Czy to koniec listopadowego boomu na e-sprzedaż?
Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w listopadzie 2024 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 111,294 mld PLN. Okazały się one o 0,8% niższe niż w październiku oraz o 2,5% wyższe niż w listopadzie roku 2023.
E-handel w listopadzie 2024
Szacujemy, że 75,2% z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 83,693 mld PLN. Była ona o 0,7% niższa niż w październiku i o 3,4% wyższa niż przed rokiem.
Obroty w e-handlu w listopadzie 2024 roku stanowiły 10,7% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (83,693 mld PLN) i osiągnęły wartość 8,955 mld PLN. Były one o 16,7% większe niż w październiku. Wzrost miał charakter sezonowy. Wyniki okazały się o 6,0% niższe niż przed rokiem.
Listopad od lat był jednym z dwóch kluczowych sezonów dla e-sprzedaży, obok wiosennych wzrostów. Jednak w 2024 roku internetowy handel nie wzmocnił swojej pozycji w sprzedaży detalicznej. Mimo że wartość e-handlu w listopadzie wzrosła o ponad miliard złotych w porównaniu z październikiem (o 16,7%), to w ujęciu rocznym spadła o 6%. Dla kontrastu, handel detaliczny ogółem zanotował wzrost o 3,4% rok do roku.
Tendencja ta potwierdza, że szczyt listopadowego handlu online, osiągnięty w 2020 roku, stopniowo się wypłaszcza. W 2024 roku wzrost wartości e-sprzedaży w listopadzie (miesiąc do miesiąca) był procentowo najniższy od pięciu lat.
Listopadowa sprzedaż online wzrosła w większości kategorii analizowanych przez GUS w porównaniu z październikiem. Największy wzrost procentowy odnotowano w kategorii „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (ponad 31%). Jednak w ujęciu rocznym wyniki tej kategorii były gorsze o 31 mln zł w porównaniu z listopadem 2023 roku. Po raz pierwszy od kilku lat sprzedaż żywności online osiągnęła w listopadzie tak słabe rezultaty.
Spadki w ujęciu rocznym dotknęły również inne kluczowe kategorie:
- Tekstylia, odzież i obuwie: minus 89 mln zł,
- Prasa, książki i wyspecjalizowane sklepy: minus 103 mln zł.
Natomiast stabilne wyniki utrzymano w takich segmentach jak:
- Farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny (ok. 12 milionów mniej niż rok temu),
- Meble, RTV i AGD (2 miliony więcej niż w listopadzie 2023 r.).
Jedynie dwie kategorie zanotowały wyraźny wzrost rok do roku:
- Pozostałe: o 145 mln (+17,8%),
- Pojazdy samochodowe, motocykle i części: o 38 mln (+84,6%)
– mówi Małgorzata Zienkowska, ekspertka e-commerce z Krajowej Izby Gospodarczej
RAPORT do pobrania >>> tutaj
Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl
Małgorzata Zienkowska
Biuro Komunikacji i Rozwoju Biznesu
tel. 577 788 130
e-mail: mzienkowska@kig.pl