Usługi

Karnety ATA

Karnet ATA – paszport dla Twoich towarów na zagranicznych wystawach i targach

Wyrabianie Karnetu ATA stało się jeszcze prostsze!
Od 15 maja 2024 roku cały proces można przeprowadzić online za pomocą dedykowanej platformy.

 

 

 

 

Wnioskowanie KROK PO KROKU

Jakie są korzyści z Karnetu ATA?

  • Szybka i prosta odprawa: Zapomnij o skomplikowanych formularzach i długich kolejkach. Karnet ATA przyspiesza odprawę celną, bez zbędnych formalności.
  • Oszczędność czasu i pieniędzy: Unikaj depozytów celnych i wysokich opłat. Karnet ATA to gwarancja niższych kosztów i płynnego przepływu towarów.
  • Wielokrotny użytek: Jeden karnet, wiele możliwości! Wykorzystaj go wielokrotnie w ciągu roku do przewozu towarów do różnych krajów objętych systemem ATA.

1. Odwiedź platformę ata.kig.pl

Rozpocznij proces wyrabiania Karnetu ATA na dedykowanej platformie ata.kig.pl

 

2. Zarejestruj się

Załóż konto użytkownika, aby móc korzystać z platformy i składać wnioski o Karnety ATA.

3. Wypełnij formularz

Podaj niezbędne dane dotyczące siebie, firmy, towarów oraz planowanej podróży. Pamiętaj o dokładnym opisaniu towarów i ich wartości.

4. Podpisz i wyślij wniosek

Podpisz elektronicznie formularz za pomocą profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Wysyłka wniosku jest równoznaczna ze złożeniem go do rozpatrzenia.

Gotowe! Po pozytywnej weryfikacji wniosku otrzymasz Karnet ATA, który umożliwi Ci bezproblemowy przewóz towarów przez granice. Pamiętaj, że Karnet ATA jest ważny przez 12 miesięcy od daty wydania.

Masz pytania?

Napisz do nas!

ata@kig.pl

Godziny otwarcia

9.00 – 15.00

Formy płatności

Na miejscu kartą lub przelewem: Bank Millennium SA 94 1160 2202 0000 0000 8397 7832

Załączniki

Cennik uslug – karnety ATA

Cennik-uslug-zwiazanych-z-wystawianiem-karnetow-ATA.pdf

Pobierz

Klauzula informacyjna – użytkownik konta eATA

KLAUZULA-INFORMACYJNA-uzytkownik-konta-eATA-.pdf

Pobierz

Klauzula informacyjna – osoby reprezentujące i przedstawiciele wnioskujących o ekarent ATA

KLAUZULA-INFORMACYJNA-osoby-reprezentujace-i-przedstawiciele-wnioskujacych-o-ekarent_karnet-ATA.pdf

Pobierz

Klauzula informacyjna – wnioskujący o ekarnet ATA

KLAUZULA-INFORMACYJNA-wnioskujacy-o-ekarnet_karnet-ATA.pdf

Pobierz

Wszystko, co musisz wiedzieć

Czym jest Karnet ATA

Karnet ATA jest specjalnym międzynarodowym dokumentem celnym, który umożliwia i usprawnia czasową odprawę celną towarów, wywożonych w celach akwizycyjnych i wystawienniczych, a także wyposażenia zawodowego.

Karnet ATA eliminuje zawiłą procedurę celną związaną z odprawą czasową. Użytkownik karnetu nie musi wypełniać dokumentu SAD, deklaracji celnych, czy też składać depozytów na wszystkich przekraczanych granicach.

Dokument ten został opracowany przez Radę Współpracy Celnej z pomocą Międzynarodowego Biura Izb Handlowych, działającego przy Międzynarodowej Izbie Handlowej w Paryżu.

Karnet ATA – zakres stosowania

  • Na podstawie karnetu ATA można wywieźć towar do jednego lub kilku krajów. Karnet ATA może być wykorzystywany wielokrotnie w okresie ważności (pod warunkiem, że lista towarów nie ulegnie zmianie i dokładny plan wyjazdów zostanie zgłoszony w momencie wnioskowania o karnet ATA). Aby wyrobić karnet należy znać dokładną trasę podróży oraz liczbę wywożonych pozycji.
  • Karnet ATA może być wykorzystywany wielokrotnie w okresie ważności (pod warunkiem, że lista towarów nie ulegnie zmianie).
  • Aby wyrobić karnet należy znać dokładną trasę podróży oraz liczbę wywożonych pozycji. Wydawanie karnetów jest odpłatne.
  • Użytkownik karnetu zobowiązuje się do przestrzegania przepisów celnych (w kraju wywozu i krajach przywozu) oraz do ponoszenia wszelkich opłat związanych z ich przekroczeniem lub nieprzestrzeganiem konwencji ATA (np. pozostawienie towaru na stałe na terenie państwa, do którego został wwieziony, przekroczenie terminu wywozu, brak odprawy wywozowej itp.).

