Sprzedaż detaliczna w grudniu 2022 roku ze wzrostem 13,1% w ujęciu miesięcznym
23.01.2023Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w grudniu 2022 roku
Sprzedaż detaliczna w grudniu 2022 roku
- Sprzedaż w ujęciu nominalnym okazała się o 12,9% wyższa niż w listopadzie (wtedy sprzedaż m/m wzrosła o 0,3%) i o 15,5% wyższa niż w grudniu 2021 roku (w listopadzie roczna dynamika sprzedaży w cenach bieżących wynosiła 18,4%).
- W okresie I-XII 2022 roku sprzedaż w ujęciu nominalnym wzrosła o 19,9% r/r.
Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują wzrost sprzedaży o 13,1% w ujęciu miesięcznym i wzrost o 0,2% w stosunku do grudnia 2021 roku. Dane roczne (w cenach stałych) okazały się niższe od oczekiwań rynkowych i prognoz KIG. Grudniowy wzrost sprzedaży w ujęciu miesięcznym ma charakter sezonowy, związany z okresem świąteczno-noworocznym.
W ujęciu miesięcznym wzrost sprzedaży (w cenach bieżących) zanotowano we wszystkich grupach towarów.
- największy wzrost zanotowała kategoria „prasa książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”, gdzie sprzedaż wzrosła o 32,1%.
- sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych wzrosła o 21,6%;
- farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego o 18,7%;
- mebli, rtv i agd o 11,2%;
- pojazdów samochodowych, motocykli, części o 8,3%;
- tekstyliów, odzieży i obuwia o 4,9%;
- pozostałych o 4,4%
- paliw stałych, ciekłych i gazowych o 1,0%.
Dane w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) również pokazują wzrosty sprzedaży we wszystkich grupach.
- Sprzedaż paliw stałych, ciekłych i gazowych wzrosła o 22,6%; żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 21,7%;
- farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego o 17,2%;
- tekstyliów odzieży i obuwia o 15,8%;
- pozostałych o 9,7%;
- pojazdów samochodowych, motocykli i części o 4,7%;
- mebli, rtv, i agd o 1,6%;
- sprzedaż w kategorii „prasa, książki, pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach” o 0,9%.
GUS zaprezentował również miesięczne dane o sprzedaży przez Internet. W porównaniu z listopadem ub. r. sprzedaż w cenach bieżących spadła ogółem o 9,6%. Wpływ na ten wynik miały spadki sprzedaży w takich grupach jak m.in.: tekstylia, odzież i obuwie (spadek o 23,9%); pojazdy samochodowe, motocykle i części (spadek o 16,3%); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (spadek o 10,3%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (spadek o 8,1%). Wzrosła sprzedaż w grupie „prasa, książki, pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach” – o 15,5%.
Z szacunków KIG (GUS podaje tylko dane miesięczne) wynika, że w ujęciu rocznym sprzedaż internetowa ogółem w grudniu ub.r. wzrosła o około 8,5%. Największy wzrost sprzedaży w stosunku do grudnia 2021 roku zanotowała sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli i części (o 47,2%) oraz żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 40,2%).
W grudniu 2022 roku handel internetowy stanowił 9,5% ogółu sprzedaży detalicznej. Miesiąc wcześniej udział ten wynosił 11,9%. Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej danego produktu w grudniu ub.r. miały takie kategorie jak: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (udział 27,5%); tekstylia, odzież, obuwie (19,7%); meble, rtv, agd (18,9%).
Pobierz dane w formacie PDF >>> sprzedaż detaliczna w grudniu
Polecamy także:
Kontakt
Grzegorz Stańczak
Biuro Polityki Gospodarczej
tel. 22 630 96 12
e-mail: gstanczak@kig.pl