Sprzedaż detaliczna w marcu 2024 ze wzrostem

23.04.2024

Sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym – w cenach bieżących – w marcu wzrosła we wszystkich grupach na czele z tekstyliami, odzieżą i obuwiem, które zanotowały wzrost o 30,4%

sprzedaż detaliczna

Sprzedaż detaliczna w marcu 2024

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w marcu br. Sprzedaż w ujęciu nominalnym okazała się o 14,6% wyższa niż w lutym br. (wtedy dane m/m pokazywały spadek o 0,8%) i o 6,0% wyższa w ujęciu rocznym. Warto przypomnieć, że w lutym br. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ujęciu rocznym o 6,7%. Sprzedaż detaliczna w okresie I-III 2024 r. wzrosła (w ujęciu nominalnym) o 5,6% r/r.

Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują wzrost sprzedaży o 14,2% w ujęciu miesięcznym oraz wzrost o 6,1% w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku.

Marcowy wzrost sprzedaży jest zjawiskiem typowym i wynika m.in. z otwarcia na nowy sezon (wiosna-lato), dłuższego miesiąca oraz zbliżającego się okresu świątecznego.

Dane roczne o sprzedaży detalicznej w marcu w cenach stałych okazały się nieco niższe od oczekiwań rynkowych i prognoz KIG.

Sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) w marcu wzrosła we wszystkich grupach na czele z tekstyliami, odzieżą i obuwiem, które zanotowały wzrost o 30,4%. Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych wzrosła o 18,2%; mebli, rtv i agd o 14,8%; pozostałych o 14,6%; prasy, książek oraz pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach o 9,9%; paliw stałych, ciekłych i gazowych o 9,2%; farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego o 6,5%; pojazdów samochodowych, motocykli, części o 5,1%.

Analiza sprzedaży według danych GUS

Sprzedaż detaliczna w ujęciu miesięcznym (w cenach bieżących) w marcu wzrosła we wszystkich grupach na czele z tekstyliami, odzieżą i obuwiem, które zanotowały wzrost o 30,4%. Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych wzrosła o 18,2%; mebli, rtv i agd o 14,8%; pozostałych o 14,6%; prasy, książek oraz pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach o 9,9%; paliw stałych, ciekłych i gazowych o 9,2%; farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego o 6,5%; pojazdów samochodowych, motocykli, części o 5,1%.

Na ogólny wzrost sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) wpłynęły lepsze niż przed rokiem wyniki w takich grupach jak: pozostałe (wzrost o 21,4%); pojazdy samochodowe, motocykle, części (wzrost o 10,2%); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (wzrost o 9,5%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (wzrost o 7,7%); paliwa stałe, ciekłe i gazowe (wzrost o 2,7%); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (wzrost o 0,9%). W porównaniu z marcem ub.r. spadła natomiast sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia (o 14,4%) oraz mebli rtv i agd (o 6,7%).

Handel internetowy stanowił 8,0% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział odnotowały kategorie: prasa, książki, tekstylia, odzież, obuwie

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w marcu 2024 r. W stosunku do poprzedniego miesiąca sprzedaż w cenach bieżących wzrosła ogółem o 7,2% (w lutym br. odnotowano spadek o 3,7% m/m). Wśród grup notujących wzrosty sprzedaży internetowej w ujęciu miesięcznym na czele znalazły się: żywność, napoje, wyroby tytoniowe (wzrost o 25,5%) oraz tekstylia, odzież i obuwie (wzrost o 20,9%). Największy spadek zanotowała sprzedaż pozostałych (o 0,8%).

Sprzedaż internetowa w marcu w ujęciu rocznym spadła ogółem o 1,8%. Gorsze niż przed rokiem wyniki sprzedaży zanotowano w przypadku m.in.: odzieży i obuwia (spadek o 14,6%); mebli, rtv, agd (spadek o 11,5%). Z kolei najmocniej w stosunku do marca ub.r. wzrosła sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 75,7%).

Dane GUS pokazują również, że w marcu br. handel internetowy stanowił 8,0% ogółu sprzedaży detalicznej. Miesiąc wcześniej br. udział ten wynosił 8,6%. Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach towarów miały w lutym takie kategorie jak: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (23,3%); tekstylia, odzież, obuwie (23,0%).

Szczegółowe dane na temat handlu elektronicznego w marcu, uwzględniające również dane na temat wartości sprzedaży przez internet, zaprezentowane zostaną w publikacji KIG „Miesięcznik e-handel” >>> sprawdź ostatnie wydanie

 

Pobierz dane w formacie PDF >>> sprzedaż detaliczna w marcu 2024

Zobacz także inne analizy KIG


Kontakt 

Piotr Soroczyński 

Główny ekonomista
Dyrektor Biura Polityki Gospodarczej
tel. 22 630 97 24
kom. 502 503 272
e-mail: psoroczynski@kig.pl 

 

Krajowa Izba Gospodarcza otrzymała dofinansowanie w ramach projektu POIR.03.04.00-14-0001/20 „Dotacja na kapitał obrotowy dla Krajowej Izby Gospodarczej”, w ramach działania 3.4 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.