Czym zaskoczyła nas jesień? Comiesięczny przegląd wyników
e-handlu
Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w październiku 2025 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 118,446 mld PLN. Okazały się one o 7,1% wyższe niż we wrześniu oraz o 5,2% wyższe niż w październiku roku 2024.
Szacujemy, że 74,8% z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 88,597 mld PLN. Była ona o 7,1% wyższa niż we wrześniu i o 5,5% wyższa niż przed rokiem.
Obroty w e-handlu w październiku 2025 roku stanowiły 9,3% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (88,597 mld PLN) i osiągnęły wartość 8,240 mld PLN. Były one o 10,5% większe niż we wrześniu. Wzrost miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 8,6% wyższe niż przed rokiem.

Zdaniem ekspertki Cross-border.pl, Małgorzaty Dadun:
Wczesna jesień tradycyjnie przynosi okres zmian, zarówno w naszych domach i garderobach, jak i w przygotowaniach do zimy. Te sezonowe przesunięcia doskonale odzwierciedlają się w strukturze październikowych wyników e-handlu. Najmocniej do wzrostów przyczyniły się kategorie wyjątkowo wrażliwe na zmianę sezonu: pojazdy samochodowe, motocykle i części, które zanotowały imponujący wzrost o 33,5%, a także tekstylia, odzież i obuwie (+12,3%), farmaceutyki i kosmetyki (+9,3%) oraz kategoria pozostałe (+9,1%).
Optymizmem napawa również solidny wzrost e-handlu rok do roku. W październiku e-handel zwiększył swoje obroty o 8,6%, rosnąc o 3,1 punktu procentowego szybciej niż cały handel detaliczny i wyraźnie przewyższając inflację na poziomie 2,8%. Co równie istotne, udział sprzedaży internetowej w całkowitych obrotach przekroczył 9%, osiągając najwyższy poziom od stycznia tego roku i najlepszy wynik wartości obrotów od grudnia 2024 r.
Październik potwierdził więc bardzo dobrą kondycję branży, a wszystko to jeszcze przed rozpoczęciem kluczowego dla sektora, przedświątecznego szczytu sprzedażowego. To zapowiedź wyjątkowo silnego finiszu roku dla e-commerce.

Kontakt
Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl
Małgorzata Dadun
Biuro Komunikacji i Rozwoju Biznesu
tel. 22 630 96 67
e-mail: mzienkowska@kig.pl
