Powrót    |    2025-06-02

Polski e-handel umacnia się. Wyniki wyższe niż przed rokiem

Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w kwietniu 2025 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 116,500 mld PLN. Okazały się one o 6,1% wyższe niż w marcu oraz o 7,4% wyższe niż w kwietniu roku 2024.

Szacujemy, że 74,9% z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 87,258 mld PLN. Była ona o 6,2% wyższa niż w marcu i o 7,9% wyższa niż przed rokiem.

Obroty w e-handlu w kwietniu 2025 roku stanowiły 8,8% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (87,258 mld PLN) i osiągnęły wartość 7,679 mld PLN. Były one o 3,4% większe niż w marcu. Wzrost miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 7,1% wyższe niż przed rokiem.

Ekspertka Cross-border.pl komentuje

Jak wskazuje Małgorzata Zienkowska, ekspertka projektu Cross-border.pl z KIG: Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego (kwiecień 2025 r.) potwierdzają, że sektor e-commerce w Polsce utrzymuje stabilną ścieżkę wzrostu, notując sezonowy wzrost sprzedaży o 3,4% miesiąc do miesiąca i to po bardzo wysokim marcu, kiedy to sprzedaż wzrosła o 15,2% w porównaniu do lutego. Dynamika rozwoju sprzedaży internetowej jest porównywalna z całym handlem detalicznym, co umacnia jej kluczową rolę w strukturze rynku. Warto podkreślić, że rosną nie tylko wolumeny, ale również dojrzałość całego sektora.

Największą dynamiką wzrostu w kanale online w kwietniu 2025 r. wykazały się następujące kategorie:

  • żywność, napoje i wyroby tytoniowe – wzrost o 60,9% r/r w kanale e-commerce, przy 15,7% wzroście całkowitej sprzedaży detalicznej. Choć wolumen sprzedaży w tej kategorii wciąż pozostaje relatywnie niski (184 mln zł), skala wzrostu sygnalizuje znaczący potencjał do dalszego rozwoju,
  • meble, RTV i AGD – wzrost o 18,4% w e-handlu (vs. 11,6% w sprzedaży ogółem),
  • odzież i obuwie – wzrost o 16,9% w e-commerce (vs. 6,6% w całym handlu detalicznym),
  • pojazdy samochodowe, motocykle i części – imponujący wzrost aż o 251,8% w kanale internetowym, przy 8,2% wzroście w całkowitej sprzedaży tej kategorii.

Na tle ogólnego wzrostu szczególnie negatywnie wyróżniła się natomiast kategoria:

  • prasa, książki i sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach, która odnotowała spadek o 9,5% r/r w e-handlu, podczas gdy w całkowitej sprzedaży detalicznej wzrosła o 4,1%.

Tłem dla obserwowanych trendów jest ogólne ożywienie w handlu detalicznym – w kwietniu jego wartość nominalna wzrosła o 7,9% r/r, wyraźnie przekraczając prognozy KIG i oczekiwania rynkowe. Pomimo wciąż odczuwalnych ograniczeń związanych z kosztami życia, rosnąca średnia wartość zamówień online oraz perspektywa obniżek stóp procentowych mogą stanowić dodatkowy impuls dla dalszego rozwoju e-commerce w kolejnych miesiącach.


Kontakt

Piotr Soroczyński

Główny Ekonomista KIG

tel: 502 503 272

e-mail: psoroczynski@kig.pl

Małgorzata Zienkowska

Biuro Komunikacji i Rozwoju Biznesu

tel: 577 788 130

e-mail: mzienkowska@kig.pl