W dzisiejszym wydaniu tygodnika „Dzień po dniu” prezentujemy zaskakującą mieszankę tematów: od lotów na tequili, przez pasterzy po kursach, po wielkanocne jaja bez promocji. Przyjrzymy się, jak alkohol może stać się paliwem przyszłości, jak radzić sobie z internetowymi oszustami i czy pączek z paprykarzem to kulinarny hit. Nie zabraknie też analizy wpływu sztucznej inteligencji na nasze życie i pracy naukowców nad innowacyjnymi produktami. Zapraszamy do lektury pełnej ciekawostek, humoru i analiz bieżących wydarzeń.

Piątek, 21 lutego
Alkohol poniesie w przestworza
Co jakiś czas w mediach gospodarczych pojawiają doniesienia o nowościach na rynku alternatywnych paliw lotniczych. Jak donosi Businessinsider, mocne wejście na ten rynek planuje amerykański producent, który chce wytwarzać paliwo lotnicze z alkoholu, pozyskiwanego m.in. z kukurydzy czy trzciny cukrowej. Problemem w przypadku paliw alternatywnych wciąż pozostają jednak koszty. Przy niskiej skali produkcji, kosztują średnio kilka razy więcej niż ich odpowiedniki z paliw kopalnych. W tym przypadku pomóc może jednak odpowiedni marketing – hasło „latamy na tequili” być może spowoduje, że klienci będą skorzy zapłacić więcej za bilet.
Weekend 22-23 lutego
Pasterze „po kursach”
Województwo małopolskie ma ciekawą propozycję dla osób pragnących zdobyć nowe kwalifikacje zawodowe. W ramach finansowanych z budżetu województwa kursów (organizowanych przez „Małopolską Szkołę Gościnności”) można uzyskać kwalifikacje pasterskie. Program obejmuje szkolenie zarówno dla juhasów (młodszych pasterzy), jak i baców, którzy mogą zdobyć tytuł czeladnika lub mistrza. Naszym zdaniem, to doskonała propozycja dla tych, którzy obawiają się, że sztuczna inteligencja pozbawi ich niebawem pracy. Proponujemy też poszerzyć program o kursy kowbojskie.

Poniedziałek, 24 lutego
Nie lekceważy, ale ghostuje
Z ciekawością obserwujemy rozwój trendu, polegającego na nadawaniu poważnie brzmiących – pochodzących z języka angielskiego – określeń na niezbyt odpowiedzialne postawy młodych ludzi na rynku pracy. Niedawno mieliśmy obszerne publikacje na temat „quiet quitting”, czyli braku zaangażowania w pracę. Teraz media piszą o coraz popularniejszym wśród przedstawicieli młodego pokolenia „ghostingu”. Słowem tym określa się sytuację, gdy np. kandydat do pracy nie pojawia się na zaplanowanych rozmowach kwalifikacyjnych, nie pojawiają się pierwszego dnia pracy albo odchodzi bez uprzedzenia. Przeprowadzone w USA badania pokazują, że do „ghostowania” potencjalnych pracodawców przyznaje się 41 proc. osób z pokolenia Z oraz 37 proc. milenialsów. Szkoda tylko, że ta moda na eufemistyczne określanie stosunku do obowiązków służbowych działa tylko w jedną stronę, tzn. pracowników. Bo pracodawca, który zwolni pracownika, to nie żaden tam „ghost” czy inny, ale: krwiopijca, łobuz, czy Janusz biznesu.

Wtorek, 25 lutego
Wielkanocne jaja bez promocji
Nie tak dawno pisaliśmy – z przymrużeniem oka – o dramatycznych wzrostach cen jaj w USA i wynikających z tej sytuacji zuchwałych kradzieżach. I jak to czasem bywa i w tym przypadku sprawdziła się stara maksyma „nie śmiej się dziadku z czyjegoś wypadku”. Okazuje się, że problem dociera do Polski. Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz (KIPDiP) poinformowała, że konsumenci nie mają co liczyć na wielkanocne obniżki cen jaj. Powodem, jak w USA jest ptasia grypa. Mamy tylko nadzieję, że nikt w Polsce nie wpadnie na zorganizowanie skoku stulecia, w którym łupem – zamiast milionów złotych – będzie 30 tysięcy jaj.
Środa 26 lutego
Nowe patenty internetowych oszustów
Internetowi przestępcy mają nowy sposób na naciąganie Polaków – informuje Businessinsider. Podszywając się pod działy HR wysyłają do pracowników maile o planowanych zwolnieniach. W wiadomościach znajduje się link, który rzekomo przekierowuje do bardziej szczegółowych informacji na temat zwolnień, a w rzeczywistości jest pułapką do wyłudzenia danych. Pomysłowość cyberprzestępców nie zna ponoć granic, ale w tym przypadku wydaje nam się, że skuteczniejsza byłaby jednak informacja o przyznaniu dodatkowych 2 tygodni pełnopłatnego urlopu albo przyznaniu pokaźnej premii. W końcu większość pracowników – niezależnie od swojego zaangażowania i wyników – jest święcie przekonanych, że w pełni zasłużyli na jakiś bonus, a informacja o jego przyznaniu, nie wzbudzi podejrzeń.
Czwartek, 27 lutego
Nauka wspiera pączkowe innowacje
Zapowiadając w poprzednim tygodniu Tłusty Czwartek zakładaliśmy, że głównym tematem poruszanym w mediach w związku z tym dniem, będzie cena pączków. Tymczasem pojawiło się również kilka ciekawych publikacji dotyczących nie tylko ceny, ale np. oryginalnych kompozycji smakowych pączków. Interia.pl pisze, że niektórzy producenci sięgnęli po bardzo niecodzienne receptury. Wśród nich znalazł się np. pączek z kaszanką z posypką z musztardy czy pączkoburger. Nas zaciekawił pączek z paprykarzem. „Paprypączek” – jak czytamy – to efekt pracy naukowców z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Cieszymy się, że w naszym kraju nie brakuje przykładów współpracy nauki z biznesem w celu wprowadzania na rynek nowych, innowacyjnych produktów.

Plus tygodnia
Osoba, której zdolność kredytowa została oceniona przed sztuczną inteligencję ma prawo wiedzieć, na jakiej podstawie podjęto taką decyzję – uznało TSUE. Popieramy oczywiście tę decyzję. Zastanawiamy się tylko, czy złośliwi bankierzy nie będą wysyłać zbyt dociekliwym klientom setek stron komputerowego kodu.
Minus tygodnia
Tylko 15% prezesów w Polsce wyraża zaufanie do sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego rozwój ich firm – wynika z badania PwC „CEO Survey”. Obawy budzą m.in. kwestie bezpieczeństwa oraz tego, kiedy pieniądze zainwestowane z sztuczną inteligencję mogą się zwrócić.