PRZEWODNICZĄCY
Dr Jerzy Kwieciński
e-mail: jkwiecinski@kig.pl
Zakres działania:
Wspieranie polskich firm w rozwoju eksportu to jeden z kluczowych obszarów działalności Krajowej Izby Gospodarczej i jej członków. Ma ono bardzo ważną role w podnoszeniu konkurencyjności polskiej gospodarki. Polskie firmy coraz liczniej i coraz odważniej wychodzą na rynki zagraniczne. Nadal zdecydowanie dominuje eksport polskich firm do krajów członkowskich Unii Europejskiej, ale polskie firmy coraz częściej rozglądają się za możliwościami eksportowymi na innych kontynentach. Siła polskiego eksportu rośnie i stosunek polskiego eksportu do PKB już przekroczył 60%. KIG jest organizacją najbardziej zaangażowaną i najbardziej kompetentną we wspieraniu eksportu polskich firm. Komitetu ds. Eksportu ma na celu jeszcze lepszą koordynację i wzmocnienie działań w strukturach Krajowej Izby Gospodarczej na rzecz polskich firm w obszarze eksportu. Będzie pełnił funkcję doradczą, koordynacyjną i integracyjną dla Zarządu, Prezydium i izb członkowskich KIG-u.
Głównym celem Komitetu ds. Eksportu jest osiągnięcie silnej pozycji eksportowej przez polskie firmy na rynkach zagranicznych i ugruntowanie roli Krajowej Izby Gospodarczej jako najważniejszej organizacji biznesu we wspieraniu eksportu polskich firm.
Cel ten będzie głównie realizowany poprzez działania legislacyjne, analityczne, edukacyjne, promocyjne i wspieranie polskich firm w rozwijaniu eksportu, w odpowiedzi na oczekiwania organizacji członkowskich KIG-u i polskich eksporterów.
Stąd najważniejsze obszary priorytetowe i zadania Komitetu ds. Eksportu to:
- Legislacja – Monitorowanie i proponowanie nowych zmian i rozwiązań w porządku prawnym Polski i Unii Europejskiej, dotyczącymi sfery eksportu; wypracowywanie i uzgadnianie stanowisk oraz opiniowanie aktów prawnych dotyczących eksportu zarówno na poziomie krajowym jak i europejskim; prezentowanie interesów eksporterów; współpraca z rządem, Parlamentem i Komisją Europejską.
- Analizy – Prowadzenie prac analitycznych dotyczących eksportu i prezentowanie wyników tych prac na forum publicznym, w tym szczególnie barier; współpraca z kluczowymi ekspertami i organizacjami zajmującymi się eksportem.
- Edukacja – Współpraca z uczelniami wyższymi.
- Promocja eksportu – Przygotowywanie corocznego planu działań promocyjnych eksportu, w tym szczególnie misji zagranicznych organizowanych przez KIG. Budowa silnej marki polskiego eksportu. Współpraca z instytucjami rządowymi, samorządowymi i innymi instytucjami biznesu.
- Finanse – Współpraca KIG-u z instytucjami finansowymi w finansowanie eksportu przez zarówno instytucje komercyjne i publiczne.
- Innowacje – Działania na rzecz podnoszenia innowacyjności polskiego eksportu; współpraca z uczelniami instytucjami zajmującymi się innowacyjnością.
- Spotkania, warsztaty, seminaria i konferencje – Udział w ogólnych i branżowych spotkaniach i konferencjach dotyczących eksportu.
- Koordynacja – Koordynacja działań na rzecz rozwoju eksportu polskich firm w strukturach KIG-u, z izbami członkowskimi, a także z innymi komitetami.
- Nowe rynki – Szukanie nowych, znaczących rynków eksportowych dla polskich eksporterów,
- Ukraina – Przygotowywanie programów i projektów, wspólnie z innymi instytucjami, mającymi na celu udział polskich firm w przygotowywanej odbudowie Ukrainy poprzez eksport usług i towarów.
Sekretarz:
Biuro Współpracy z Zagranicą