Usługi

Niepreferencyjne świadectwa pochodzenia

Wnioskuj online!

Świadectwo pochodzenia towaru (certificate of origin) jest dokumentem eksportowym występującym w handlu międzynarodowym, potwierdza pochodzenie eksportowanego towaru i jest wymagane przez administrację celną kraju importera. Możesz je uzyskać w prosty i szybki sposób za pośrednictwem platformy online stworzonej przez KIG. To rozwiązanie unikatowe w skali kraju oferowane wyłącznie przez KIG. Upewnij się jednak wcześniej, czy importer nie wymaga legalizacji. W takim przypadku musisz zawnioskować o papierową wersję dokumentu.

Teraz online: niepreferencyjne świadectwa pochodzenia towarów

Koniec zbędnych formalności i wizyt w siedzibie izby. Zobacz, jak uzyskać e-świadectwo

Wejdź na swiadectwapochodzenia.kig.pl, kliknij „Złóż wniosek” i rozpocznij proces wnioskowania o niepreferencyjne świadectwa pochodzenia na dedykowanej platformie co.kig.pl

Złóż wniosek online o niepreferencyjne świadectwo pochodzenia korzystając z portalu co.kig.pl

Załóż konto użytkownika, aby móc korzystać z platformy i składać wnioski o  niepreferencyjne świadectwa pochodzenia. Podczas zakładania konta podaj niezbędne dane dotyczące firmy realizującej eksport towarów oraz wszystkie niezbędne informacje związane z tym procesem

Do wniosku online dołącz wymagane dokumenty np. faktura eksportowa, faktury zakupu, dokumenty potwierdzające pochodzenie.

UWAGA! KIG nie wystawia świadectw pochodzenia na podstawie deklaracji własnych eksportera/wnioskodawcy.

Wysyłka wniosku jest równoznaczna ze złożeniem go do rozpatrzenia.

Po zatwierdzeniu wniosku przez Operatora podpisz elektronicznie formularz za pomocą profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Po pozytywnej weryfikacji podpisanego wniosku otrzymasz elektroniczne świadectwo pochodzenia, które umożliwi Ci bezproblemowy przewóz towarów przez granice.

Jeśli importer prosi Cię o dostarczenie świadectwa pochodzenia w wersji tradycyjnej – drukowanej, zamów papierowy wydruk świadectwa.

Cennik i formy płatności

Dla wniosków elektronicznych – płatność w systemie za pośrednictwem dostępnych metod płatności online

Skuteczny eksport zaczyna się od prawidłowej dokumentacji

Aplikuj o niepreferencyjne świadectwa pochodzenia online. Dlaczego warto?

  • Oszczędzasz czas – korzystając z platformy online skrócisz czas oczekiwania na świadectwo
  • Oszczędzasz pieniądze – nie musisz już jechać do urzędu, a Twój cenny czas zasili inne projekty
  • Optymalizujesz działania –elektroniczne świadectwo pochodzenia możesz przesłać online kierowcy gdy on już jest w trasie z transportem
  • Twoje dane są bezpieczne – otrzymasz też zabezpieczony dokument cyfrowy
  • Zapłacisz online – szybkiej płatności dokonasz od ręki, jak za każdy inny zakup
  • Złożysz wniosek z łatwością – system przeprowadzi Cię przez cały proces i podpowie, jakie dokumenty załączyć
  • Oszczędzasz papier – nie musisz drukować, cały proces przebiega online
  • Masz lepszy dostęp – wniosek online możesz złożyć lub pobrać o każdej porze dnia i nocy, w każdym miejscu na świecie
  • Zmniejszasz zużycie zasobów – minimalizujesz liczbę wyjazdów kierowców

Złoż wniosek elektroniczny

Wnioski w tradycyjnej formie

Niepreferencyjne świadectwa pochodzenia towarów uzyskasz również ścieżką tradycyjną w Krajowej Izbie Gospodarczej (Warszawa, ul. Trębacka 4).