Ważność Karnetu ATA

Mimo, że karnet ATA ważny jest 12 miesięcy, należy przestrzegać terminu powrotnego wywozu, wyznaczonego przez odpowiedni urząd celny. Przy imporcie, dokonanym na niebieskim odcinku tranzytowym, termin ten może być wyznaczony na kilka dni lub nawet godzin. Przekroczenie terminu odprawy czasowej wiąże się z koniecznością uiszczenia opłat celnych.

Termin ważności karnetu ATA nie może być przedłużany. Jednakże w niektórych przypadkach dopuszcza się jednorazowe zastąpienie karnetu ATA, który traci ważność – nowym, ważnym przez następne 12 miesięcy.

Podstawa prawna dla stosowania karnetów ATA

    • Konwencja celna w sprawie karnetu ATA dla odprawy warunkowej towarów (Konwencja ATA) sporządzona w Brukseli dnia 6 grudnia 1961 r. (Dz. U. Nr 30 z 1969 r. poz. 242), zwanej „Konwencją ATA”

    • Konwencja dotycząca odprawy czasowej sporządzona w Stambule dnia 26 czerwca 1990 r. (Dz. U. Nr 14 z 1998 r. Nr 14, poz. 61 i Dz. U. z 2002 r. Nr 198, poz. 1668), zwanej „Konwencją stambulską”.

Jakie kategorie towarów mogą być przewożone z zastosowaniem karnetu ATA

Konwencja ATA przewiduje następujące kategorie towarów, które mogą być przewożone z zastosowaniem karnetu ATA: próbki i wzory handlowe: wywożone za granicę w celach akwizycji, rozpoznania rynku, zademonstrowania wzorów przed zawarciem kontraktu handlowego, towary przeznaczone na targi i wystawy: wszelkiego rodzaju eksponaty, obudowy stoisk, wystrój stoisk itp., wyposażenie zawodowe: sprzęt filmowy i telewizyjny, rekwizyty teatralne, instrumenty muzyczne, sprzęt sportowy, aparatura badawcza, narzędzia itp.

Karnety ATA nie mogą być stosowane w przypadku towarów spożywczych, przeznaczonych do sprzedaży, przetworzenia, modernizacji lub naprawy.

Obowiązki posiadacza karnetu ATA

Przestrzeganie przepisów celnych, obowiązujących w Polsce i kraju przywozu oraz postanowień Konwencji ATA (tekst Konwencji ATA: Dz. U. nr 30 z 1969 r., DZ. U. nr 14 z 1998 r.).

Przedkładanie karnetu ATA we wszystkich właściwych urzędach celnych tj. w Polsce, kraju przeznaczenia, ewentualnych krajach tranzytowych, czyli:

  1. otwarcie karnetu ATA w polskim wewnętrznym urzędzie celnym, potwierdzone stosownymi adnotacjami naniesionymi na zielonej okładce karnetu w polu przeznaczonym dla urzędu celnego, w lewym dolnym rogu pole H oraz sztywnej żółtej karcie wywozowej (pole nr 7 tej karty powinno pozostać puste do wykorzystania dla unijnego granicznego urzędu celnego)
  2. potwierdzenie czasowego wywozu towarów w unijnym urzędzie granicznym, dokonane na żółtej karcie wywozowej (eksportowej),
  3. poświadczenie wwozu towaru do kraju przeznaczenia, odnotowane na białej karcie przywozowej (importowej),
  4. przedłożenie karnetu ATA do odprawy celnej w momencie powrotnego wywozu towaru z kraju przeznaczenia, potwierdzone adnotacjami celnymi na białym odcinku powrotnego wywozu (re-eskportowym),
  5. ostateczne zamknięcie odprawy czasowej na karnecie ATA w unijnym urzędzie celnym granicznym lub polskim wewnętrznym urzędzie celnym (w zależności od wymagań danego urzędu celnego) dokonane na żółtej karcie powrotnego przywozu (re-importowej).

