zrównoważony rozwój

Standard Zrównoważonego Rozwoju Organizacją

ESG jako droga do zrównoważonego rozwoju firm

Strategia ESG opiera się na trzech podstawowych filarach: E (Environmental) – dotyczących kwestii środowiskowych, S (Social) – obejmujących aspekty społeczne oraz G (Governance) – związanych z ładem korporacyjnym. Oznacza to planowanie rozwoju firmy uwzględniające te trzy obszary.

Co oznacza skrót ESG?

  • E – czynniki środowiskowe. Ochrona i walka z degradacją środowiska naturalnego związana jest z przyjęciem strategii prośrodowiskowej, która umożliwia konkretne weryfikowanie założeń, opartych na konkretnym planie i wskaźnikach, służących do określenia ryzyka wynikającego ze zmian klimatycznych. Firmy powinny zwracać szczególną uwagę na zużycie energii, emisję zanieczyszczeń, dostępność surowców, gospodarkę wodną oraz korzystanie z energii odnawialnej.
  • S – czynniki społeczne. Odpowiedzialność społeczna i prawa człowieka stanowią istotne elementy definiujące wpływ biznesu na ludzi w jego otoczeniu, zarówno wewnętrznie (pracownicy, dostawcy), jak i na zewnątrz. W tym kontekście ważne są kwestie takie jak równość wynagrodzeń na tych samych stanowiskach niezależnie od płci, przestrzeganie praw pracowniczych, zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony danych, eliminacja nierówności oraz prowadzenie odpowiedzialnej polityki wobec dostawców.
  • G – ład korporacyjny (corporate governance). Obejmuje on transparentne i odpowiedzialne zarządzanie biznesem, co wiąże się z nadzorem nad firmą, strukturą zarządu oraz przestrzeganiem obowiązków informacyjnych wobec udziałowców. W ramach tego zagadnienia uwzględnia się m.in. wysokość wynagrodzeń kadry zarządzającej, przejrzystość podatkową oraz działania antykorupcyjne.

Dążenie do zrównoważonego rozwoju, poszanowania praw pracowników oraz dbałość o środowisko, stanowią fundamenty, które od dawna kształtują społeczną odpowiedzialność biznesu i determinują strategie przedsiębiorstw na przestrzeni lat.

Tak rozumiana koncepcja ESG zdaje się przenikać niemal każdy aspekt biznesu, ale poszczególne jej elementy nie są żadną nowością. Dążenie do zrównoważonego rozwoju, poszanowania praw pracowników oraz dbałość o środowisko, stanowią fundamenty, które od dawna kształtują społeczną odpowiedzialność biznesu i determinują strategie przedsiębiorstw na przestrzeni lat.