[Relacja] Niemal stu przedsiębiorców MŚP zdobyło wiedzę o e-eksporcie podczas szkoleń Krajowej Izby Gospodarczej i Amazon

18.12.2023

„E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm”

Na przełomie listopada i grudnia Krajowa Izba Gospodarcza, we współpracy z Amazon i Gonito, a także partnerami merytorycznymi projektu cross-border.pl, odwiedziła Wrocław, Poznań i Bielsko-Białą z cyklem szkoleń o cross-border e-commerce (międzynarodowej sprzedaży przez internet). „E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm” to bezpłatne szkolenia przeznaczone dla firm MŚP chcących rozwijać sprzedaż na platformach marketplace, które będą kontynuowane w kolejnych województwach.

Przedsiębiorcy MŚP z województw dolnośląskiego, wielkopolskiego i śląskiego jako pierwsi mieli okazję uczestniczyć w szkoleniu „E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm” organizowanym przez Krajową Izbę Gospodarczą, we współpracy z Amazon, Gonito oraz regionalnymi izbami gospodarczymi. Nadrzędnym celem organizowanych szkoleń było wyposażenie uczestników w podstawową wiedzę na temat cross-border e-commerce (czyli sprzedaży przez Internet za granicę) – jednego z najważniejszych kierunków rozwoju polskiego eksportu. Szkolenia były również platformą do pozyskania cennych kontaktów podczas konsultacji oraz networkingu.

Tematyka rozwijania zagranicznej sprzedaży została przedstawiona przede wszystkim w kontekście możliwości oferowanych przez międzynarodowe platformy sprzedażowe (tzw. marketplace) ­– będące nie tylko bardzo atrakcyjnym, ale też relatywnie nietrudnym kanałem sprzedaży, umożliwiającym zwiększenie wolumenów i wartości handlu w sektorze detalicznym. Informacje o tym, jak rozwijać sprzedaż na popularnej platformie marketplace w Europie – Amazon, uczestnicy pozyskali bezpośrednio od ekspertów zaangażowanych we wspieranie rozwoju i ekspansji polskich firm na tym marketplace.

”Naszą rolą jest ułatwianie przedsiębiorcom ekspansji międzynarodowej i korzystania z zalet jednolitego rynku UE bez konieczności dokonywania dużych inwestycji. Dzięki rozwiązaniom Amazon polscy sprzedawcy mogą z łatwością oferować swoje produkty na całym świecie docierając do setek milionów klientów. Widzimy tu duży potencjał, bowiem tylko w 2022 roku 75% rodzimych sprzedawców na Amazon zdedydowało się na e-eksport generując łączną sprzedaż na poziomie 4,4 mld zł” – mówi Aleksandra Borycka, Head of Marketplace Amazon.pl.

Prelegenci Amazon i Gonito przedstawili nie tylko możliwości platformy i jej modele logistyczne, marketingowe oraz program FBA, który oferuje możliwość skalowania sprzedaży w dziewięciu europejskich sklepach Amazon, ale też ciekawe case study firm, którym udało się odnieść sukces na tej platformie.

„Podczas swojego wystąpienia przedstawiłem wnikliwą analizę potencjału sprzedażowego polskich marek na Amazon w oparciu o prawdziwą drogę na szczyt jednego z klientów agencji Gonito – Packshi” ­– powiedział Damian Wiszowaty, CEO Gonito.

Podczas szkoleń wiedzą dzielili się również eksperci branży firm e-commerce, specjalizujących się we wspieraniu rozwoju sprzedaży cross-border w różnych obszarach tematycznych. O kwestiach rozwoju sprzedaży i marketingu na marketplace mówili eksperci z Amazon, Gonito i Shumee.  O podatkach w sprzedaży transgranicznej opowiedział ekspert Taxology, a Ebury poświęciło prezentację aspektom finansowym ekspansji zagranicznej. Prezentacja Ecommerce.Legal została poświęcona uwarunkowaniom prawnym, DPD Polska – oczekiwaniom i preferencjom europejskich konsumentów, a Global24 – efektywnej logistyce zagranicznej, ograniczającej koszty.