Jest ono wystawiane po otrzymaniu poprawnie wypełnionego wniosku o wydanie świadectwa pochodzenia oraz kompletnej dokumentacji w wersji papierowej potwierdzającej pochodzenie towaru.

Proces ubiegania się o świadectwo jest szczegółowo opisany w zakładce „Krok po kroku”

Krok po kroku

Sprawna odprawa celna dzięki cyfrowym niepreferencyjnym świadectwom pochodzenia

Złóż wniosek online – szybko i bezpiecznie

Szukasz prostego i szybkiego sposobu na uzyskanie niepreferencyjnego świadectwa pochodzenia? Wejdź na swiadectwapochodzenia.kig.pl i kliknij „Złóż wniosek”.  System przeniesie cię na dedykowaną platformę co.kig.pl, gdzie dokonasz formalności. Na koniec otrzymasz cyfrowe świadectwo pochodzenia bez konieczności dodatkowych legalizacji w Ministerstwie Spraw Zagranicznych lub ambasadach. Jeżeli strona zagraniczna wymaga legalizacji świadectwa pochodzenia, to możesz zamówić papierowy wydruk dokumentu.

  • Zapewnij bezpieczeństwo obrotu w handlu międzynarodowym dzięki cyfrowemu świadectwu pochodzenia KIG. Każdy dokument jest zabezpieczony certyfikatem elektronicznym KIG.
  • Weryfikacja autentyczności jest prosta i szybka – odbywa się za pomocą kodu QR lub dedykowanej strony co.kig.pl/verify Eliminuje to ryzyko fałszerstw świadectw pochodzenia.
  • Cyfrowe świadectwa są również synchronizowane z globalną bazą International Chamber of Commerce (ICC) w Paryżu.
  • System spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa cyfrowego, potwierdzone niezależnym audytem.
Zespół Świadectw Pochodzenia

Warszawa, ul. Trębacka 4, pokój 04 (parter)

tel.: + 48 22 630 97 03
tel.: + 48 22 630 96 17
tel.: + 48 22 630 96 79
tel.: + 48 22 630 99 07

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest niepreferencyjne świadectwo pochodzenia?

Niepreferencyjne świadectwo inaczej „Certificate of Origin”, to dokument potwierdzający kraj pochodzenia towaru, ale nie uprawniający do preferencyjnych stawek celnych. Jest wymagane przez organy celne kraju importu lub na podstawie indywidualnych ustaleń między eksporterem a importerem.

Jak uzyskać niepreferencyjne świadectwo pochodzenia towaru?

Aby uzyskać niepreferencyjne świadectwo pochodzenia towaru, należy złożyć wniosek
w Krajowej Izbie Gospodarczej (KIG). Wnioskowanie może odbywać się online przez platformę co.kig.pl lub tradycyjnie, poprzez złożenie odpowiedniego formularza
i dokumentów.

Ile wynosi czas oczekiwania na wydanie niepreferencyjnego świadectwa pochodzenia?

W przypadku procedury tradycyjnej świadectwo pochodzenia jest wystawiane po otrzymaniu poprawnie wypełnionego druku wniosku o wydanie świadectwa oraz kompletnej papierowej dokumentacji potwierdzającej pochodzenie eksportowanego towaru.

W przypadku ubiegania się o cyfrowe niepreferencyjne świadectwo pochodzenia dokument można pobrać samodzielnie z systemu co.kig.pl po zakończeniu procedury wnioskowania.

Jak długo ważne jest świadectwo pochodzenia?

Ważność dokumentu różni się w zależności od kraju importera, sugerujemy potwierdzanie tej kwestii bezpośrednio z zagranicznym kontrahentem.

Czy można uzyskać świadectwo elektronicznie?

Tak, Krajowa Izba Gospodarcza umożliwia wnioskowanie o cyfrowe niepreferencyjne świadectwo pochodzenia poprzez platformę co.kig.pl. Wnioskowanie online nie wyklucza możliwości uzyskania papierowej wersji świadectwa, wystarczy zaznaczyć w systemie potrzebę uzyskania wydruku.

Czy potrzebna jest legalizacja świadectwa w ambasadzie?