UWAGA

wszystkie powyżej wymienione odprawy celne dotyczące wywozu, przywozu, tranzytu, powrotnego wywozu oraz powrotnego przywozu powinny być poświadczone pieczęciami urzędów celnych, na odcinkach kontrolnych ( karty sztywne) – pozostających na stałe w karnecie,  jak i na odcinkach odrywanych przez Urzędy Celne (karty miękkie),

po dokonanych odprawach celnych kontrolne karty (sztywne) muszą pozostać spięte na stałe pomiędzy zielonymi okładkami karnetu ATA, natomiast pozostałe karty (miękkie) – po oderwaniu wzdłuż perforacji przez urzędnika celnego, zostają w dokumentacji właściwych urzędów celnych.

Przestrzeganie terminu wywozu tj. dokonanie powrotnego wywozu w terminie ważności karnetu ATA lub w terminie wyznaczonym przez urząd celny (o ile jest krótszy niż termin ważności karnetu ATA), towarów przywiezionych czasowo na podstawie karnetu ATA lub zapłacenie władzom celnym kraju przywozu należności celnych oraz wszelkich opłat i podatków, związanych z ostatecznym importem tych towarów.

Zwrot do Krajowej Izby Gospodarczej karnetu ATA po jego wykorzystaniu lub natychmiast po upływie jego ważności, tak by w przypadku zgłoszenia reklamacji przez władze celne kraju przywozu mogły być przedłożone stosowne dowody wspomnianym władzom celnym.

Niedopełnienie ww. formalności dotyczących odpraw celnych tj. przekroczenie terminu ważności karnetu ATA lub terminu wywozu wyznaczonego przez urząd celny, brak adnotacji i pieczęci urzędu celnego poświadczających powrotny wywóz oraz przywóz towaru skutkuje obciążeniem posiadacza karnetu ATA przez zagraniczny urząd celny należnościami importowymi (cłem i podatkiem) i innymi kosztami.

W przypadku nieuregulowania powyższych należności przez posiadacza karnetu ATA, jest on zobowiązany do zwrócenia zrzeszeniu gwarantującemu tj. Krajowej Izbie Gospodarczej wszelkich należności, jakie Izba będzie musiała zapłacić w jego imieniu zagranicznemu urzędowi celnemu, oraz dodatkowo wszelkich kosztów (koszty przekazów bankowych itp.), jakie poniesie na skutek nieprzestrzegania (przez użytkownika) warunków, związanych z czasowym wywozem i przywozem towarów objętych karnetem ATA.

UWAGA

Administracje celne zarówno kraju wywozu, tranzytu, jak i czasowego przywozu mogą wymagać upoważnienia dla osoby przewożącej towar / przedkładającej go wraz z karnetem ATA do odprawy celnej, nawet jeżeli została wskazana z imienia i nazwiska w karnecie ATA (punkt B – „represented by / reprezentowani przez”). Powinno zatem zostać przygotowane stosowne upoważnienie, podpisane przez osobę z zarządu firmy (tę sama, która podpisuje karnet ATA – zielona okładka karnetu punkt J „signature of holder / podpis posiadacza”), a następnie przekazane osobie / firmie odpowiedzialnej za transport.


Jeżeli posiadacz karnetu ATA zleca transport i dokonanie odpraw celnych innej firmie (spedytorowi), to nie zwalnia to posiadacza karnetu ATA od odpowiedzialności za skutki niedopełnienia formalności celnych przez spedytora. W takim przypadku sugerujemy wpisanie do umów ze spedytorami obowiązków dopilnowania prawidłowości odpraw celnych na karnecie ATA.

Dział Karnetów ATA

Masz pytania lub potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z nami!

Trębacka 4,  parter
00-074 Warszawa

Kierownik: Aleksandra Łowicz
tel + 48 22 630 97 36

tel + 48 22 630 97 12
tel + 48 22 630 97 59
tel + 48 22 630 97 30
tel + 48 22 630 98 10