Prelegenci przekazali słuchaczom wiedzę wzbogaconą wieloma ciekawostkami, trudnymi do poznania bez odpowiedniego doświadczenia w sprzedaży i znajomości zachowania konsumentów i specyfiki poszczególnych rynków zagranicznych. W taki sam sposób Krajowa Izba Gospodarcza we współpracy z Amazon oraz ponad 50 partnerami merytorycznymi z branży e-commerce tworzy portal cross-border.pl. Firmy MŚP zainteresowane eksportem z wykorzystaniem kanału online znajdą tam dziesiątki artykułów specjalistycznych, praktyczne opisy rynków i preferencji konsumentów za granicą oraz katalog europejskich platform marketplace, które w znaczącym stopniu ułatwiają etap przygotowania firmy do ekspansji zagranicznej.

W trakcie trzech dni, w szkoleniach wzięło udział blisko 100 uczestników reprezentujących różne branże, od mikroprzedsiębiorstw do średnich firm. Zainteresowanie cross-border jest duże, ale też każda firma ma przed sobą zróżnicowane wyzwania. Mamy nadzieję, że nasze szkolenia były przede wszystkim motywacją do zrobienia kroku do przodu i podjęcia wyzwania, jakim jest start sprzedaży w zagranicznych marketplace. Po więcej informacji zapraszamy na portal cross-border.pl, który stale aktualizujemy o nowe tematy – mówi Anna Zacharjasz, zastępca Dyrektora w Biurze Komunikacji i Rozwoju Biznesu Krajowej Izby Gospodarczej.

Pierwsze szkolenia w ramach cyklu „E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm” odbyły się na przełomie listopada i grudnia 2023 roku. Na stronie cross-border.pl Krajowa Izba Gospodarcza będzie ogłaszać nabór do kolejnych szkoleń, które odbędą się w 2024 roku.

Szkolenia są realizowane w ramach projektu cross-border.pl – pierwszego w Polsce internetowego przewodnika dla małych i średnich przedsiębiorstw, poświęconego tematyce międzynarodowej sprzedaży przez Internet. Cross-border.pl to kompleksowa baza wiedzy o zagranicznym e-handlu, którego celem jest dostarczenie praktycznego know-how na temat kolejnych etapów wdrażania sprzedaży eksportowej w kanałach online.

Współorganizatorami szkoleń była Beskidzka Izba Gospodarcza, Dolnośląska Izba Gospodarcza oraz Wielkopolska Izbie Przemysłowo-Handlowej.

Patronat honorowy nad szkoleniami objęło Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Partnerem strategicznym projektu jest Amazon. Partnerem merytorycznym projektu jest Gonito.

 


Organizator szkoleń

 

Partner strategiczny

 

 

Partner merytoryczny

 


Współorganizatorzy

Patronaty Honorowe

 

 

 

 

                                                

 


Cross-border.pl – pierwszy w Polsce internetowy przewodnik dla małych i średnich przedsiębiorstw poświęcony tematyce międzynarodowej sprzedaży przez Internet cross-border e-commerce

Portal cross-border.pl dostarcza przedsiębiorcom praktyczne know-how na temat kolejnych etapów wdrażania sprzedaży eksportowej w kanałach online, tj. od przygotowania do eksportu, przez opracowanie strategii i dobór kanałów sprzedaży (m.in. poprzez platformy sprzedaży marketplace), po działania marketingowe. Wśród przydatnych narzędzi dostępnych na portalu są audyt gotowości do rozpoczęcia e-eksportu oraz pierwsza w Polsce wyszukiwarka europejskich platform marketplace.

W portalu cross-border.pl są prezentowane także karty zagranicznych rynków, stworzone na podstawie najważniejszych wskaźników gospodarczych oraz e-commerce. Dostępne są także ważne z perspektywy e-sprzedawców dane o zagranicznych rynkach, w tym m.in. o popularnych metodach płatności i dostaw, preferencjach i nawykach zakupowych lokalnych konsumentów czy przegląd branż cieszących się powodzeniem w e-commerce.

Cross-border.pl to także społeczność ekspertów e-commerce i handlu transgranicznego, którzy zostali zaproszeni do współtworzenia zawartości merytorycznej portalu z zakresu e-handlu zagranicznego. Celem projektu jest stworzenie pomostu między polskimi MŚP, które decydując się na sprzedaż zagraniczną poszukują wsparcia sprzedażowego, marketingowego, procesowego czy merytorycznego, a firmami B2B, które świadczą takie usługi, m.in. w zakresie logistyki, obsługi sprzedaży, strategii czy marketingu.

Krajowa Izba Gospodarcza otrzymała dofinansowanie w ramach projektu POIR.03.04.00-14-0001/20 „Dotacja na kapitał obrotowy dla Krajowej Izby Gospodarczej”, w ramach działania 3.4 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.