Niektórzy importerzy wymagają dodatkowej legalizacji konsularnej. W przypadku takiego wymogu, przy wnioskowaniu o elektroniczne niepreferencyjne świadectwo pochodzenia należy zaznaczyć w systemie co.kig.pl potrzebę wydruku tego dokumentu.

Jakie dokumenty należy dostarczyć do wniosku o wystawienie niepreferencyjnego świadectwa pochodzenia?

Informacje na temat tego jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku  znajdują się w zakładce ‘Rodzaje załączników do wniosku o wystawienie świadectwa pochodzenia” na stronie https://kig.pl/uslugi/karnety-ata-legalizacja/swiadectwa-pochodzenia-eksport/. Należy pamiętać, że każdy wniosek rozpatrywany jest indywidualnie i rodzaje załączników mogą się różnić w zależności od sprawy.

Gdzie znaleźć kod taryfy celnej?

Kodu taryfy celnej towaru należy poszukiwać na stronie ISZTAR4
https://ext-isztar4.mf.gov.pl/taryfa_celna/

Czy można ubiegać się o świadectwo do kraju Unii Europejskiej?

Tak, ale w uzasadnionych przypadkach, które są rozpatrywane indywidualnie.

 Kto może podpisać wniosek i inne oświadczenia wnioskodawcy?

Dokumenty wnioskodawcy, w tym wniosek, oświadczenia i inne załączniki do wniosku, podpisują osoby upoważnione wymienione w dokumentach rejestracyjnych firmy zgodnie ze sposobem reprezentacji, np. członkowie zarządu, właściciele lub pełnomocnicy powołani przez wymienione osoby po dostarczeniu pełnomocnictwa. W przypadku pełnomocnictwa należy pamiętać o konieczności wniesienia opłaty skarbowej.

W tradycyjnej procedurze wzory podpisów osób podpisujących są weryfikowane w oparciu
o uwierzytelnione wzory  dostarczone do KIG BLCA.

W przypadku ubiegania się o cyfrowe niepreferencyjne świadectwo pochodzenia, dokumenty podpisywane są elektronicznie (podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym)

Czy w celu uzyskania niepreferencyjnego świadectwa pochodzenia konieczne jest osobiste stawiennictwo przedstawiciela firmy?

Wnioskowanie online wyklucza taką konieczność. Wszystkie formalności w tym: podpisanie, złożenie, opłacenie wniosku oraz pobranie świadectwa, załatwiane są elektronicznie
w systemie co.kig.pl

Nie ma też takiej konieczności ubiegając się o świadectwo w procedurze tradycyjnej. Zarówno składanie dokumentów, jak i odbiór wystawionego świadectwa można zrealizować korespondencyjnie.  Należy jednak pamiętać, że w przypadku procedury tradycyjnej konieczne jest dostarczenie papierowych wersji właściwych dokumentów rejestracyjnych, wzorów podpisów i dokumentów niezbędnych przy ubieganiu się o wystawienie świadectwa pochodzenia.

Jak potwierdzić wzór podpisu osoby upoważnionej?

Jest to konieczne przy ubieganiu się o niepreferencyjne świadectwo pochodzenia w procedurze tradycyjnej. Wzór podpisu osoby upoważnionej, która będzie podpisywała wniosek i inne oświadczenia można potwierdzić: notarialnie na stosownym formularzu lub  przedstawiając oryginalną kopię karty wzorów podpisów bankowych, na której pracownik bankowy potwierdził tożsamość i wzór podpisu osoby lub zgłaszając się osobiście do KIG, gdzie wzór podpisu zostanie nieodpłatnie potwierdzony po okazaniu dokumentu tożsamości.

Co zrobić aby uzyskać duplikat niepreferencyjnego świadectwa pochodzenia?