e-mail: ata@kig.pl

Kraje zrzeszone w systemie ATA

PaństwoKod ISOJęzykiUwagiPodstawa prawna
1.AlbaniaALang.lista UC odprawiających karnetyKonwencja Stambulska
2.AlgieriaDZfranc.Konwencja ATA,
Konwencja Stambulska
3.AndoraADang., franc., hisz.Konwencja ATA,
Konwencja Stambulska
4.Arabia SaudyjskaSAang.dodatkowe informacje dotyczące wykorzystania karnetu ATA do Arabii Saudyjskiej >>> TUTAJ do pobraniaKonwencja Stambulska
5.AustraliaAUang.karnet nie może być wypełniony pismem ręcznymKonwencja Stambulska
6.AustriaATang.
franc.
niem.
Konwencja ATA,
Konwencja Stambulska
7.BahrainBHang.patrz zakładka: Karnety ATA do BahrajnuKonwencja Stambulska
8.BelgiaBEang.
franc.
niem.
Konwencja ATA,
Konwencja Stambulska
9.LuksemburgLUang.
franc.
niem.
Konwencja ATA,
Konwencja Stambulska
9.BiałoruśBYang.
ros.
biał.
karnet ATA nie może być stosowany na tranzyt przez Białoruś do Rosji
Lista UC odprawiających karnety
Konwencja Stambulska
10.Bośnia i HercegowinaBAang.Lista UC odprawiających karnetyKonwencja ATA, Konwencja Stambulska
Wczytaj więcej
11.BułgariaBGfranc., niem.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
12.ChileCLhiszp., ang.Konwencja Stambulska
13.ChinyCNang.Patrz zakładka: karnety ATA do ChinKonwencja ATA
Konwencja Stambulska
14.ChorwacjaHRang., niem., franc.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
15.CyprCYang., niem., franc.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
16.CzarnogóraMEang., franc. Lista UC odprawiających karnetyKonwencja ATA
Konwencja Stambulska
17.CzechyCZang., franc., niem.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
18.DaniaDKang., franc., niem. Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
19.EstoniaEEang.Konwencja Stambulska
20.FilipinyPHangdodatkowe informacje dotyczące wykorzystania karnetu ATA
>>> TUTAJ – czytaj więcej
Konwencja Stambulska
21.FinlandiaFIang., franc., niem.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
22.FrancjaFRang., franc., niem.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
23.GibraltarGIang.Konwencja ATA
24.GrecjaGRang., franc. Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
25.HiszpaniaESang., franc. Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
26.HolandiaNLang., franc., niem.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
27.Hong KongHKang.Konwencja Stambulska
28.IndieINangTargi /wystawy – towar może być prezentowany nie dłużej niż 6 miesięcy, wyposażenie zawodowe – użycie sprzętu maksymalnie 2 miesiące, karnet ATA nie może być stosowany na tranzyt. Więcej informacji >>> TUTAJ

Konwencja ATA
29.IndonezjaIDang.Konwencja Stambulska
30.IranIRang., franc.lista UC odprawiających karnety ATA
Lista UC odprawiających karnety
Konwencja ATA
31.IrlandiaIEang.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
32.IslandiaISang., franc.urzędy celne odprawiające karnety ATA: Reykjavik, Keflavik airport, Akureyri, Hafnarfjördur, SeydirfjödurKonwencja ATA
33.IzraelILang., franc., niem.przywóz komunikacyjnego sprzętu satelitarnego wymaga zezwolenia Izraelskiego Ministerstwa KomunikacjiKonwencja ATA
34.JaponiaJPang.Konwencja ATA
35.KanadaCAang., franc. Konwencja ATA
36.KatarQAang.Patrz: zakładka Karnety ATA do Kataru Konwencja Stambulska
37.KazachstanKZang., ros.wyłącznie droga lotnicza, niedozwolony tranzyt przez Rosję, patrz: zakładka Karnety ATA do Kazachstanu
38.Korea Poł.KRang.Konwencja ATA
39.LibanLBang.Konwencja ATA
40.LitwaLTang. Konwencja Stambulska
41.ŁotwaLVang.Konwencja Stambulska
42.MacedoniaMKang.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
43.MadagaskarMGfranc.urzędy celne odprawiające karnety ATA: Toamasina Port, Antanarivo, Ivato Airport, Tolagnaro, Toliary, Mahajanga, Nosy Be, AntasirananaKonwencja Stambulska
44.MakauMOang.tylko targi i wystawyKonwencja ATA
45.MalezjaMYang.Konwencja ATA
46.MaltaMTang.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
47.MarokoMAang., franc. tylko targi i wystawy Konwencja ATA
48.MauritiusMUang., franc.karnet ATA nie może być stosowany na tranzyt Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
49.MeksykMXhiszp., ang.towar może być wwożony na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, karnet ATA nie może być stosowany na tranzyt
Lista UC odprawiających karnety
patrz zakładka: Karnety ATA do Meksyku
Konwencja ATA
50.MołdawiaMDang., franc., ros.karnet ATA nie może być stosowany na tranzyt
Lista UC odprawiających karnety
Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
51.MongoliaMDang. Lista UC odprawiających karnetyKonwencja Stambulska
52.NiemcyDEang., franc., niem.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
53.NorwegiaNOang., franc., niem.Konwencja ATA
54.Nowa ZelandiaNZang., franc. Konwencja ATA
55.PakistanPKang. karnet nie może być stosowany na tranzyt Konwencja Stambulska
56.PeruPEang., hiszp. Konwencja Stambulska
57.PolskaPLang., franc., niem.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
58.PortugaliaPTfranc.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
59.RosjaRUros.niezbędne tłumaczenie listy towaru na jęz. rosyjski, kod taryfy celnej przy opisie towaru, karnet nie może być stosowany na tranzyt,
Lista UC odprawiających karnety
Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
60.RPAZAang.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
61.RumuniaROang., franc., niem.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
62.SenegalSNfranc.karnet nie może być stosowany na tranzytKonwencja ATA
63.SerbiaCSang., franc., niem. Lista UC odprawiających karnetyKonwencja ATA
Konwencja Stambulska
64.SingapurSGang. Konwencja ATA
65.SłowacjaSOang., franc., niem. Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
66.SłoweniaSIang., franc., niem.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
67.Sri LankaLK ang., franc., niem.Konwencja ATA
68.SzwajcariaCHfranc., niem., włos.Godziny pracy urzędów celnych:
http://www.pwebapps.ezv.admin.ch/apps/dst/?lang=4
Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
69.SzwecjaSEang., franc., niem. Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
70.TajlandiaTHang.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
71.Tunezjaang., franc. Konwencja ATA
72.TurcjaTRang., franc., niem.karnet nie może być stosowany na tranzyt Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
73.UkrainaUAang., ukr., ros.Lista UC odprawiających karnetyKonwencja ATA
Konwencja Stambulska
74.USAUSang.Konwencja ATA
75.WęgryHUang., niem. Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
76.Wielka BrytaniaGBang.Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
77.WietnamGBang.tylko targi i wystawy; przywóz i powrotny wywóz towaru jedynie w całości (nie można go dzielić na dwie tury); karnet nie może być stosowany na tranzytKonwencja Stambulska
78.WłochyITang., niem. Konwencja ATA
Konwencja Stambulska
79.Wybrzeże Kości Słoniowej CIfranc.karnet nie może być stosowany na tranzyt, urzędy celne odprawiające karnety ATA: Abidżan, Port Bouet Konwencja ATA
80.Zjednoczone Emiraty ArabskieAEang.patrz zakładka: Karnety ATA do Zjednoczonych Emiratów Arabskich Konwencja Stambulska

