Powrót    |    2024-11-28

E-handel w październiku: wzrost o 10,7% m/m i 2,5% r/r

Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w październiku 2024 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 112,228 mld PLN. Okazały się one o 8,1% wyższe niż we wrześniu oraz o 1,4% wyższe niż w październiku roku 2023.

E-handel w październiku 2024

Szacujemy, że 75,1% z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 84,283 mld PLN. Była ona o 8,2% wyższa niż we wrześniu i o 2,3% wyższa niż przed rokiem.

Obroty w e-handlu w październiku 2024 roku stanowiły 9,1% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (84,283 mld PLN) i osiągnęły wartość 7,670 mld PLN. Były one o 10,7% większe niż we wrześniu. Wzrost miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 2,5% wyższe niż przed rokiem.

Odzież i obuwie wciąż królują w e-commmerce, duży wzrost w kategorii samochody i części. 

Październik był bardzo dobrym miesiącem dla e-handlu. Po wakacyjnej stagnacji, sprzedaż w Internecie wystrzeliła w górę o 10,2% i patrząc na poszczególne kategorie według klasyfikacji GUS, wypada podkreślić, że wszystkie zakończyły październik na plusie! W porównaniu do października 2023 r., e-handel wzrósł o 2,5%. 

Do październikowych wzrostów e-handlu w największym stopniu przyczyniła się sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia – na skutek nowych kolekcji i ciekawych kampanii sprzedaż w tym sektorze wzrosła w ostatnim miesiącu o 25%. E-handel posiada już nieco ponad ćwierć udziału w całej sprzedaży detalicznej w tej grupie i jest największą kategorią pod względem kwotowym w polskim e-commerce – w październiku wydaliśmy ponad 1 mld 213 mln złotych, czyli niemal 250 mln więcej! 

Dobrze poradziły sobie także sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli i części – w porównaniu do września wydatki w tej kategorii wzrosły bowiem aż o 44,8% i podwoiły się w porównaniu do października ubiegłego roku.  

Pamiętajmy, że wciąż jesteśmy w okresie przed największym peakiem sprzedażowym w internecie, stąd mamy nadzieję, że okres listopada i grudnia będzie w tym roku rekordowy dla e-handlumówi Małgorzata Zienkowska, ekspertka e-commerce z Krajowej Izby Gospodarczej

Sprawdź także

Bezrobocie w Polsce

Sprawdź także

E-handel we wrześniu

Piotr Soroczyński

Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl

Małgorzata Zienkowska

Biuro Komunikacji i Rozwoju Biznesu
tel. 577 788 130
e-mail: mzienkowska@kig.pl