Koniunktura w przetwórstwie, budownictwie, handlu i usługach – luty 2023
22.02.2023Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane na temat koniunktury w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach w lutym 2023 roku
Dane zaprezentowano w podziale na 8 obszarów:
- przetwórstwo przemysłowe,
- budownictwo,
- handel hurtowy,
- handel detaliczny,
- transport i gospodarkę magazynową,
- zakwaterowanie i gastronomię,
- informację i komunikację,
- finanse i ubezpieczenia.
Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w ujęciu miesięcznym (według danych niewyrównanych sezonowo) poprawił się we wszystkich branżach ale również w większości z nich utrzymuje się na poziomie ujemnym. Najbardziej negatywnie sytuację oceniają przedsiębiorcy z branży zakwaterowania i gastronomii (minus 22,4) oraz budowlanej (wskaźnik na poziomie minus 20,4). Dodatni wskaźnik koniunktury występuje w finansach i ubezpieczeniach (13,7) oraz informacji i komunikacji (10,3)
W porównaniu do lutego ub.r. poza transportem i gospodarką magazynową wskaźnik koniunktury w pozostałych branżach obniżył się. W największym stopniu w zakwaterowaniu i gastronomii (spadek z poziomu minus 15,8 w lutym 2022 roku do minus 22,4 obecnie)
W lutym 2023 roku wskaźnik koniunktury (niewyrównany sezonowo) dla poszczególnych obszarów gospodarki wyglądał następująco:
- przetwórstwo przemysłowe – wskaźnik kształtuje się na poziomie minus 14,0. Przed miesiącem było to minus 18,2 a przed rokiem minus 10,7.
- budownictwo – ogólny wskaźnik koniunktury (minus 20,4) jest lepszy niż przed miesiącem (minus 21,7) i gorszy niż przed rokiem (minus 15,4)
- handel hurtowy – wskaźnik na poziomie minus 5,7 jest korzystniejszy niż w styczniu (minus 8,2) ale gorszy niż przed rokiem (minus 1,5).
- handel detaliczny – aktualny wskaźnik na poziomie minus 8,6 jest wyższy niż w ubiegłym miesiącu (minus 9,4) ale niższy niż przed rokiem (minus 7,5).
- transport i gospodarka magazynowa – wskaźnik wynosi minus 5,2, w styczniu wynosił minus 6,5 a rok wcześniej minus 5,7.
- zakwaterowanie i gastronomia – wskaźnik koniunktury na poziomie minus 22,4 jest nieco lepszy niż w styczniu (minus 23,5) ale wciąż znacznie gorszy niż przed rokiem (minus 15,8) –
- informacja i komunikacja – wskaźnik jest dodatni (10,3), przed miesiącem wyniósł 10,2 a przed rokiem 12,8.
- finanse i ubezpieczenia – wskaźnik wyniósł w lutym 13,7 – wynik jest lepszy niż w styczniu (11,7) ale gorszy niż w styczniu 2022 roku (17,0)
Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury według rodzaju działalności
(wskaźnik niewyrównany sezonowo (NSA)
Inwestycje i wpływ wojny na Ukrainie na działalność przedsiębiorstw
Główny Urząd Statystyczny wraz ze styczniowym komunikatem przedstawił wyniki pogłębionych badań na temat przewidywań przedsiębiorców z 6 branż dotyczących poziomu inwestycji oraz wpływu wojny na Ukrainie na działalność polskich firm.
Inwestycje
W lutowej ankiecie zapytano przedsiębiorców o przewidywania dotyczące poziomu tegorocznych inwestycji (w stosunku do poziomu z ubiegłego roku). We wszystkich branżach największy odsetek firm deklarował utrzymanie poziomu inwestycji (w tym m.in. 57,0% firm zajmujących się handlem hurtowym o 52,9% firm z branży transportowej i magazynowej). Wiele firm niestety przewiduje spadek inwestycji. Największy odsetek ankietowanych, którzy przewidują taki scenariusz występuje w branżach zakwaterowania i gastronomii (45,6%) oraz budownictwa (41,4%). Z kolei największa grupa firm, które deklarują wzrost inwestycji, znalazła się w przetwórstwie przemysłowym (21,0%) oraz transporcie i gospodarce magazynowej (17,5%).
Wśród największych barier inwestycyjnych najczęściej wskazywane są wysokie koszty realizacji oraz inflacja.
Wpływ wojny w Ukrainie
Lutowa ankieta potwierdza, że wiele firm wciąż odczuwa negatywne skutki wojny na Ukrainie, przy czym różny jest stopnień dolegliwości tych skutków. Jako „poważne” skutki te ocenia m.in. 17,4% firm budowlanych, 17,3% firm z branży przetwórstwa i 17,0% firm zajmujących się handlem hurtowym oraz przedsiębiorstw transportowych i magazynowych. Dla części przedsiębiorstw skutki wojny na Ukrainie są poważniejsze – jako zagrożenie dla stabilności firmy ocenia je 9,8% firm gastronomicznych, 8,4% firm budowlanych czy 8,0% firm z branży transportowej i magazynowej. Największy odsetek firm deklarujących brak negatywnych skutków reprezentował branże zakwaterowania i gastronomii (31,3%) oraz handlu detalicznego (24,7%).
We wszystkich branżach najczęściej wskazywanym negatywnym skutkiem wojny jest wzrost kosztów oraz zakłócenie łańcucha dostaw.
W ankiecie przedsiębiorcy wyrazili również opinię na temat wpływu wojny na sferę zatrudnienia (odpływu i napływu pracowników). W lutym branżami, w których najwięcej firm deklarowało odpływ pracowników (poważny albo nieznaczny) były m.in.: zakwaterowanie i gastronomia (32,7%), transport i gospodarka magazynowa (30,5%), oraz przetwórstwo przemysłowe (30,0%).