Jest to możliwe jedynie przy ubieganiu się o świadectwo pochodzenia w procedurze tradycyjnej. Dopuszczalne jest wystawienie duplikatu świadectwa pochodzenia
w uzasadnionych przypadkach np. kradzieży, utraty lub zniszczenia oryginalnego świadectwa pochodzenia. W celu uzyskania duplikatu świadectwa pochodzenia należy dostarczyć wypełniony druk świadectwa pochodzenia, wypełniony i podpisany przez upoważnionego przedstawiciela firmy wniosek o wydanie świadectwa pochodzenia zawierający podanie przyczyny ubiegania się o wystawienie duplikatu. W przypadku wnioskowania o wystawienia duplikatu w na druku świadectwa w polu nr 5 „Uwagi” należy wpisać „Duplicate of Certificate of origin no dated ……”.

Czy można uzyskać niepreferencyjne świadectwo pochodzenia już po wysyłce towaru?

Tak. W takim przypadku można ubiegać się o wystawienie świadectwa pochodzenia w trybie retrospektywnym. Dodatkowo, oprócz wymaganych dokumentów, należy dołączyć do wniosku o wydanie świadectwa pochodzenia komunikat CC599C potwierdzający dokonanie wywozu towaru.

Czy świadectwo wystawia się na poszczególne towary czy na partię towaru?

Niepreferencyjne świadectwo pochodzenia wystawia się albo na określony towar albo na partię towaru obejmującą różne towary będące przedmiotem eksportu. Jeżeli wysyłka jest realizowana przy wykorzystaniu różnych środków transportu, świadectwo pochodzenia powinno być wystawione na każdą partię towaru oddzielnie.

Kto może ubiegać się o niepreferencyjne świadectwo pochodzenia?

O wystawienie świadectwa pochodzenia może ubiegać się firma eksportująca lub wywożąca towary poza terytorium Polski, która jest zarejestrowana oraz posiada siedzibę na terytorium RP.

Firma unijna /europejska realizująca wysyłkę z Polski może wnioskować o świadectwo za pośrednictwem polskiej firmy (producenta, spedytora, agencji celnej).

Jakie informacje znajdują się na niepreferencyjnym świadectwie pochodzenia?

Na świadectwie pochodzenia należy umieścić m.in.:

  1. dane adresowe wnioskodawcy/eksportera,
  2. dane adresowe odbiorcy/importera,
  3. pochodzenie towaru,
  4. nazwę i rodzaj towaru oraz jego ilość lub wagę.

Oprócz obowiązkowych danych na świadectwie pochodzenia mogą znaleźć się informacje wymagane przez importera np. szczegółowy opis towaru, jego pakowania, nazwa producenta, środek transportu. Jeżeli świadectwo jest wystawiane po dokonaniu wysyłki konieczne jest wpisanie w polu nr 6 „Uwagi” Issued retrospectively”, a w przypadku wnioskowania
o wystawienia duplikatu (tylko w przypadku procedury tradycyjnej) w polu nr 6 „Uwagi”  „Duplicate of Certificate of origin no dated ……”.

Co w przypadku rezygnacji z ubiegania się o świadectwo pochodzenia po uruchomieniu procedury?

W przypadku rezygnacji z ubiegania się o świadectwo pochodzenia po zakończeniu procedury eksporter obciążony jest kosztami czynności związanych z uruchomieniem procedury wystawienia świadectwa pochodzenia zgodnie z obowiązującym Cennikiem.

 


Załączniki

Podstawa prawna

Podstawa-prawna.pdf

Pobierz

Cennik usług

Cennik-elektroniczne-swiadectwa-niepreferencyjne-od-01.05.2025.pdf

Pobierz

KLAUZULA INFORMACYJNA – eCO użytkownik konta

KLAUZULA-INFORMACYJNA-eCO-uzytkownik-konta.pdf

Pobierz

KLAUZULA INFORMACYJNA – eCO osoby reprezentujące i przedstawiciele

KLAUZULA-INFORMACYJNA-eCO-osoby-reprezentujace-i-przedstawiciele-.pdf

Pobierz

KLAUZULA INFORMACYJNA – eCO wnioskujacy Eksporter Nadawca

KLAUZULA-INFORMACYJNA-eCO-wnioskujacy-Eksporter-Nadawca-.pdf

Pobierz