Powrót    |    2025-07-24

E-handel w czerwcu: Analiza obrotów i trendów

E-handel w czerwcu 2025

Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w czerwcu 2025 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 110,061 mld PLN. Okazały się one o 2,1% niższe niż w maju oraz o 1,8% wyższe niż w czerwcu roku 2024.

Szacujemy, że 74,9% z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 82,436 mld PLN. Była ona o 2,1% niższa niż w maju i o 2,1% wyższa niż przed rokiem.

Obroty w e-handlu w czerwcu 2025 roku stanowiły 8,7% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (82,436 mld PLN) i osiągnęły wartość 7,172 mld PLN. Były one o 3,0% mniejsze niż w maju. Spadek miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 8,0% wyższe niż przed rokiem.

Konsumenci ostrożni, ale e-handel nie zwalnia tempa

Zdaniem ekspertki Cross-border.pl, Małgorzaty Dadun:

Czerwcowe dane o stanie handlu detalicznego pokazują wyraźnie, że nastroje konsumenckie w Polsce wciąż są ostrożne, mimo poprawiającej się sytuacji gospodarczej. Wzrost sprzedaży detalicznej o 2,1% r/r to wynik poniżej oczekiwań i prognoz KIG, co potwierdza, że Polacy nadal z rozwagą podchodzą do zakupów – także tych codziennych.

Na tym tle e-handel prezentuje się znacznie lepiej. Jego stabilny wzrost o 8% r/r oznacza dodatkowe 551 mln zł w cyfrowych koszykach i mimo sezonowo niższej dynamiki w czerwcu, dowodzi, że cyfrowy kanał sprzedaży nadal umacnia swoją pozycję w strukturze rynku.

Najważniejsze obserwacje e-handlu w czerwcu 2025:

  • Żywność i napoje: choć nominalnie wzrost to tylko 47 mln zł rok do roku, procentowy skok aż o 53,1% pokazuje, że e-grocery powoli, ale systematycznie zdobywa teren. Nie mówimy jeszcze o przełomie, ale ten trend warto śledzić z uwagą.
  • Motoryzacja online: aż 4-krotny wzrost r/r (+242 mln zł) może wskazywać na boom zakupowy w częściach i rynku wtórnym, gdzie ceny bywają bardziej konkurencyjne.
  • Moda i tekstylia: Wzrost o 176 mln zł (17,2% r/r) potwierdza umocnienie trendu zakupów odzieżowych w sieci.
  • Meble, RTV i AGD: Polacy wydali o 115 mln zł więcej niż przed rokiem (wzrost o 12%). To kategoria, w której e-commerce od lat ma silną pozycję, a zaufanie konsumentów przekłada się na rosnące koszyki zakupowe.

Sezonowe spowolnienie? Naturalne.
Jak co roku, czerwiec przyniósł lekkie wyhamowanie dynamiki e-handlu względem wiosny – nie jest to powód do niepokoju, bowiem od lat obserwujemy podobny rytm, związany z wakacyjnym spowolnieniem i przesunięciem konsumpcji na inne cele (np. podróże). Mimo to cyfrowy handel nie traci impetu i można się spodziewać, że druga połowa roku przyniesie kolejne wzrosty, zwłaszcza jeśli branża nadal będzie inwestować w logistykę, personalizację, omnichannel i poprawę zakupowych doświadczeń e-klientów.

Nie przegap!
Global Check-in – konferencja o ekspansji zagranicznej [01.10.2025]

Global Check-in

Kontakt

Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl

Małgorzata Dadun
Biuro Komunikacji i Rozwoju Biznesu
tel. 577 788 130
e-mail: mzienkowska@kig.pl