Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o inflacji w listopadzie 2024 roku. Poziom inflacji w ujęciu rocznym okazał się zbliżony do prognoz KIG i zgodny z medianą oczekiwań rynkowych.
Dane GUS są wyższe od podanych wcześniej w tzw. szybkim szacunku. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w stosunku do października br. o 0,5% i jednocześnie były o 4,7% wyższe niż przed rokiem (we wrześniu roczny wskaźnik inflacji wyniósł 5,0%)
W listopadzie ceny towarów wzrosły o 0,5% w stosunku do poprzedniego miesiąca i były wyższe o 3,8% w ujęciu rocznym. Ceny usług wzrosły w stosunku do października br. o 0,3% i były o 7,2% wyższe niż przed rokiem. Inflacja w okresie I-XI 2024 roku wyniosła 3,5%.
- Największe wzrosty cen odnotowano w takich kategoriach jak: łączność, transport, żywność i napoje bezalkoholowe oraz odzież i obuwie.
- Z kolei ceny spadły w przypadku rekreacji i kultury oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych.
W ujęciu miesięcznym ceny wzrosły w kategoriach: łączność (o 1,8%); transport (o 1,6%); żywność i napoje bezlkoholowe (o 0,7%); odzież i obuwie (o 0,5%); restauracje i hotele (o 0,2%); edukacja (o 0,2%); użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 0,2%); zdrowie (o 0,1%); wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego (o 0,1%). Niższe niż przed miesiącem ceny zanotowano w przypadku: rekreacji i kultury (o 0,3%); innych towarów i usług (o 0,3%); napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 0,1%).
Ceny w ujęciu rocznym wzrosły w większości kategorii. Największy wzrost widoczny jest w przypadku użytkowania mieszkania lub domu i nośników energii (o 9,9%) i edukacji (o 9,3%). W stosunku do listopada ub.r. wzrosły również ceny w takich kategoriach, jak: restauracje i hotele (o 7,0%); rekreacja i kultura (o 6,1%); zdrowie (o 5,3%); żywność i napoje bezalkoholowe (o 4,8%); łączność (o 4,1%); napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (o 3,9%); inne towary i usługi (o 3,3%); wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego (o 0,9%). Spadły natomiast ceny transportu (o 4,1%); odzieży i obuwia (o 1,4%).
GUS opublikował również szczegółowe wskaźniki pokazujące kształtowanie się cen w listopadzie br. w poszczególnych grupach towarów i usług. Największe wzrosty cen w stosunku do ubiegłego roku widoczne są w przypadku m.in.: niektórych nośników energii (np. ceny energii elektrycznej wzrosły o 21,2%); niektórych artykułów spożywczych (ceny masła są o 20,5% wyższe niż przed rokiem); usług turystycznych (w tym turystyki zorganizowanej za granicą, której ceny wzrosły o 19,8%); zaopatrywania w wodę (wzrost o 13,5%); gazet i czasopism (wzrost o 13,0%); usług związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego (wzrost o 12,7%); Z kolei wśród produktów notujących największe spadki cen w ujęciu rocznym, znalazły się m.in. cukier (spadek o 33,9%), sprzęt telekomunikacyjny (spadek o 14,4%).
Kontakt
Piotr Soroczyński
Główny Ekonomista KIG
tel. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl