E-eksport to liczne korzyści dla firmy! Sprawdź jak eksportować przez internet

05.10.2023

Do eksportu, gotowi, start!

e-eksport

E-eksport w pigułce

Transgraniczny e-handel, czyli sprzedaż produktów lub usług klientom w innych krajach za pośrednictwem platform internetowych, coraz bardziej zyskuje na popularności. Internet daje nieograniczone możliwości sprzedażowe i umożliwia dotarcie do klientów na całym świecie. Korzyści wynikające z transgranicznego handlu z użyciem Internetu są nie do przecenienia – od większych przychodów i zysków, po większą rozpoznawalność marki.

Na ten moment wykorzystanie kanałów e-commerce w polskim eksporcie nie jest adekwatne do jego potencjału. Według badań tylko 4% polskich MŚP wykorzystuje kanał e-commerce do zagranicznej sprzedaży. Jak wynika z raportu Polityki Insight i Amazon z 2022 roku, główne przyczyny niskiej eksploatacji kanałów on-line w działaniach eksportowych polskich przedsiębiorstw MŚP to przede wszystkim kwestie związane z barierami edukacyjnymi, psychologicznymi i prawnymi.

E-eksport kuszącą wizją dla wielu firm

Model biznesowy jakim jest e-eksport to ogromne oszczędności w porównaniu z tradycyjnym eksportem i kusząca wizja dla wielu firm, które nie dysponują wielomilionowym budżetem na rozwój. E-eksport umożliwia przedsiębiorcom poszerzanie rynków zbytu i docieranie do nowych klientów bez konieczności otwierania nowych oddziałów za granicą. Głównym narzędziem ekspansji międzynarodowej jest w tym wypadku platforma e-commerce. Otwarcie się na handel transgraniczny online to atrakcyjne korzyści dla firm poprzez:

  • Nieograniczony dostęp do milionów klientów. Handel transgraniczny pozwala firmom dotrzeć do nowych rynków i zwiększyć swój zasięg geograficzny (bez konieczności posiadania firmy za granicą), co prowadzi do powiększenia bazy klientów i zwiększenia dochodów.

  • Sprzedaż produktów po wyższych marżach. Większa baza klientów to większe przychody do firmowej kasy. Należy też pamiętać, że sprzedaż za granicę pozwala ustalać większe marże. Na korzyść często działają też różnice kursowe.

  • Możliwość dywersyfikacji źródeł przychodów. Handel transgraniczny pozwala firmom dywersyfikować swoje działania sprzedażowe i ograniczać ryzyka związane z zależnością od krajowego rynku.

  • Poprawa wizerunku marki. Dla firm posiadających własną markę handlową, sprzedaż transgraniczna pomaga w poprawie wizerunku i zwiększenia rozpoznawalności na międzynarodowym rynku, co buduje przewagę konkurencyjną.

  • Skrócenie czasu wprowadzenia produktu na rynek. Szczególnie dystrybutorzy mogą szybko rozpocząć sprzedaż za granicą. Wystarczy rejestracja na zagranicznym marketplace i podpięcie się pod stronę produktową. Czas na wprowadzenie produktu do zagranicznego obiegu jest nieco dłuższy w przypadku wdrożenia własnego sklepu internetowego, ale to wciąż bardziej efektywny proces, niż w przypadku wykorzystania kanałów sprzedaży offline.

Wejście na nowy rynek zagraniczny to duży krok dla przedsiębiorcy, w związku z tym musi być to przemyślana i świadoma decyzja, poprzedzona dogłębną analizą. Każdy rynek ma swoje własne specyficzne uwarunkowania, które należy poznać i wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem ekspansji. Różnice kulturowe, zwyczaje, a także kwestie prawne, mogą diametralnie różnić się od tych obserwowanych na rodzimym rynku. Pozyskanie nowych klientów zagranicznych jest o wiele trudniejsze bez odpowiedniego przygotowania, w tym zrozumienia rynku zagranicznego.

Jeśli planujesz rozpocząć sprzedaż za granicą, poznaj potrzeby konsumentów na wybranych europejskich rynkach. Zrozumienie pewnych tendencji w zachowaniach lokalnych konsumentów może pomóc lepiej dostosować swoje działania, by osiągnąć sukces na zagranicznym rynku.

Dobra strategia – kluczem do sukcesu

Wdrażając procesy związane z eksportem przez e-commerce, postaw przede wszystkim na ludzi. Bariera know-how jest jednym z głównych czynników blokujących rozwój sprzedaży na internetowych rynkach za granicą. Za kluczowe aspekty rozpoczęcia takiej sprzedaży, jak odpowiednie przygotowanie, poznanie rynku, analizę konkurencji, przygotowanie strategii sprzedaży i marketingu odpowiadają Twoi pracownicy i partnerzy.