Karnety ATA według krajów

Do uzupełnienia

Karnety ATA według krajów

Karnety ATA do Wielkiej Brytanii

Z dniem 01.01.2021 roku Krajowa Izba Gospodarcza po szesnastoletniej przerwie wznawia wydawanie karnetów ATA do Wielkiej Brytanii.

UWAGA: Z dniem 1 stycznia 2022, nowe wymagania dla przewoźników (spedytorów) obowiązujące na obszarze Wielkiej Brytanii (informacja poniżej)

W ramach przygotowań do zakończenia fazy przejściowej Brexitu podajemy praktyczne informacje / wskazówki dotyczące wykorzystania karnetów ATA w czasowym przywozie towarów na teren Wielkiej Brytanii.

 

Władze celne Wielkiej Brytanii akceptują wszystkie, określone przez Konwencję ATA oraz Konwencję Stambulską, kategorie wykorzystania towarów przeznaczonych do czasowego przemieszczenia w oparciu o karnety ATA, tj. m.in. towary do wykorzystania lub prezentacji na targach i wystawach, próbki i wzory handlowe, wyposażenie zawodowe, towary przewożone w celach oświatowych, naukowych lub kulturalnych.

Karnety ATA są akceptowane we wszystkich portach i na lotniskach, w których znajdują się urzędy celne przygotowane do odprawy towarów, pasażerów i bagażu.

Każdy wjeżdżający lub wyjeżdżający z Wielkiej Brytanii przez Dover, Euroshuttle lub Holyhead ma możliwość skorzystania ze znajdujących się wewnątrz kraju punktów odpraw celnych, które zostały wprowadzone w celu zmniejszenia ruchu w portach.

Szczegółowe informacje dotyczące wspomnianych punktów celnych oraz możliwości przetwarzania dokumentów typu karnet ATA, CITES, TIR i CTC znajdują się na poniżej podanych stronach:

Granicę lądową między Republiką Irlandii a Irlandią Północną można przekraczać między godziną 09.00 a 17.00. Karnety ATA na towary wjeżdżające do Zjednoczonego Królestwa lub opuszczające je przez Irlandię Północną powinny być poświadczone w Irlandii Północnej.

Więcej informacji na temat rozmaitych aspektów funkcjonowania systemu karnetów ATA w Wielkiej Brytanii można znaleźć poniżej: