-
ESG jako droga do zrównoważonego rozwoju firm
Strategia ESG oznacza planowanie rozwoju firmy w oparciu o trzy podstawowe filary – E – environmental, czyli zagadnienia środowiskowe, S – social – jak zagadnienia społeczne i G – governance – zagadnienia dotyczące ładu korporacyjnego.
- Ochrona i przeciwdziałanie degradacji środowiska naturalnego – wiąże się z przyjęciem polityki prośrodowiskowej, która pozwala w mierzalny sposób weryfikować przyjęte założenia, czyli opartej o konkretny plan i wskaźniki pozwalające na określenie ryzyka wynikającego ze zmian klimatycznych. Firmy powinny zwrócić szczególną uwagę na zużycie energii, emisję zanieczyszczeń, zaopatrzenie w surowce, gospodarkę wodną i energię odnawialną.
- Odpowiedzialność społeczna i prawa człowieka (social responsibility) – są to czynniki określające wpływ biznesu na ludzi w jego otoczeniu, zarówno wewnętrznie (pracownicy, dostawcy), jak i na zewnątrz (społeczności, na które firma może – nawet niezamierzenie – wpływać poprzez swoją działalność). Są to kwestie np. równości płac na tych samych stanowiskach bez względu na płeć, przestrzeganie praw pracowniczych, bezpieczeństwo i ochrona danych, zwalczanie nierówności, czy prowadzenie odpowiedzialnej polityki dla dostawców.
- Ład korporacyjny (corporate governance) – wiąże się z transparentnym i odpowiedzialnym prowadzeniem biznesu i obejmuje nadzór nad firmą, strukturę zarządu, a także respektowanie obowiązków informacyjnych względem udziałowców, w skład której wchodzą choćby wynagrodzenia kadry kierowniczej, przejrzystość podatkowa czy przeciwdziałanie korupcji.
Tak rozumiana koncepcja ESG zdaje się przenikać niemal każdy aspekt biznesu, ale poszczególne jej elementy nie są żadną nowością. Dbałość o środowisko czy obowiązek respektowania praw pracowniczych i udziałowych przepisy prawa oraz kodeksy etyczne narzucają firmom już od dawna.
-
Jak pomóc branży lotniczej? KIG proponuje rozwiązania!
Prezes KIG o sytuacji polskich regionalnych portów lotniczych spowodowanej pandemią COVID-19 i jej skutkami. W związku z tym, że polskie lotniska regionalne mierzą się obecnie z największym kryzysem w historii KIG, apeluje o podjęcie inicjatyw ustawodawczych mających na celu racjonalizację i zmniejszenie kosztów ponoszonych przez zarządzających lotniskami użytku publicznego, m.in. poprzez zmianę ustawy „Prawo ochrony środowiska”. Zobacz pismo
-
Pismo do Premiera Mateusza Morawieckiego dotyczące sytuacji branży fitness
Prezes KIG w liście do Pana Premiera Mateusza Morawieckiego pisze o tragicznej sytuacji branży fitness, będącej konsekwencją zbyt rygorystycznego i uznaniowego podejścia władz do kwestii wprowadzania obostrzeń przy prowadzeniu działalności, w związku z COVID-19.
Należy pamiętać, że restrykcje uderzają w podstawy polskich firm, stawiają pod znakiem zapytania ich przyszłość i powodują spadek dochodów wielu rodzin. To, co można zamrozić jedną decyzją, trudno będzie odbudować.
-
Pismo od Prezesa KIG do Premiera Jarosława Gowina
Prezes KIG o konieczności wsparcia wszystkich przedsiębiorców, w tym zwłaszcza tych, którzy mieli znaczny udział w łańcuchu dostaw dla branż objętych ograniczeniami, a których PKD nie zostało wskazane jako otrzymujące pomoc finansową Państwa.
Proponowane przez KIG rozwiązania, to m.in.:
- Odejście od konieczności utrzymania zatrudnienia, jako warunku 75% umorzenia środków otrzymanych z Tarczy PFR.
- Wliczanie do limitu pomocy z PFR tylko środków, które nie podlegają zwrotowi.
- Dokonanie zmian w obszarze kosztów podatkowych
- Przedstawienie przedsiębiorcom czytelnego planu administracyjnego reglamentowania działalności gospodarczej.
- Odroczenie wejścia w życie nowych danin.
Przeczytaj całe pismo [PDF]
-
Śledzimy trwające prace nad Tarczą antykryzysową 6.0
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (projekt z dnia 26.10.2020 r., druk sejmowy nr 704) – czyli tzw. Tarcza antykryzysowa 6.0, zwana też tarczą branżową.
Projekt dotyczy udzielenia wsparcia przedsiębiorcom działającym w branżach, które znalazły się w trudnej sytuacji w związku z nowymi zasadami bezpieczeństwa. W Tarczy 6.0, w pierwotnym tekście projektu przewidziano wsparcie dla 32 branż szczególnie dotkniętych obostrzeniami w związku z pandemią COVID-19, m.in. dla branży gastronomicznej, weselnej, fitness, targowej, estradowej, filmowej, sprzedaży detalicznej (stragany i targowiska), kulturalno-rozrywkowej, rekreacyjnej, fotograficznej, fizjoterapeutycznej i edukacyjnej. W trakcie rozpatrywania ustawy w Senacie, w dyskusji zgłoszono wnioski o charakterze legislacyjnym – ustawa została odesłana do komisji.
Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie dodatkowego świadczenia postojowego, zmianę w dofinansowaniu części kosztów prowadzonej działalności gospodarczej oraz zmiany dotyczące Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i zadań realizowanych z tego Funduszu, jak również przedłużenie finansowania dotychczasowych instrumentów wsparcia. Co istotne, dodane narzędzia pomocowe obejmują nie tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, ale także osoby świadczące pracę na podstawie umowy zlecenia (uwaga – umowy zlecenia, od której odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne).
-
Tarcza Finansowa PFR 2.0
Aktualnie przedstawione założenia programu przez Polski Fundusz Rozwoju mają charakter informacyjny. Program Tarcza Finansowa 2.0 musi uzyskać notyfikację Komisji Europejskiej. Pomoc finansowa w ramach Tarczy o wartości 10 miliardów zł obejmie firmy z 38 branż – tych branż, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z COVID-19.
Tarcza Finansowej PFR 2.0 obejmie poniższe PKD (tu uwaga – zadeklarowano możliwość zmian w zakresie PKD – rozszerzanie, zawężanie w zależności od potrzeb w czasie trwania programu):
49.39.Z – Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany
47.71.Z – Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
47.81.Z – Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach
47.82.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach
47.89.Z – Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach
56.21.Z – Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych
55.10.Z – Hotele i podobne obiekty zakwaterowania
55.20.Z – Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania
56.10.A – Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne
56.10.B – Ruchome placówki gastronomiczne
56.29.Z – Pozostała usługowa działalność gastronomiczna
56.30.Z – Przygotowywanie i podawanie napojów
59.14.Z – Działalność związana z projekcją filmów
74.20.Z – Działalność fotograficzna
77.21.Z – Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego
79.11.A – Działalność agentów turystycznych
79.12.Z – Działalność organizatorów turystyki
79.11.B – Działalność pośredników turystycznych
79.90.A – Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych
79.90.B – Działalność w zakresie informacji turystycznej
79.90.C – Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana
82.30.Z – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
85.52.Z – Pozaszkolne formy edukacji artystycznej
86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna
86.90.D – Działalność paramedyczna
90.01 Z – Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny
90.02.Z – Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych
90.04.Z – Działalność obiektów kulturalnych
91.02.Z – Działalność muzeów
93.11.Z – Działalność obiektów sportowych
93.13.Z – Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej
93.19.Z – Pozostała działalność związana ze sportem
93.21.Z – Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki
93.29.A – Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych
93.29.B – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana
93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna
96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej
Warunki jakie trzeba spełnić, aby otrzymać wsparcie Tarczy Finansowej PFR różnią się w zależności m.in. od wielkości firmy oraz poziomu spadku przychodów.
Przewiduje się, że dla mikrofirm, małych i średnich firm termin na składanie wniosków obejmie styczeń – luty 2021 r., natomiast dla dużych firm będzie to styczeń – marzec 2021 r. Wskazane terminy są orientacyjne, z uwagi na konieczność otrzymania zgody od Komisji Europejskiej.
Program zakłada, że dla mikrofirm maksymalna kwota finansowania przy skorzystaniu przez przedsiębiorcę z Tarczy Finansowej 1.0 i 2.0 nie może być wyższa niż 72 tys. zł na jednego pracownika. Subwencja finansowa będzie w całości bezzwrotna pod warunkiem łącznego spełnienia warunków:
– utrzymanie działalności gospodarczej na dzień 31 grudnia 2021 r.,
– utrzymanie średniego zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do 2020 r.
Dla małych i średnich firm przewidziano możliwość umorzenia 100% subwencji z Tarczy Finansowej 1.0 (termin składania wniosków: po roku od otrzymania subwencji z Tarczy Finansowej 1.0).
Dla dużych przedsiębiorstw przeznaczona jest Tarcza dla Dużych Firm o wartości 25 mld zł.