Aby inwestycja w e-eksport przyniosła oczekiwane zyski trzeba dokładnie przeanalizować potencjalne rynki zbytu i przygotować szczegółową strategię. Jej opracowanie wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. Zaangażowanie pomocników – z zespołu lub zewnętrznych, np. z agencji – to cenne wsparcie w tym procesie. Poza tym ważna jest cierpliwość, dokładność, skrupulatność i otwartość. Co jest potrzebne do opracowania skutecznej strategii sprzedaży w transgranicznym e-commerce:

  • Wyznacz rynki zbytu dla swoich produktów
  • Poznaj kluczowe regulacje w wymianie handlowej
  • Wykonaj analizę produktu i konkurencji
  • Określ kanały sprzedaży dla swoich produktów
  • Zaprojektuj łańcuch logistyczny
  • Określ politykę cenową
  • Określ „plan gry”

E-eksport – rekomendacje: Od czego zacząć sprzedaż za granicą? Jak opracować strategię sprzedaży e-commerce? Sprawdź >>> tutaj

Obowiązki podatnika

Zrozumienie zasad i wymogów związanych z podatkami jest kluczowe dla wielu przedsiębiorców. W ramach Unii Europejskiej, specyficznym zagadnieniem jest numer VAT UE – konieczny element identyfikacyjny podmiotów prowadzących transakcje handlowe pomiędzy krajami członkowskimi. O tym, czym jest VAT UE i kto ma obowiązek jego rejestracji oraz jak jej dokonać >>> przeczytasz tutaj.

1 lipca 2021 roku w Polsce wprowadzono pakiet VAT dla e-commerce, tj. VAT-OSS (One-Stop-Shop). Celem tej zmiany było uszczelnienie przepisów dotyczących podmiotów poruszających się w ramach handlu elektronicznego oraz zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorców z krajów UE w porównaniu do firm z krajów trzecich. Wprowadzenie tego pakietu zmieniło sposób rozliczania podatku od towarów i usług przez firmy działające w handlu elektronicznym, włączając sprzedaż poprzez platformy e-commerce.

Wraz z wdrożeniem pakietu e-commerce wprowadzono również szereg ułatwień dla przedsiębiorców. O korzyściach wynikających z ich wprowadzenia, przeczytasz >>> tutaj

Od 1 lipca 2021 roku zmieniono progi sprzedaży do państw Unii, które generują po ich przekroczeniu obowiązek rejestracji do celów podatku VAT w kraju unijnym, do którego wysyłany jest towar. Do tej pory każdy kraj miał swój limit sprzedaży w skali roku [zazwyczaj w granicach 35 000 euro, po dokonaniu zmian wprowadzono ujednolicenie w postaci limitu 10 000 euro dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. Nowością jest sposób liczenia progu transakcyjnego, gdyż na wysokość limitu składa się suma dostaw do wszystkich krajów Unii Europejskiej. Dotychczas na wysokość limitu składała się wartość dostaw towarów dla konkretnego kraju UE.

Komisja Europejska zaproponowała nowe przepisy dotyczące jednolitej rejestracji VAT w ramach wniosku dotyczącego podatku VAT. Nowe przepisy zniosą wymóg rejestrowania się przedsiębiorstw w każdym kraju UE, w którym przedsiębiorcy przechowują zapasy i z którego sprzedają lokalnym klientom. To znacznie uprości przedsiębiorcom obowiązki związane z VAT – zwłaszcza MŚP, ponieważ zmniejszy potrzebę kosztownej i czasochłonnej rejestracji VAT w całej UE, wzmacniając tym samym jednolity unijny filar identyfikacji podatkowej VAT i usuwając bariery w handlu transgranicznym – co dla MŚP ma zasadnicze znaczenie. O szczegółach tego rozwiązania, przeczytasz >>> tutaj

Rynek e-handlu nieustannie pędzi do przodu. Aby odnieść sukces, firmy muszą być elastyczne i na bieżąco podążać za trendami, dlatego jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat handlu transgranicznego, zapoznaj się z kluczowymi regulacjami prawnymi w e-eksporcie oraz z istotnymi terminami e-commerce.


Nie trać szansy na rozwój swojego biznesu, wejścia na nowe rynki i dotarcia do nowych klientów. Rozpocznij swoją podróż w cross-border e-commerce korzystając z eksperckiej wiedzy dostępnej w bezpłatnym serwisie cross-border.pl

Sprawdź także:

Jak uzyskać i co powinniście wiedzieć o europejskim numerze VAT?

Podstawowe zagadnienia związane z podatkiem VAT w Unii Europejskiej

Czym jest wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO)?

 

Krajowa Izba Gospodarcza otrzymała dofinansowanie w ramach projektu POIR.03.04.00-14-0001/20 „Dotacja na kapitał obrotowy dla Krajowej Izby Gospodarczej”, w ramach działania 3.4 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.