projekt o akronimie START (Strategic ParTnership to Improve InternAtionalization skills of SMEs in ReTail sector).

Cel projektu

Stworzenie narzędzi umożliwiających sektorowi detalicznemu z państw UE stanie się bardziej konkurencyjnym poprzez wdrożenie szerokiej gamy rozwiązań pozwalających osiągnąć lepszy stopień internacjonalizacji. Projekt dedykowany jest zarówno dla funkcjonujących już małych i średnich przedsiębiorstw oraz tych, które dopiero będą rozpoczynały swoją działalność. Czas trwania projektu to 01.11.2021 – 01.11.2023 r.

Tło projektu

Sektor detaliczny to drugi co do wielkości sektor usług w UE, zatrudniający 29 milionów osób (8,6% ogółu zatrudnionych) i przyczynia się do wypracowywania 11% PKB UE. Sektor składa się głównie z MŚP, z których 18% to osoby samozatrudnione. Ponadto szacuje się, że sektor detaliczny dodaje wartość w wysokości 1 biliona euro do innych sektorów, takich jak hurtownicy, transport, finanse lub produkcja. Sektor detaliczny jest zatem kluczowym motorem wzrostu gospodarczego w długim okresie ze względu na jego znaczenie pobudzające popyt wewnętrzny i konsumpcję, gdyż według Komisji Europejskiej gospodarstwa domowe wydają jedną trzecią swojego budżetu w sklepach detalicznych. Ponadto ma wpływ na jakość życia obywateli UE, a także jest głównym motorem konkurencyjności, wzrostu i innowacji. Jednak produktywność i dynamika tego sektora w UE pozostają w tyle w porównaniu z analogicznymi sektorami (np. Japonii, USA czy Chin).

Zdaniem Parlamentu Europejskiego globalizacja zmusi prędzej czy później podmioty tego sektora do internacjonalizacji ze względu na konkurencję i brak ochrony na rynkach krajowych. Trend ten został w dużej mierze zaakcentowany przez pandemię COVID-19 i ograniczenia mobilności/zakupów, którym towarzyszyła większa eksplozja na e-commerce. Zatem, proces internacjonalizacji staje się kluczowy dla europejskich MŚP w sektorze detalicznym, ponieważ zakłada zdobywanie dodatkowej zdolności, wzmocnienia swojej pozycji finansowej, osiągnięcia innowacji, zwiększenia przychodów, dywersyfikacji ryzyka i przyciągania utalentowanych pracowników. Nawet jeśli jednolity rynek UE daje dostęp do 500 mln potencjalnych konsumentów, wciąż niewiele firm z UE z segmentu MŚP decydują się na działalność międzynarodową, zarówno w UE, jak i poza nią, ponieważ literatura wskazuje na stosunkowo niskie wskaźniki eksportu (w Europie i poza nią) od sprzedawców detalicznych w UE, co pokazuje, że UE wciąż ma wiele do zrobienia. Ta sytuacja jest spowodowane barierami, na jakie napotykają detaliści, związanymi z procesem internacjonalizacji. W związku z tym partnerzy zaobserwowali m.in główne zagadnienia:

  • Brak wiedzy na temat lokalnych praktyk biznesowych/ niewystarczająca analiza rynków
  • Trudność w identyfikacji zagranicznych możliwości biznesowych i potencjalnie korzystnych synergii z lokalnym biznesem.
  • Brak solidnego kanału dystrybucji, który mógłby zagwarantować optymalne zaopatrzenie.
  • Ograniczona struktura wewnętrzna dotycząca zasobów ludzkich i finansowych, postawy menedżerów wobec rozwoju i szkoleń.
  • Brak doświadczonych działów (marketingu, logistyki…) w celu pokonania obcych barier, takich jak kultura, lingwistyka czy problemy prawne.
  • Niechęć lokalnego biznesu do udzielania porad i reprezentacji MŚP.

Jakie cele chcemy osiągnąć?

START ma na celu poprawę umiejętności internacjonalizacji MŚP w sektorze detalicznym w celu zachęcenia detalistów do rozwijania swojej działalności na rynkach międzynarodowych. Projekt będzie zapewniać doświadczonym sprzedawcom i młodzieży lub bezrobotnym zainteresowanym handlem detalicznym narzędzia do rozwoju kariery zawodowej, zdobywanie kompetencji w zakresie internacjonalizacji oraz zdobycie wiedzy wymaganej do opracowania strategii konkurencyjnej, wejście na rynek zagraniczny. Sektor detaliczny to biznes nisko-marżowy, z którego by czerpać korzyści trzeba dbać o swoje  łańcuchy dostaw i technologie zwiększającą produktywność. O wiele łatwiej osiągnąć to dużym detalistom. Dla MŚP, które działają w dojrzałych krajowych sektorach gospodarki, zwiększanie produktywności i konkurencyjności to ogromny wysiłek. Dotarcie na rynki zagraniczne to szansa na dywersyfikację działalności gospodarczej, zmniejszenie ryzyka i zyskiwanie przewagi na niezbadanym rynku oraz poszerzanie swojego w nim udziału. Głównym celem projektu START jest pomoc obecnym i przyszłym przedsiębiorcom z sektora retail w opracowaniu międzynarodowej strategii dla swojego biznesu, dzięki odpowiedniemu szkoleniu. Celem jest pomyślne wdrożenie procesu internacjonalizacji, z wykorzystaniem najnowszych dostępnych technologii. Partnerzy sformułowali 4 cele szczegółowe, którymi chcą się zająć:

  • Zdefiniowanie profilu zawodowego managera ds. internacjonalizacji MŚP w sektorze detalicznym oraz wspieranie dalszego szkolenia w tej dziedzinie. Ten profil powinien stać się wzorcem odniesienia podczas rozmowy na temat szkoleń w zakresie internacjonalizacji dla handlu detalicznego.
  • Szkolenie przedsiębiorców, start-upów i decydentów ze sprzedaży detalicznej MŚP z kluczowymi kompetencjami i umiejętnościami, aby mogli rozszerzyć ich wdrażanie na skalę międzynarodową.
  • Szkolenie młodych i bezrobotnych osób poszukujących nowych możliwości pracy w sektorze handlu detalicznego, co daje im dużą wartość dodaną na rynku pracy.
  • Zwiększenie umiejętności cyfrowych uczniów w celu ułatwienia procesu uczenia się na odległość i  optymalizacja wykorzystania technologii e-commerce do dalszego rozwoju małych firm detalicznych.

Kontakt

Biuro Współpracy z Zagranicą

t: 22 630 97 86

e: bwzz@kig.pl