Powrót    |    2024-10-22

Sprzedaż detaliczna we wrześniu 2024 roku

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym we wrześniu br. Sprzedaż w ujęciu nominalnym obniżyła się o 5,8% w stosunku do sierpnia br. (wtedy dane m/m pokazywały wzrost sprzedaży o 0,9%) i była o 2,2% niższa w ujęciu rocznym. Warto przypomnieć, że w sierpniu br. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ujęciu rocznym o 3,2%.

Sprzedaż detaliczna w okresie I-IX 2024 r. wzrosła (w ujęciu nominalnym) o 3,1% r/r.

Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 5,7% w ujęciu miesięcznym oraz spadek o 3,0% w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku.

Dane okazały się głęboko niższe od prognoz KIG i oczekiwań rynkowych. Różnica wynikać mogła z działania trzech czynników. Niedoszacowany został negatywny wpływ powodzi na zachowania konsumentów zwłaszcza na terenach zagrożonych powodzią, wydatki wakacyjne konsumentów w sierpniu były większe od typowych – co zmniejszyło popyt na towary we wrześniu, gospodarstwa domowe szykując się do większych wydatków na energię i jej nośniki jesienią i zimą zmniejszyły skalę zakupu pozostałych dóbr.

Sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) spadła w niemal wszystkich kategoriach: paliwa (o 10,5%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (6,8%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 6,3%); pozostałe (o 6,3%); tekstylia, odzież i obuwie (o 5,9%); meble, rtv, agd (o 5,8%); farmaceutyki, kosmetyki sprzęt ortopedyczny (o 1,5%). Wzrost sprzedaży odnotowano jedynie w przypadku kategorii pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 6,6%).

Na ogólny spadek sprzedaży detalicznej we wrześniu (w cenach bieżących) w ujęciu rocznym wpłynęły korekty notowane w kategoriach: tekstylia, odzież i obuwie (o 14,1%); paliwa (o 8,3%); meble, rtv, agd (o 7,6%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 3,3%); prasa, książki, pozostała sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach (o 1,6%). Skalę spadku spłycały wzrosty sprzedaży w kategoriach: farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 8,7%); pojazdy samochodowe, motocykle części (o 5,7%); pozostałe (o 5,0%).

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących dynamiki sprzedaży detalicznej, Krajowa Izba Gospodarcza szacuje, że we wrześniu 2024 roku obroty w handlu detalicznym zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw) zamknęły się kwotą 76,788 mld PLN. Warto zaznaczyć, że kwota ta stanowi – według szacunków KIG – 75,1% obrotów handlu detalicznego w całej populacji przedsiębiorstw (zawierającej również podmioty zatrudniające do 9 osób, nieuwzględniane w publikowanych przez GUS miesięcznych statystykach sprzedaży detalicznej), które wyniosły ogółem we wrześniu br. 102,248 mld PLN (spadek o 5,9% m/m i spadek o 3,4% r/r).

Zgodnie z szacunkami KIG, w kwocie 76,788 mld PLN obrotów wypracowanych we wrześniu 2024 r. przez placówki zatrudniające powyżej 9 osób, największy udział w sprzedaży miała grupa żywność, napoje i wyroby tytoniowe (25,5% – 19,593 mld PLN). Kolejne były grupy: paliwa stałe, ciekłe i gazowe (13,9% – 10,640 mld PLN); pozostałe (9,6% – 7,386 mld PLN); pojazdy samochodowe, motocykle, części (7,7% – 5,949 mld PLN); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (7,7% – 5,919 mld PLN); meble, rtv, agd (7,5% – 5,725 mld PLN); tekstylia, odzież i obuwie (5,6% – 4,265 mld PLN); prasa, książki pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (4,0% – 3,083 mld PLN).

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej, GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet we wrześniu 2024 r. W porównaniu z sierpniem br. sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 4,6% (w sierpniu br. notowano spadek o 8,3% m/m). Wzrosty zanotowano w niemal wszystkich grupach analizowanych przez GUS (największy w grupach: żywność, napoje, wyroby tytoniowe – o 11,3%; pojazdy samochodowe, motocykle, części – o 10,2%; tekstylia, odzież i obuwie o 9,1%). Wyjątkiem była kategoria „pozostałe”, w której sprzedaż spadła m/m o 8,1%.

Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) wzrosła ogółem we wrześniu o 4,9% (przed miesiącem notowany był wzrost o 0,7% r/r). W porównaniu z wrześniem ub.r.  poprawa wyników widoczna jest w prawie wszystkich grupach. Najsilniejsze wzrosty widoczne są w przypadku m.in.: pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 55,2%); tekstyliów, odzieży i obuwia (17,3%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 15,4%). Dwoma kategoriami, w których zanotowano spadek sprzedaży w ujęciu rocznym okazały się „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (spadek o 0,4% r/r) oraz pozostałe (spadek o 0,5% r/r).

Dane GUS pokazują również, że we wrześniu br. handel internetowy stanowił 8,9% ogółu sprzedaży detalicznej (miesiąc wcześniej br. udział wynosił 8,0%). Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały takie kategorie jak: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (24,6%); tekstylia, odzież, obuwie (24,3%); meble, rtv, agd (18,7%).

Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego we wrześniu, uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel”.